برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

معجزه ای بنام اسید چرب امگا 3

معجزه ای بنام اسید چرب امگا 3 اسیدهای چرب امگا 3 از عوامل اساسی رشد و سلامت بدن محسوب می شوند. کمبود مصرف اسیدهای چرب امگا 3 و مصرف زیاد اسیدهای چرب امگا 6 عامل بروز بسیاری از بیماری هاست.
اسیدهای چرب امگا 3 از عوامل اساسی رشد و سلامت بدن محسوب می شوند. کمبود مصرف اسیدهای چرب امگا 3 و مصرف زیاد اسیدهای چرب امگا 6 عامل بروز بسیاری از بیماری هاست. از آنجا که بدن انسان نمی تواند اسیدهای چرب امگا 3 تولید کند، بنابراین ضروری است آن‌ را از رژیم غذایی خود دریافت کنیم. هم اکنون مکمل های امگا 3 یکی از رایج‌ترین مکمل هاست که در داروخانه ها ارائه می شود و برای کمک به پیشگیری و درمان شمار زیادی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 

مصرف امگا 3 چه ضرورتی دارد؟

مطالعات به خوبی اثبات می کنند که اسیدهای چرب امگا 3 حاصل از روغن ماهی می تواند موجب کاهش فشار خون و تری گلیسرید شود. هم چنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد جای دادن امگا 3 در رژیم غذایی به بهبود علایم بیماری روماتیسم کمک می کند. شواهد قبلی بر این باور بود که اسیدهای چرب امگا 3 ریسک حمله های قلبی، سکته و مرگ بر اثر بیماری های قلبی را کاهش می دهند، اما تحقیقات اخیر این مشاهدات را رد کرده است. تحقیقات ویژه بیشتری برای امتحان و ارزیابی مطلب اخیر، مورد نیاز است.

تاثیر اسیدهای چرب امگا 3 بر روند بهبود بسیاری از بیماری‌های دیگر مورد مطالعه قرار گرفته است. این تحقیقات در زمینه های آسم، سرطان، افسردگی، پسوریازیس، و بیماریهای التهاب روده نظیر بیماری کرون و کولیت اولسراتیو(کولیت زخمی) می باشند. در حالی که برخی از این مطالعات به اثبات رسیده و بسیاری دیگر هنوز مورد بحث اند.

انواع مختلف اسیدهای چرب امگا‌ 3 می‌توانند سردرگم کننده باشند. روغن ماهی‌ها، شامل اسید دوکوزاهگزانوئیک[DHA] و ایکوزاپنتانوئیک اسید [EPA]  می باشند. همچنین منابع گیاهی که شامل اسید آلفا- لینولنیک (ALA) هستند، که در بدن به اسیدهای چرب امگا 3 تبدیل می شوند و آنچنان شناخته شده نیستند. در حال حاضر، روغن های ماهی با منبع DHA و  EPA  از لحاظ سودمندی بیشتر پذیرفته شده است.

 

چه مقدار امگا 3 باید مصرف کنم؟


استانداردی برای میزان دوز مصرفی اسیدهای چرب امگا 3 وجود ندارد. انجمن قلب آمریکا 1 گرم در روز EPA+DHA را برای افراد دارای بیماری های قلبی توصیه کرده است.  دوزهای بالاتر- بین 2 تا 4 گرم در روز- جهت کاهش سطح تری گلیسیرید در خون تجویز می شود. برای اطمینان از دریافت دوز صحیح امگا 3 به پزشک مراجعه کنید. ذکر این نکته در اینجا ضروری است که کودکان نباید از مکمل های  اسیدهای چرب امگا 3 استفاده کنند مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد.

آیا می توان اسیدهای چرب امگا 3 را به طور طبیعی از غذا دریافت نمود؟

منابع غذایی حاوی اسیدهای امگا3عبارتند از :
  • ماهی آب‌های سرد، نظیر ماهی اسقومری، تون، سالمون و ساردین‌ها
  • جگر ماهی
  • روغن تخم کتان و کانولا
  • دانه های سویا و پنیر سویا
  • گردو
انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند که افراد حداقل هفته‌ای دوبار ماهی مصرف کنند تا میزان دریافت اسیدهای چرب امگا 3 را افزایش دهند.
هرچه مقدار اسیدهای چرب امگا 6- نظیر گوشت ها، تخم مرغ ها، و روغن ها- در رژیم غذایی کمتر باشد، میزان اسیدهای چرب امگا 3 در خون بهبود یافته و به طور موثری میزان آن در در بدن نیز افزایش می یابد. بسیاری از مردم در آمریکا غذاهایی می خورند که 10 تا 25 مرتبه اسید چرب امگا-6 بیشتری نسبت به امگا-3 دارد و این عدم تعادل می تواند نقشی موثر در بروز بسیاری از بیماری ها ایفا کند.

 

خطرات احتمالی استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 کدام هستند؟


عوارض جانبی: مکمل های اسیدهای چرب امگا 3 می توانند موجب آشفتگی در معده یا اسهال گردد. در دوزهای بالا این عوارض جانبی شدیدتر هم می‌شوند.

تداخلات: اگر داروهای رقیق کننده خون، داروهای ضد-انعقاد یا مسکن های ضد درد استفاده می کنید، با پزشک خود در ارتباط با استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 مشورت کنید. این تداخلات ممکن است سبب افزایش خطر خونریزی شوند. ممکن است خطرات مشابه افرادی که از  مکمل‌هایی نظیر جینگو بیلوبا استفاده می‌کنند را تهدید کنند.

خطرات: زنان باردار، بیماران دیابتی، افراد در معرض خطر بالای خونریزی (به خصوص در مورد رقیق کننده های خونی) یا سطح بالای کلسترول LDL باید قبل از استفاده از مکمل های اسیدهای چرب امگا 3 با پزشک مشورت کنند. در دوزهای خیلی بالا، این مکمل ها می توانند خطر سکته مغزی  هموراژیک (شوک ناشی از خونریزی) را افزایش دهند.
خوردن ماهی در واقع بهترین راه دریافت اسیدهای چرب امگا3  می باشد. اما باید به خاطر داشته باشید که برخی ماهی ها سطوح بالایی از جیوه دارند : ماهی‌هایی که حاوی مقادیر بالایی جیوه هستند، عبارتند از: کوسه‌ماهی، مارلین، اره‌ماهی، نیزه‌ماهی، ماهی‌های درخشان، ماهی روغنی اروپای شمالی، و ماهی نارنجی دریایی. تقریباً در تمام ماهی‌ها مقدار بسیار کمی جیوه وجود دارد، ولی برای بیشتر افراد جامعه، در رابطه با مصرف ماهی و دریافت جیوه، مشکلی وجود ندارد.
فواید خوردن ماهی در مقابل مضراتش، آن قدر زیاد است که نگرانی برای قرار دادن این ماده غذایی در رژیم غذایی تان وجود ندارد. اما توصیه می کنیم مصرف ماهی های با جیوه بالا را کم تر کنید.

 
 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات