برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

انواع ورزش در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید

انواع ورزش در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید انجام ورزش­های مناسب و متناسب با میزان فعالیت بیماری، اهمیت زیادی در کاهش درد، حفظ قدرت عضلانی، دامنه حرکتی مفصل مبتلا و مجموعا احساس بهبودی فرد دارد.
انجام ورزش­های مناسب و متناسب با میزان فعالیت بیماری، اهمیت زیادی در کاهش درد، حفظ قدرت عضلانی، دامنه حرکتی مفصل مبتلا و مجموعا احساس بهبودی فرد دارد.
برنامه‌های ورزشی باید مناسب و با مشورت پزشک معالج و نیز متخصصین مربوطه از جمله فیزیوتراپ‌ها و متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی صورت پذیرد. در پژوهش­ها نشان داده شده که انجام ورزش­های کم­کننده وزن (ورزش های مناسب درون آب، راه رفتن و…) و نیز ورزش های تقویتی عضلات باعث بهبودی کیفیت زندگی فرد مبتلا می‌شوند. البته باید بر اساس نوع ابتلای مفصلی ورزش مناسب توصیه شود. به عنوان مثال:
  •    بهترین ورزش برای بیمارانی که دارای مشکل مفصلی در زانوها و مچ پاها هستند، ورزش های داخل آب (استخر و...) می باشد.
  •    ورزش مناسب در بیمارانی که آسیب در مفاصل زانو و پا ندارند، دوچرخه‌سواری (اعم از ثابت و یا متحرک) است.
 

انواع ورزش­های مفید برای این بیماران چیست؟

به طور خلاصه سه دسته برنامه ورزشی وجود دارد که براساس شرایط هر بیمار می­تواند یک نوع و یا ترکیبی از چند نوع ورزش­ مفید باشد.

الف) ورزش های حفظ کننده دامنه حرکتی مفاصل

این دسته از ورزش­ها و یا به بیان بهتر، نرمش­ها، در مفاصل بدون درد مفید بوده و باعث حفظ دامنه حرکات، بدون ایجاد درد در مفاصل شده و مانع خشکی و سفت شدن آنها نیز می‌گردند.
باید توجه نمود که انجام این نرمش‌ها، فشاری بر روی مفاصل مبتلا وارد نکند و از طرفی دامنه حرکتی مفصل نیز باید تا حدی باشد که مفصل بدون درد حرکت ‌کند. البته به تدریج باید دامنه این حرکات را افزایش داد. مثال مناسب برای این ورزش ها انجام نرمش های زانوها در حالت نشسته و یا خوابیده است که در این حالت­ها وزن بدن روی زانوها فشاری وارد نمی‌کند.

ب) ورزشهای افزایش دهنده قدرت عضلانی

زمانی که مفاصل دارای تورم و التهاب هستند و یا اینکه مفصل دچار آرتروز و آسیب شده است، در این حالت ورزش­های افزایش دهنده دامنه حرکت و یا ورزش های با تحمل فشار وزن بدن باعث تشدید درد می‌شوند؛ نرمش­های انقباضی عضلات (چنانچه مکرر) انجام شوند، مفید هستند.
به این معنی که بدون اینکه مفصل حرکت زیادی داشته باشد، عضلات مجاور مفصل به طور مکرر منقبض می شوند تا قدرت عضله تا حدی حفظ شود.
 

ج) ورزشهای استقامتی

با انجام این دسته از ورزش­ها، احساس خوب بودن و نشاط در فرد ایجاد می‌شود. چنانچه فرد دارای آسیب در مفاصل اندام تحتانی (زانو، مچ و…) نباشد پیاده‌روی و دویدن آرام هم برای تقویت عضلات و نیز جهت جلوگیری از پوکی استخوان مفید است.
چنانچه بیمار در مفاصل اندام تحتانی آسیب داشته باشد، قدم زدن در داخل آب، شناکردن و انجام سایر ورزش­ها داخل استخرهای آب ولرم بسیار مفید هستند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات