برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;
سرطان دهانه رحم نوعی سرطان است که در سلول های دهانه رحم یا همان سرویکس (قسمت پایینی رحم که به واژن وصل می شود) اتفاق می افتد.
سویه های مختلف ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و عفونت های مقاربتی در اغلب سرطان های رحم نقش دارند.
سیستم ایمنی بدن زنان در مواجهه با ویروس پاپیلوما از خود مقاومت نشان می دهد و مانع آسیب رسانی به بدن می شود. با اینحال در برخی از زنان ویروس تا سالها مقاومت کرده و زنده می ماند و به فرایندی که باعث می شود برخی سلول های سطح سرویکس سرطانی شوند، ادامه می دهد.
شما می توانید احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را با انجان تست های غربالگری موجود و دریافت واکسن پاپیلوما، کاهش دهید.
سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه علامتی ندارد.
در مراحل پیشرفته تر علائم زیر دیده می شود:
  • خونریزی واژینال پس از نزدیکی، بین دوره های عادت ماهیانه یا پس از یائسگی
  • ترشحات واژنی خونی، آبکی که ممکن است سنگین بوده و بوی نامطبوعی داشته باشد
  • درد لگن یا درد حین نزدیکی
سرطان دهانه رحم وقتی شروع می شود که سلول های سالم در اثر جهش ژنی به سلول های غیرطبیعی تبدیل می شوند.
سلول های سالم دارای رشد و تکثیر طبیعی در زمان مشخص هستند و در نهایت در زمان مشخص نیز می میرند. رشد و تکثیر سلول های سرطانی خارج از کنترل است و نمی میرند. تجمع سلول های غیر طبیعی باعث تشکیل توده ای به نام تومور می شود. سلول های سرطانی به بافت های نزدیک حمله کرده و می توانند از تومور جدا شده و به هر نقطه از بدن منتشر شوند (متاستاز).
هنوز مشخص نیست چرا سلول های رحم سرطانی می شوند، اما قطعا ویروس پاپیلومای انسانی نقش مهمی در این میان دارد. HPV بسیار شایع است و اغلب زنان دارای این ویروس، هرگز به سرطان مبتلا نمی شوند. این بدین معناست که عوامل دیگری مثل محیط یا سبک زندگی هم در ابتلا به سرطان رحم نقش دارند.

انواع سرطان دهانه رحم

نوع سرطان دهانه رحم به روند درمان کمک می کند. انواع سرطان رحم به شرح زیر است:
  1. کارسینوم سلول سنگفرشی: این نوع از سرطان دهانه رحم در سلول های نازک و مسطحی که بخش خارجی دهانه رحم را پوشانده اند، آغاز می شود و به داخل واژن گسترش می یابد. اکثر سرطان های دهانه رحم از این نوع هستند.
  2. آدنوکارسینوم: این نوع سرطان دهانه رحم در سلول های غده ای ستونی شکلی که کانال رحم را می پوشانند، آغاز می شود.
گاهی هر دو نوع سرطان در دهانه رحم دیده می شود. در موارد بسیار نادر، در سایر سلول های رحم اتفاق می افتد.
یکی از روشهای تشخیص و غربالگری بیماری تست پاپ اسمیر می‌باشد. تست پاپ اسمیر یک آزمایش ساده و بدون درد است که طی آن سلولهای غیرعادی داخل یا اطراف رحم شناسایی می‌شوند. معمولاً تست پاپ اسمیر که از سلولهای دهانه رحم برداشته می‌شود و زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود دیسپلازیای دهانه رحم و سرطان دهانه رحم هردو را مشخص می‌کند. زنان باید این تست را هنگامی که قاعده نیستند انجام دهند. از تقریباً ۲ روز پیش از تست پاپ اسمیر بایداز شستشوی مهبل به جز آنچه توسط پزشک متخصص توصیه شده اجتناب کرد چرا که ممکن است هر سلول غیرعادی شسته یا مخفی شود.
سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه با جراحی و خارج کردن رحم (هیسترکتومی) درمان می شود. هیسترکتومی سرطان دهانه رحم را در مراحل اولیه درمان کرده و از بازگشت مجدد آن پیشگیری می کند. اما خارج کردن رحم، بارداری را برای فرد غیرممکن می کند.
هیسترکتومی به دو روش انجام می شود:
  1. هیسترکتومی ساده: رحم و دهانه آن که سرطانی هستند خارج می شوند. از این روش در درمان آن دسته از سرطان های رحم استفاده می شود که در مراحل اولیه تشخیص داده شده اند.
  2. هیسترکتومی رادیکال: رحم، دهانه رحم، بخش هایی از واژن و غدد لنفاوی که سرطانی شده اند خارج می شوند.
جراحی با حداقل تهاجم یکی از گزینه های درمان در سرطان رحم تشخیص داده شده در مراحل اولیه است.
چنانچه سرطان رحم در مراحل بسیار ابتدائی تشخیص داده شود و غدد لنفاوی گرفتار سرطان نشده باشند جراحی که در آن توانایی بارداری حفظ شود نیز ممکن است یکی از گزینه های درمان باشد.
رادیوتراپی و شیمی درمانی نیز به تجویز پزشک پیش یا پس از عمل جراحی و یا به تنهایی انجام می شوند.
پس از تکمیل درمان، پزشک از شما می خواهد که چکاپ های منظم را دنبال کنید تا روند بهبود شما تحت کنترل کامل باشد.

