برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تاثیر گروه های مختلف غذایی بر بیماری روماتیسم

تاثیر گروه های مختلف غذایی بر بیماری روماتیسم مصرف بیشتر سبزیجات پخته با کاهش ریسک آرتریت روماتوئید همراه است.

در مقاله پیش گفتیم مواد غذایی از 3 طریق در بروز بیماری های روماتیسمی تاثیر دارند. حال سوال این است که کدامیک از گروه های غذایی باعث کاهش یا تشدید علایم روماتیسمی می شوند؟

سبزیجات

در مطالعه ای که با استفاده از اطلاعات موجود در پرونده بیماران توسط "لا واسیا" در سال 1988 انجام شد، رابطه بین مصرف سبزیجات با دوازده بیماری مزمن از جمله آرتریت مورد بررسی قرار گرفت. افراد به سه گروه با مصرف کمتر از هفت، هفت و بیش از هفت مرتبه سبزیجات در هفته تقسیم شدند. نتیجه مطالعه نشان داد ارتباط معنی داری بین مصرف بالای سبزیجات (بیش از هفت بار در هفته) و کاهش ریسک آرتریت وجود دارد.
"لینوس" در سال 1992 نشان داد که مصرف بیشتر سبزیجات پخته با کاهش ریسک آرتریت روماتوئید همراه است. "سرهان" در سال 2003 طی مطالعه ای مطرح کرد که مصرف کمتر سبزیجات و کریپتوگزانتین همراه با افزایش ریسک آرتریت روماتوئید است.
مصرف میوه نیز همراهی ضعیفی با خطر بروز آرتریت روماتوئید داشت. به این شکل که مصرف بیشتر میوه اثرات محافظتی در برابر شروع بیماری آرتریت روماتوئید داشت. در این مطالعه که بطور خاص روی مصرف روزانه میوه و آنتی اکسیدان ها صورت گرفته، ارتباط بین بروز بیماری و مصرف ویتامین C ضعیف بود و با مصرف ویتامین A و E نیز ارتباطی گزارش نشد.

 

گوشت

گوشت قرمز در بعضی مطالعات به عنوان یکی از عوامل تشدید یا ایجاد کننده علائم مطرح شده است. در این مورد چربی گوشت که حاوی اسید آراشیدونیک و در نتیجه پیش ساز مدیاتورهای التهابی است بعلاوه نیتریت و آهن موجود در آن دخیل دانسته شده اند.
 

قهوه و چای

علی رغم اینکه دلیل بیولوژیکی آشکاری برای این که چای و قهوه بتوانند نقشی در بروز بیماری روماتیسمی از جمله آرتریت روماتوئید داشته باشند وجود ندارد، اما همراهی بین مصرف قهوه و چای و بروز آرتریت روماتوئید در مطالعات مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است و نوشیدن 4 فنجان و بیشتر از قهوه معمولی در روز با افزایش ریسک آرتریت روماتوئید RF مثبت، همراه بوده است.
اما درمورد چای خانم هایی که بیش از 3 فنجان چای در روز می نوشیدند در مقابل کسانی که اصلا مصرف چای نداشتند شیوع آرتریت روماتوئید کمتری داشتند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات