برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

عارضه نادر ذوب قرنیه در روماتیسم

عارضه نادر ذوب قرنیه در روماتیسم زنی 61 ساله مبتلا به آرتریت روماتوئید که دچار عارضه وخیم چشمی شده است. عنبیه چشمان او شروع به بیرون زدن کرده و وی نیاز به جراحی فوری پیدا کرده است.
به نوشته لایو ساینس، شرح حال این بیمار و عارضه عجیب در چشمان او در گزارشی در ژورنال پزشکی نیوانگلند در ۱۲ فوریه منتشر شده است.
افراد دچار آرتریت روماتوئید که با بروز التهاب شدید در بدنشان روبرو هستند، ممکن است دچار عارضه‌ای نادر به نام ذوب قرنیه یا corneal melt شوند. در این عارضه دستگاه ایمنی خود بیمار به منطقه‌ای از چشم در مجاورت قرنیه حمله کرده و باعث از هم گسیختگی بافت‌ها می‌شود و عنبیه که درست پشت قرنیه قرار گرفته، از این رخنه بیرون می‌زند.

نتیجه بیرون‌زدگی عنبیه این است که مردمک (سوراخ درون عنبیه) شکلی کاملا نامنظم به خود می‌گیرد.
دکتر مارک فرومر رئیس مرکز چشم فورمر در نیویورک و متخصص چشم‌پزشکی در بیمارستان لنوکس در این باره می‌گوید: بروز عارضه ذوب قرنیه در هر دو چشم بسیار نادر است، اما برخورد پزشکان با موارد پارگی قرنیه نادر نیست.
 
او می‌گوید: چشم‌پزشکان در دوران کاری‌شان ممکن است با موارد بسیاری از سوراخ شدن قرنیه مواجه شوند، اما به هر حال این عارضه‌ای نیست که هر روز به آن روبرو شوید.
 
ذوب قرنیه عموما در بیماران دچار آرتریت روماتوئید طولانی‌مدت بروز می‌کند. این بیماران اغلب می‌گویند احساس می‌کنند که چیزی در چشم‌شان رفته است و آبریزش چشم‌ها یا نقصان بینایی را گزارش می‌کنند، اما بیماران لزوما ممکن است از درد شکایت نکنند.
 

                                                                                               

جراچ چشم برای درمان این عارضه ممکن است یک قطعه کوچک را از بخش دیگر قرنیه بر‌دارد و آن را در محل شکاف بخیه ‌کند. گاهی اوقات پزشک ممکن است مجبور شود که ملتحمه (لایه بیرونی چشم) را نیز بردارد، زیرا سلول‌های مهاجم ار راه این لایه به قرنیه حمله می‌کنند.
 
به گفته فرومر علاج کردن این عارضه بسیار سخت است. او می‌گوید: حتی اگر پیوند قرنیه انجام دهید، ممکن است این عارضه دوباره رخ دهد، زیرا بیماری زمینه هنوز وجود دارد.
 
به گفته او این بیماران باید با استروئیدها و داروهای مهارکننده ایمنی درمان مورد درمان قرار گیرند تا تهاجم دستگاه ایمنی جلوگیری شود.
 
آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی عمومی است که مفاصل بدن را درگیر می‌کند، اما ممکن سایر اندام‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دارد. علل این بیماری کاملا شناخته نشده است، اما تصور می‌شود که اختلال در پاسخ ایمنی نقشی در این مورد ایفا کند. در این بیماری سیستم ایمنی به اشتیاه به بافت های بدن حمله می کند.
 
فرومر می‌گوید: افراد مبتلا بیماری روماتوئید اغلب فکر می‌کنند بیماری محدود به دست‌ها و پاها است، اما مهم است که بدانیم آرتریت روماتوئید می‌تواند بر چشم نیز تاثیری وخیم داشته باشد.
 
به گفته او مبتلایان به آرتریت روماتوئید یا اختلال خودایمنی دیگر باید به طور منظم، ترجیحا دو بار در سال معاینه چشم شوند. او می‌گوید بررسی منظم می‌تواند باعث شناسایی زودرس بیماری شود؛ هنگامی که چشم سوراخ می‌شود، درواقع با یک اورژانس واقعی روبرو می شویم./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات