برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با مفهوم التهاب

آشنایی با مفهوم التهاب التهاب فرآیندی است که در آن مواد و گلبول های سفید خون، بدن ما را از عفونت و عوامل خارجی مثل باکتریها و ویروس ها محفوظ نگه می دارند.
بیماری های روماتیسمی با التهاب همراه است و بیماران روماتیسمی با التهاب ناشی از این بیماری و عوارض آن کمابیش آشنا هستند. التهاب فرآیندی است که در آن مواد و گلبول های سفید خون، بدن ما را از عفونت و عوامل خارجی مثل باکتریها و ویروس ها محفوظ نگه می دارند.
با اینحال در بعضی بیماری ها، سیستم دفاعی بدن در حالیکه هیچ عامل خارجی برای مبارزه وجود ندارد، بر علیه بدن شروع به فعالیت می کند. در این بیماری ها که بیماری های خود ایمنی نام دارند، سیستم ایمنی که بطور طبیعی باید محافظ بدن باشد باعث آسیب و تخریب بافتهای خودش می شود. بدن پاسخ می دهد همانطور که اگر بافتهای طبیعی عفونی یا غیر عادی شوند.

 

التهاب در چه بیماری هایی دیده می شود؟

برخی انواع بیماری های التهاب مفاصل و نه همه آنها، نتیجه التهابی است که اشتباه سیستم ایمنی بدن مسوول آن است. آرتریت واژه ای کلی است که التهاب مفاصل را شرح می دهد. برخی انواع آرتریت که با التهاب همراه است شامل موارد زیر می باشد:
 

● آرتریت روماتوئید

● پسوریاتیک آرتریت

● نقرس

● لوپوس اریتماتوس سیستمیک

شایع ترین شکل آرتریت، آرتروز (آرتریت فاسد کننده) نامیده می شود که تا حدودی نامی است بی مسمی. چرا که پزشکان بر این عقیده اند که التهاب در آرتروز نقش اصلی را بازی نمی کند. بیماری های دردناک دیگر مفصلی و سیستم اسکلتی که با التهاب ارتباطی ندارند شامل فیبرومیالژیا، کمر درد عضلانی و زانو درد عضلانی است.
 

علایم التهاب

علایم التهاب در بدن شامل موارد زیر است:

● قرمزی

● مفاصل متورم که نسبت به لمس حساس و گرم است

● درد مفصل

● خشکی مفصل

● از دست دادن عملکرد مفصل

اغلب فقط تعدادی از این علایم در یک بیمار دیده می شود.

التهاب ممکن است با علایمی شبیه به آنفولانزا همراه باشد؛ مثل:

● تب

● لرز

● خستگی/از دست دادن انرژی

● سر درد

● از دست دادن اشتها

● خشکی ماهیچه

 

بیشتر بخوانید: آیا التهاب برای بدن ضرر دارد؟ آشنایی با مفهوم التهاب

 

علت علایم التهاب

وقتی التهاب اتفاق می افتد، مواد شیمیایی خاصی به داخل خون یا بافتهای تحت تاثیر آن، آزاد می شود. این مواد جریان خون به سمت مناطق آسیب دیده یا آلوده را افزایش می دهد و باعث بروز قرمزی و احساس گرمی در این نواحی می گردد. بعضی از این مواد شیمیایی باعث نفوذ مایع به داخل بافت ها می شود که نتیجه آن تورم بافت است. این فرآیندها ممکن است اعصاب را تحریک کرده و ایجاد درد کنند.
 

نتیجه التهاب مفصل

افزایش جریان خون و آزاد شدن این مواد شیمیایی، گلبول های سفید خون را به سمت قسمتهای ملتهب تحریک می کند. افزایش تعداد سلول ها و مواد ملتهبه داخل مفصل باعث از بین رفتن غضروف (لایه نرم انتهای استخوان ها) و تورم غشای مفصلی (سینوویوم) می گردد.
 

