برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

وقتی داروهای روماتیسمی باعث ریزش مو می شوند

وقتی داروهای روماتیسمی باعث ریزش مو می شوند اگر برس یا بالشتان پر از مو شد یا بعد از دوش گرفتن متوجه موهای زیادی روی درپوش چاه شدید امکان دارد که این عارضه ناشی از مصرف یکی از دارو های «آرتریت روماتویید» باشد.
اگر برس یا بالشتان پر از مو شد یا بعد از دوش گرفتن متوجه موهای زیادی روی درپوش چاه شدید امکان دارد که این عارضه ناشی از مصرف یکی از دارو های «آرتریت روماتویید» باشد.
به گزارش «بهپو»، «متوترکسات» که یک داروی ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماریDMARD- است یکی از این داروهاست. متوترکسات در دوز بالا، یک داروی شیمی درمانی است. مبتلایان به آرتریت روماتویید هفته ای یک دوز کوچک از این دارو را مصرف می کنند. پزشکان متوترکسات را بهترین انتخاب در شروع درمان آرتریت روماتویید می دانند.
کار متوترکسات سرکوب سیستم ایمنی و توقف رشد سلول های مورد نظر است که گاهی به فولیکول های مو هم آسیب می رسانند، اما همیشه هم چنین اتفاقی نمی افتد. در واقع ریزش مو یکی از عوارض جانبی غیر شایع متوترکسات است. پزشکان می گویند حدود 1 تا 2 نفر از 10 مصرف کننده این دارو دچار ریزش مو می شوند.
داروی دیگری از دسته داروهای ضد روماتیسم اصلاح کننده بیماری، لفلونومید نام دارد که می تواند باعث ریزش مو شود.
در موارد بسیار نادر داروهای بیولوژیکی مثل آدالیمومب یا اتانرسپت چنین عوارض جانبی خواهند داشت. محققان دقیقا نمی دانند چرا داروهای بیولوژیکی باعث ریزش مو می شوند، اما نظریه ای می گوید علت آن تغییرات «سیتوکین ها» است. سیتوکین ها مولکول هایی هستند که باعث ارتباطات سلولی در طول پاسخ های ایمنی می شوند. سیتوکین های متعددی در بدن وجود دارند، اگر تعداد یکی از آنها زیاد شود دیگران را تحت تاثیر قرار می دهند. ممکن است فولیکول های مو هم تحت تاثیر تغییرات سیتوکین ها قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: رابطه لوپوس و ریزش مو

وقتی چنین اتفاقی رخ دهد ریزش موی ناشی از مصرف دارو بروز می کند، البته این وضعیت تدریجی است نه ناگهانی. در چنین وضعیتی احتمالا شما متوجه ریزش مقدار قابل توجهی از موهایتان نمی شوید، زیرا به مرور زمان رخ می دهد.
 

مشورت با پزشک ضروری است

در برخی افراد ریزش موی خفیف مشکل بزرگی نیست، اما برای برخی دیگر بسیار مهم است. این موضوع به خصوص برای زنان آزاردهنده است. بعضی از افراد از صحبت درباره آن خجالت می کشند، اما اگر دچار این عارضه شده اید بهتر است بدون هراس و خجالت با پزشک روماتولوژیست خود مشورت کنید، زیرا می توان این مشکل را ساده و سریع برطرف کرد.

بیشتر بخوانید: دلایل غیر ارثی ریزش مو

«الین هوسنی»، متخصص بیماری های آرتریت و استاد دانشگاه، می گوید: «پزشک برای رفع مشکلِ عارضه جانبی داروها چند روش پیش رو دارد. ممکن است به مصرف کنندگان متوترکسات مکمل اسید فولیک تجویز کند که همراه با آن مصرف کند. گاهی تنها همین مکمل مشکل را حل می کند، اگر اینطور نشد می توان دوز متوترکسات را کم کرد. در نهایت تعویض دارو آخرین راه حل خواهد بود.
هوسنی می گوید: «ما هرگز به بیماران نمی گوییم با ریزش موی خود کنار بیایند. راه های درمانی آرتریت روماتویید متعدد است و می توان با تغییر روش ها به نتیجه مطلوب رسید.» علاوه بر این به خاطر داشته باشید هر مویی که در اثر مصرف دارو دچار ریزش شود، با اتمام دروه مصرف و قطع دارو باز خواهد گشت.
توجه داشته باشید که روشی که پزشک روماتولوژیست برای مقابله با ریزش مو به کار می گیرد بستگی به این دارد که میزان ریزش مویتان چقدر است، چه اثری روی کیفیت زندگی تان گذاشته است و داروی مورد نظر چقدر روی بهبود آرتریت روماتوییدتان موثر بوده است. هوسنی می گوید: «بسیاری از مبتلایان به آرتریت روماتویید ممکن است داروهای متعددی را امتحان کنند تا متوجه شوند بهترین داروی سازگار با آن ها کدام است. بیشتر این داروها عوارض جانبی دارند و پزشک با بررسی آنها بهترین و مناسبترین گزینه را انتخاب خواهد کرد.»
درمان آرتریت روماتویید معمولا طولانی است و تمام عمر بیمار ادامه دارد. محققان هنوز به درستی نمی دانند بین طول مصرف دارو و ریزش مو چه ارتباطی وجود دارد.
به گزارش «بهپو» به نقل از «اِوری دی هلث»، اگر ریزش موی شما آنچنان وسیع است که کیفیت زندگی تان را پایین آورده است حتما در مورد آن با پزشک خود مشورت کنید. حتی اگر ریزش موی خفیف دارید باز هم به پزشک اطلاع دهید تا در تصمیم گیری های بعدی در انتخاب یا تغییر دارو آن را مد نظر قرار دهد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات