برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا التهاب برای بدن ضرر دارد؟ آشنایی با مفهوم التهاب

درون آتش کلمه "التهاب" یا inflammation از کلمه لاتین set afire به معنای "در آتش بودن" گرفته شده است. در برخی بیماری ها مثل آرتریت روماتوئید، التهاب علائمی چون گرما، درد، قرمزی و تورم دارد. اما در دیگر بیماری ها مثل بیماری های قلبی، آلزایمر و دیابت علائم التهاب آشکار نیست و تا زمانیکه بیمار آزمایشات تشخیصی را انجام ندهد متوجه وجود بیماری نخواهد شد.
التهاب همیشه بد نیست التهاب در کوتاه مدت واقعا چیز خوبی است. التهاب قسمتی از پاسخ طبیعی سیستم ایمنی بدن به مبارزه علیه یک عفونت یا خوب شدن یک زخم است که انتظار می رود پس از مدتی متوقف شود. اما اگر التهاب مدت طولانی در بدن بماند، برای شما می تواند بد و خطرناک باشد. التهاب طولانی یا مزمن در بسیاری از بیماری ها دیده می شود.
التهاب می تواند منجر به حمله قلبی شود؟ عروق ملتهب، در بین بیماران قلبی شایع است. برخی محققان معتقدند وقتی چربی ها در دیواره عروق کرونر قلب تجمع پیدا می کنند، بدن با مواد شیمیایی ملتهبه به آن پاسخ می دهد تا زمانی که بدن آن را بعنوان یک صدمه به قلب ببیند. این مساله می تواند باعث ایجاد لخته خون و حمله یا سکته قلبی گردد.
ارتباط با دیابت التهاب و دیابت نوع 2 با هم در ارتباطند. پزشکان هنوز نمی دانند که آیا التهاب باعث بروز دیابت می شود؟ برخی محققان می گویند چاقی باعث تحریک التهاب می شود و در نتیجه بدن برای استفاده از انسولین به سختی می افتد. به همین دلیل است که می گویند کم کردن وزن اضافه و باقی ماندن در وزن متعادل یکی از مراحل کلیدی برای کاهش شانس ابتلا به دیابت نوع 2 است.
ارتباط با آلزایمر التهاب مزمن مغز، اغلب در افراد مبتلا به زوال عقل دیده می شود. دانشمندان هنوز به درستی علت آن را نمی دانند اما التهاب ممکن است نقش مهمی در بروز دیابت داشته باشد. کارشناسان بر روی این موضوع که آیا داروهای ضد التهابی، آلزایمر را محدود کرده و تحت کنترل در می آورد، در حال تحقیق هستند. نتایج تحقیقات انجام شده تاکنون، پیچیده و غیرقابل استناد بوده است.
التهاب به روده ها صدمه می زند التهاب مزمن با کولیت اولسراتیو و بیماری کرون که انواعی از بیماری های التهابی روده هستند، در ارتباط است. این بیماری ها زمانی اتفاق می افتند که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به باکتری های مفید و سالم روده حمله کرده و باعث التهاب گردد. علائمی چون شکم درد، گرفتگی عضلات و اسهال در این بیماری ها شایع است.
در روماتیسم باعث آسیب می گردد آنچه که مردم درباره آرتریت می شناسند، آرتروز است که در آن بافت های پوشاننده مفصل یعنی غضروف ها تجزیه شده و تحلیل می روند؛ که بخصوص در سنین بالا شایع تر است. اما آرتریت روماتوئید معنای متفاوتی دارد. در آرتریت روماتوئید، سیستم ایمنی به مفاصل بدن حمله کرده و باعث التهاب و آسیب دیدن آنها و حتی قلب می شود. علائمی چون درد، خشکی و مفاصل متورم، قرمز و گرم در بیماران روماتیسمی شایع است.
آیا التهاب قسمتی از فیبرومیالژیاست؟ فیبرومیالژیا باعث بروز درد، حساس شدن بدن و خستگی می گردد اما نه بخاطر التهاب. برعکس آرتریت روماتوئید، در فیبرومیالژیا التهاب به مفاصل حمله نمی کند. کسی که به فیبرو مبتلاست می تواند در بدنش التهاب داشته باشد که دلیل این التهاب بیماری های دیگر است. اما بیماری فیبرومیالژیا بدلیل التهاب نیست.
وقتی التهاب به سرعت اتفاق می افتد گاهی التهاب به یکباره اتفاق می افتد؛ وقتی که بدن درحال مبارزه با یک عفونت است. این عفونت می تواند ناشی از سلولیت، عفونت پوست و شاید آپاندیسیت باشد. در این مواقع بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا هرچه سریع تر درمان صحیح را برایتان شروع کند.
غذاهای التهاب زا نوع غذایی که می خورید بر میزان التهاب بدن تاثیرگذار است. توصیه می کنیم برای کاهش التهاب میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های گیاهی (مانند مغزها و حبوبات)، ماهی های غنی از امگا 3 (مثل سالمون، تن و ساردین) و روغن های سالم تر مثل زیتون بخورید. همچنین غذاهای پروبیوتیک مثل ماست (نوع کم قند) نیز انتخاب خوبی است. از خوردن چربی های اشباع که در گوشت قرمز، محصولات لبنی و غذاهای فراوری شده یافت می شود پرهیز کنید.
ورزش کنید حتی اگر به بیماری هایی چون آرتریت روماتوئید مبتلا هستید که در آن التهاب یک مساله حاد است، ورزش همچنان برای شما خوب است. اگر به ورزش کردن عادت کنید، برای شما منافع زیادی خواهد داشت. مثلا اینکه به شما کمک می کند وزن متعادل داشته باشید که وزن متعادل خود راه سودمند دیگری برای تحت کنترل در آوردن التهاب است. از پزشک خود سوال کنید چه ورزشی برای شما بهتر است.
استراحت کافی داشته باشد تحقیقات نشان داده است که کمبود خواب باعث افزایش التهاب در بدن می گردد. مکانیسم این عمل هنوز بدرستی مشخص نیست اما ممکن است به متابولیسم مربوط باشد. و همین نقش خواب را مهم و حیاتی می کند.
سیگار التهاب را بدتر می کند سیگار کشیدن بدون شک باعث تشدید التهاب می شود. مثل بیشتر مردم که سعی می کنند عادت های بدشان را ترک کنند، کنار گذاشتن سیگار نیز ممکن است تلاشی چندباره بطلبد تا اینکه بتوانید کامل آن را کنار بگذارید، اما به تلاش خود ادامه داده و ناامید نشوید. به پزشک خود بگویید چنین برنامه ای دارید و از او توصیه های سودمند بگیرید.
ادویه جات سودمند زنجبیل یکی از ادویه هایی است که دارای ترکیبات ضد التهابی است. همچنین دارچین، میخک، فلفل سیاه و زردچوبه نیز از ادویه های ضدالتهاب محسوب می شوند. دانشمندان در حال مطالعه بر روی این موضوع هستند که چه مقدار از این مواد بر کاهش التهاب تاثیر متفاوت می گذارد. از این ادویه جات سالم می توانید در انواع غذاها استفاده کنید. اگر می خواهید آنها را به شکل مکمل استفاده کنید، با پزشک خود صحبت کنید. او می تواند بررسی کند که آیا این مواد بر داروهایی که مصرف می کنید یا بیماری تان تاثیر می گذارد یا خیر؟
درباره NSAIDs چه می دانید؟ بسیاری از بیماران از داروهای NSAIDs (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) برای کاهش التهاب و درد استفاده می کنند. برخی از این داروها نیاز به تجویز و نسخه پزشک دارند. برخی نیز مانند ایبوپروفن و ناپروکسن بدون نسخه نیز قابل تهیه اند. این داروها عملکرد خوبی دارند اما اگر مرتب مصرف شوند می توانند باعث بروز مشکلاتی برای معده، مثل زخم یا خونریزی گردند. همچنین ممکن است باعث تشکیل لخته خونی شوند که می تواند منجر به حمله یا سکته قلبی گردد.
آیا مکمل ها موثرند؟ امگا 3 در ماهی هایی مثل سالمون و تن به کاهش التهاب کمک می کند. روغن ماهی نیز می تواند کمک کند. کسانی که کمبود ویتامین D دارند نیز شانس بروز التهاب را افزایش می دهند. هنوز بدرستی مشخص نیست که آیا مصرف ویتامین D بیشتر باعث کم شدن التهاب خواهد شد؟ همیشه به یاد داشته باشید، پیش از مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

محمد مهدی علیشیریمحمد مهدی علیشیریپاسخ به این نظر با تشکر

دیدگاه و نظــرات