نحوه تشخیص بیماری های التهابی

برای تشخیص بیماری های التهابی همه یا برخی از مراحل زیر دنبال می گردد:

● سابقه درمانی کامل و معاینه فیزیکی

● محل مفصل دردناک

● وجود خشکی صبحگاهی در مفصل

● ارزیابی دیگر علایم

● نتیجه تصویربرداری با اشعه ایکس، آزمایش خون و دیگر بررسی ها

 

ایا التهاب بر اندام های داخلی هم تاثیر می گذارد؟

 

بله؛ التهاب می تواند اندامهای داخلی را نیز به عنوان بخشی از یک اختلال سیستم ایمنی تحت تاثیر قرار دهد. علایم نیز بستگی به این دارد که کدام اندام بدن درگیر شده باشد. مثلا:

● التهاب قلب (میوکارد) که ممکن است باعث درد مبهم قفسه سینه یا حبس مایع شود

● التهاب کیسه های کوچکی که هوا را به شش ها منتقل می کنند یعنی نایژه ها (برونشیت)

● التهاب کلیه ها (نفریت) که ممکن است باعث فشار خون بالا یا نقص کلیه شود

● التهاب چشم که ممکن است باعث درد یا کاهش دید شود (آیریتیس یا یووئیت)

● التهاب ماهیچه ها (پلی میوسیت) که ممکن است باعث درد یا ضعف عضلات شود

● التهاب عروق خونی (واسکولیت) که ممکن است باعث راش پوستی، سر درد یا آسیب به اندام های داخلی شود.

وقتی اندام های داخلی دچار التهاب می شوند ممکن است درد علامت اصلی نباشد، چون اندام های داخلی اعصاب حساس به درد ندارند. در درمان التهاب اندام ها، به علت التهاب نگاه می کنند.
 
بیشتر بخوانید: کاهش درد و التهاب با غذاهای ضدالتهاب
 

بیماری های التهاب مفاصل چگونه درمان می شوند؟

برای درمان التهاب مفاصل، چندین گزینه درمان وجود دارد؛ از جمله درمان دارویی، استراحت، ورزش و جراحی برای اصلاح آسیب مفصلی. نوع درمانی که برای بیمار تجویز می شود به چند فاکتور بستگی دارد؛ از جمله نوع بیماری، سن فرد، نوع داروهایی که فرد مصرف می کند، سلامت عمومی فرد، سابقه درمانی و شدت علایم.

اهداف درمان شامل موارد زیر می باشد:

● پرهیز یا تعدیل فعالیت هایی که درد را بدتر می کند

● تسکین درد به کمک داروهای ضد درد و ضد التهابی

● حفظ حرکت مفاصل و قدرت ماهیچه ها به کمک درمان های فیزیکی و ورزش

● کاهش استرس وارد بر مفاصل به کمک بریس ها، اسپلینت ها و عصا اگر لازم باشد

● داروهایی که در درمان بیماری های التهابی استفاده می شود

برای درمان درد مفاصل، تورم و یا التهاب و پیشگیری یا کاهش فرآیند پیش رونده بیماریهای التهابی، داروهای زیادی در دسترس است. این داروها شامل موارد زیر می باشد:
 

● داروهای ضد درد ضد التهابی یا NSAID ها مثل آسپرین، ایبوپروفن یا سلکوکسیب

● کورتیکواستروئیدها مثل پردنیزولون

● سایر داروها* شامل داروهای کموتراپی (شیمی درمانی)، داروهای اصلاح کننده سیر بیماری، داروهای بیولوژیک، ضد دردهای نارکوتیک


*بعضی از این داروها از گذشته در درمان بیماریهای دیگری مثل سرطان یا بیماریهای التهابی دستگاه گوارش یا جلوگیری از پس زدن عضو پیوند شده مورد استفاده قرار می گرفتند. با اینحال، وقتی داروهای شیمی درمانی در درمان بیماری های التهابی مورد استفاده قرار می گیرد، دوز دارو به مقدار قابل توجهی کمتر است و در نتیجه اثرات جانبی در مقایسه با زمانیکه همان دارو برای بیماری چون سرطان و در دوزهای بالاتر تجویز شده است، نیز کمتر خواهد بود.
وقتی دارویی برای شما تجویز می شود بسیار مهم است که با پزشک خود بطور منظم دیدار داشته باشید تا او بتواند تاثیر دارو بر روند درمان و همچنین اثرات جانبی دارو را در شما بررسی کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات