برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چگونه با دردهای روماتیسمی کنار بیاییم؟

چگونه با دردهای روماتیسمی کنار بیاییم؟ درد سخت ترین قسمت زندگی با روماتیسم است. اگرچه درمانهای دارویی کمک زیادی می کنند، اما این داروها هرگز نمی توانند درد را بطور کامل از بین ببرند.
کنار آمدن با درد به این معناست که بدانید مشکل فقط خود درد نیست. درد مداوم، بر کل زندگی فرد تاثیر می گذارد.
اکثر مبتلایان به روماتیسم با درد تکرار شونده و در حال پیشرفت روبرو می شوند. در حالیکه ممکن است نتوانید مانع بروز درد شوید، می توانید موقعیت را تحت کنترل خود در آورید. آیا دردهای روماتیسمی زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است؟ در این مقاله راه های موثری را به شما آموزش می دهیم که به کمک آن می توانید با درد زندگی کنید:
 
بیشتر بخوانید: درد و روماتیسم
 

درباره دردهای روماتیسمی آموزش ببینید

درک این موضوع که درد شما بهتر خواهد شد، به شما کمک می کند با آن کنار بیایید. انواعی از درد که در بیماری روماتیسم مشاهده می شود، عبارتند از:
 
  • درد حاد ناشی از التهاب

    هر کسی که به روماتیسم مبتلا باشد، با این نوع درد آشناست. دردی که بدنبال عود و شعله وری بیماری بروز پیدا می کند.

  • درد ناشی از آسیب مفاصل

    یکی از عوارض بیماری روماتیسم، تخریب مفاصل با گذشت زمان است. مفاصل آسیب دیده باعث بروز درد می گردند حتی اگر التهاب روماتیسمی غیرفعال باشد.

  • تشدید درد

    پس از سالها زندگی با درد و مبارزه با روماتیسم، استرس و فشارهای عصبی به راحتی شما را از پا در می آورد. درد واقعی که احساس می کنید، با تغییر حال روحی تان بدتر می شود.

 

 بیشتر بخوانید: آیا روماتیسم درمان قطعی دارد؟

اکثر مبتلایان به روماتیسم همه انواع درد را که گفتیم، تجربه خواهند کرد. و این وضعیتی پیچیده و طاقت فرساست که نیاز به یک رویکرد و توجه کلی دارد.
برنامه های آموزشی قابل دسترسی وجود دارد که به کمک بیمارانی می آید که مجبورند با درد زندگی کنند. فواید این برنامه ها، تغییر بزرگی در زندگی فرد ایجاد می کند.

 

 

بیشتر بخوانید: 10 روش برای کاهش دردهای مزمن

 

برای مدیریت درد، برنامه ریزی کنید

وقتی حمله درد روماتیسمی شروع می شود، در واقع یک علامت است که باید اقدامات مثبت صورت گیرد، نباید تسلیم درد شده و رنج ببرید. حتی اگر قادر نیستید درد را بطور کامل از بین ببرید، باید آنچه را می توانید برای کمک به خودتان انجام دهید. برای مدیریت درد ابزارهایی در اختیار شما هست. آنها را امتحان کنید تا ببینید کدامیک برای  شما موثر واقع می شود.
 
  • داروهای ضد درد

    داروهای ضد درد روماتیسمی را طبق برنامه و در زمان مقرر مصرف کنید. مصرف دارو را به زمانی که درد شدید شده و امانتان را گرفته، موکول نکنید. معمولا در دردهای شدید روماتیسمی، حداکثر دوز داروهای ضد التهابی غیر روماتیسمی یا NSAID ها نیاز است، اگرچه اثرات جانبی در دوزهای بالا باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

  • تمدد اعصاب و آرامش

    از موقعیت های استرس زا دوری کرده و ذهن خود را آرام کنید. تمدد اعصاب به تسکین درد کمک می کند و یک مهارت است که می توانید آن را بیاموزید. مدیتیشن و تای چی موثر است.

 

​​​​​​​بیشتر بخوانید: چند روش برای رسیدن به آرامش در بیماران روماتیسمی

 

  • پرت کردن حواس

    تمرکز بر درد آن را بدتر می کند. وقتی درد دارید به جای فکر کردن به درد، یکی از کارهایی که دوست دارید را انجام دهید یا هر کاری که شما را مشغول کرده و مجبورتان می کند به چیزهای دیگر فکر کنید.

  • گرما و سرما درمانی و ماساژ

    این روش قبلا امتحان خودش را پس داده و موثر است. روشی ساده که می تواند تسکین سریعی برای علایم خفیف باشد.
     

    نگرش سالم به دردهای روماتیسمی

    هیچکس نباید با دردهای روماتیسمی زندگی کند. بنظر عادلانه نیست. این طبیعی است که گاهی احساس کنید قربانی هستید یا هر احساس منفی دیگری مثل ناامیدی، نارضایتی، عصبانیت، اضطراب و افسردگی.

    اگرچه این احساسات واکنش طبیعی انسان به دردهای مزمن است، اما هیچ کمکی به بهتر شدن شما نمی کند. در حقیقت، آنها شما را در باتلاقی از افکار منفی دفن کرده و وضع را بدتر می کنند.
    درمورد درد هیچ چیز مثبتی وجود ندارد، اما شما می توانید به آن رویکردی مثبت داشته و با آن زندگی کنید. کافی است استراتژی ها را بدانید و به خودتان قول دهید آنها را امتحان کنید:

     

    یادگیری درمانهای رفتار-شناختی

    این کار یک نوع روان درمانی محسوب می شود که خودتان نیز می توانید آن را انجام دهید. روش کار را می توانید از یک روانشناس یا کارشناس سلامت روانی یاد بگیرید. در این روش ها به شما می آموزند چگونه از افکار منفی که باعث بدتر شدن درد می گردند، دوری کنید.

    به یک گروه پشتیبان بپیوندید

    بودن با کسانی که شما را درک کرده و می فهمند در حال مبارزه و کنار آمدن با چه سختی هایی هستید، به شما کمک می کند کمتر احساس تنهایی کنید.

    ورزش

    باور داشته باشید یا نه، ورزش باعث می شود مفاصل حال بهتری داشته باشند. حتی اگر درد دارید، باز هم ورزش هایی وجود دارد که می توانید انجام دهید. با پزشک یا درمانگر فیزیکی صحبت کنید. برای خود یک برنامه ریزی ورزشی ریخته و به برنامه درمانی خود بیفزایید و به خودتان قول دهید که انجامش دهید. پس از مدتی تاثیرات مثبت آن بر سلامت جسم و روحتان، چشمگیر است.

​​​​​​​

 

 

بیشتر بخوانید: ورزش و بیماری های روماتیسمی

 

 

رژیم غذایی سالم و متعادل

الکل ننوشید. سیگار نکشید. سیگار، الکل یا غذاهای ناسالم ممکن است وقتی درد دارید به نظر آرامش بخش باشند اما در طولانی مدت، کمکی نخواهند کرد. شما سزاوار بهترین ها هستید. شما شایسته این هستید که از منافع یک سبک زندگی سالم، بهره مند شوید.​​​​​​​

بیشتر بخوانید: آیا روماتیسم با رژیم غذایی درمان می‌شود؟

 

مشاوره با روانشناسان

اکثر قریب به اتفاق مبتلایان به روماتیسم، بیماری روحی ندارند. اما سال ها زندگی با درد مزمن باعث احساس افسردگی در آنها می شود. صحبت کردن با روانشناس نشانه قدرت شماست، نه ضعف./

 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات