برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اسم علمی این بیماری «آلوپسیا آره‌آتا» است که به آن ریزش موی سکه‌ای هم می‌گویند. این اختلال در واقع یک نوع بیماری خودایمنی در بدن انسان است که بر اثر آن فولیکول‌های موی شما از بین نمی‌روند، اما بدنتان موها را اضافی تلقی می‌کند و تیشه به ریشه‌شان می‌زند. متاسفانه هنوز علت اصلی این بیماری مشخص نیست اما در قدیم باور بر این بود که عفونت‌ها عامل بروز آن هستند که امروزه این نظریه رد شده است. گذشته از این، برای اینکه درمان درستی برای بیماری‌تان پیدا کنید، ابتدا باید نوع آن را تشخیص دهید.

اگر ریزش موهایتان با خارش، سوزش و تورم همراه باشد، در گروه مبتلایان کچلی سکه‌ای قرار نمی‌گیرید. درست است که اسم این بیماری کچلی سکه‌ای است اما مقدار ریزش موها ربطی به اندازه سکه ندارد و همیشه محدود به میزان اولیه ریزش نمی‌ماند. به عبارت دیگر، شاید وسعت ناحیه کچلی ابتدا کم باشد اما ممکن است بعدا گسترده‌تر شود و حتی تا کچلی کامل هم پیش برود که در این موارد درمان دشوارتر می‌شود. از سوی دیگر، کچلی سکه‌ای فقط روی سر ظاهر نمی‌شود و ممکن است ابروها و مژه‌ها را هم کچل کند. ریش و سبیل یا دیگر نقاط بدن هم از این بیماری در امان نیستند.

در این نوع ریزش مو یک یا چند لکه طاسی به شکل دایره یا سکه و گاهی بیضی‌شکل به‌طور ناگهانی و بی‌خبر در سر یا ریش ایجاد می‌شود؛ یعنی بیمار متوجه ریزش مو در حمام یا هنگام شانه کردن نمی‌شود و از آنجا که معمولا با سوزش، خارش و درد همراه نیست، از این طریق هم به‌وجود آن پی نمی‌برد و گاه تا مدت‌ها از آن بی‌خبر می‌ماند. گرچه این بیماری اغلب بدون علامت است ولی گاهی بیماران پیدایش لکه‌های جدید را از روی سوزش یا خارش یک منطقه حدس می‌زنند. شکل طاسی به صورت لکه‌های گرد یا بیضی‌شکل است. به همین دلیل به آن طاسی سکه‌ای‌شکل یا لکه‌لکه می‌گویند. اگر ریزش مو محدود به یک یا چند لکه باشد، آن را ریزش موی سکه‌ای محدود می‌گویند. گاهی ریزش مو حالت شبکه‌ای و تورمانند دارد که از اتصال چند لکه حاصل می‌شود و سرانجام گاهی موهای پشت سر و دور سر به شکل نعل اسب می‌ریزد که غالبا علامت خوبی نیست و خبر از پیشرفت بیماری می‌دهد.

بیشتر بخوانیدپرسش و پاسخ درباره ریزش موی سکه ای

پزشکان زیر در درمان این بیماری می توانند کمکتان کنند

مقاله های مرتبط با این بیمارینمایش آرشیو

    • هشت باور غلط درباره شپش سر۱۳۹۴/۰۹/۰۵

      شپش حشره‌ بسیار ریزی است که در محیط‌های گرم و مرطوب زندگی می‌کند و 3 جفت پا و قلاب‌های قدرتمندی دارد که به واسطه آن به پوست و مو می‌چسبد. متاسفانه باورهای نادرست زیادی درباره شپش وجود دارد. در این مطلب به هشت مورد از آنها اشاره می کنیم.
    • راه هایی برای خلاصی از موخوره۱۳۹۸/۰۱/۱۷

      موخوره زمانی ایجاد می‌شود که کورتکس یا همان لایه‌ داخلی مو آسیب ببیند. وقتی مو به این مرحله از آسیب می رسد دیگر کار از کار گذشته و بهترین راه درمان، کوتاه کردن مو است. در واقع پیشگیری از عوامل ایجاد موخوره، بهترین شیوه مراقبت از موها و دوری از موخوره است.
    • آشنایی با مزوتراپی۱۳۹۷/۱۲/۲۵

      «مزوتراپی» یک درمان زیبایی غیر جراحی است که با هدف کاهش مشکلات ظاهری بدن مانند رفع سلولیت، اضافه وزن، حذف چین و چروک، سفت کردن پوست شل شده، روشن کردن لکه های پوستی، فرم دهی دوباره خطوط بدن و جوان سازی صورت، گردن و غیره به کار می رود. این نوع درمان از طریق تزریق های متعدد انواع داروها، ویتامین ها و مواد معدنی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا «FDA» صورت می گیرد.
    • طروات بخشی به موهای خشک شده۱۳۹۷/۰۶/۱۸

      «خشکی مو»ها یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که به ویژه خانم ها با آن روبرو هستند. مو برخلاف تصور ساختار مرده‌ای ندارد و عادات اشتباه آرایش و پیرایش موها بر سلامت موها تاثیر می‌گذارد. استفاده از شوینده های نامناسب، شستشوی مکرر موها، اقدامات زیبایی مو، تغذیه نامناسب و ... از جمله علل اصلی خشکی موها به حساب می آید.
    • دردسرهای کاشت مژه مصنوعی۱۳۹۷/۰۸/۲۶

      بیشتر زنانی که از مژه‌های مصنوعی استفاده می‌کنند، توصیه متخصصان را مبنی بر اینکه این مژه‌ها می‌توانند محلی مناسب برای تجمع جرم و باکتری باشند، جدی نمی‌گیرند؛ در حالی که تحقیقات نشان داده‌ است استفاده از مژه مصنوعی فرد را مستعد ابتلا به عفونت‌های چشمی و حساسیت می‌کند و باعث بروز علایمی ناخوشایند از قبیل ترشحات چشمی، سوزش، خارش، تورم و ناراحتی شدید چشمی و حتی ریزش مژه می‌شود که مطمئنا هیچ خانمی دوست ندارد دچار چنین مشکلاتی شود.

مرکز مشاورهنمایش آرشیو

تیرویید

پاسخ توسط محبوبه سادات حسینی ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
#4090

محبوبه سادات حسینی

با سلام خیر تاثیری نداره ولی انچه مسلم است این است که بعد از سن چهل سالگی کم بودن ذخیره تخمدانی کاملا طبیعی و قابل انتظار است.

قرمزی پوست،پوست پوست شدن و سوزش و خارش

پاسخ توسط ربابه غیبی ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
#4086

ربابه غیبی

سلام شما احتمالا اگزماى سبوره دارید. اما بهتر است از نزدیک ویزیت شوید

گرفتن پا

پاسخ توسط الهه دولتشاهی ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
#4085

الهه دولتشاهی

سلام لطفا سن و داروهای مصرفی خود را ذکر کنید.

آزمایش کلسترول

پاسخ توسط ادمین بهپو ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
#4084

ادمین بهپو

سلام. بدون معاینه حضوری و مشاهده شرح حال نمیتوان تصمیم وتشخیصی لحاظ کرد. بهتراست شما با یک پزشک مشورت کنید.