پزشکان زیر در درمان این بیماری می توانند کمکتان کنند

مقاله های مرتبط با این بیمارینمایش آرشیو

    • همه چیز درباره تست پاپ اسمیر۱۳۹۷/۰۶/۰۳

      «پاپ اسمیر» که با نام آزمایش پاپ هم شناخته می شود روشی است برای بررسی «سرطان دهانه رحم» در زنان. تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم با پاپ اسمیر شانس درمان را بسیار بالا می برد. در پاپ اسمیر تغییرات سلول های دهانه رحم که ممکن است خبر از سرطانی در آینده بدهد، قابل تشخیص است.
    • فیبروم رحم چیست؟ آشنایی با علائم و مسیر درمان۱۳۹۶/۰۶/۱۱

      فیبروم رحم به توده های غیر سرطانی در بافت عضلانی رحم می گویند که از لحاظ اندازه و تعداد متفاوتند. درد پایین شکم یا کمر، تکرر ادرار، بزرگ شدن شکم و تغییر در ویژگی های عادت ماهانه از علائم فیبروم هاست. حدود 70 تا 80 درصد تمام زنان در سن 50 سالگی فیبروم دارند.
    • احتمال ابتلا به سرطان سرویکس در زنان مبتلا به لوپوس بیشتر است۱۳۹۵/۰۵/۱۳

      محققان انستیتو کارولینسکای سوئد در مطالعه جدیدی دریافتند که زنان مبتلا به لوپوس، در مقایسه با جمعیت عمومی، به‌طور قابل توجهی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سرویکس قرار دارند. نتایج این تحقیق به تازگی در کنگره سالانه لیگ اروپایی علیه روماتیسم که در لندن برگزار شد، ارائه شده است.
    • پرسش و پاسخ های کاربردی درباره زگیل تناسلی۱۳۹۷/۰۳/۲۷

      «زگیل تناسلی» از گروه بیماری های عفونی قابل انتقال از طریق مقاربت است که در سال های اخیر در ایران با افزایش شیوع قابل توجهی مواجه شده است. این بیماری توسط گونه های مختلفی از ویروس «HPV» ایجاد می شود و باتوجه به گونه ویروس می تواند کم خطر یا پرخطر باشد. گونه های کم خطر HPV شاید تنها باعث بروز زگیل های زشت و آزاردهنده شوند، اما گونه های پرخطر آن حتی می توانند فرد را در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سرطان های دستگاه تناسلی قرار دهند.

مرکز مشاورهنمایش آرشیو

تیرویید

پاسخ توسط محبوبه سادات حسینی ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
#4090

محبوبه سادات حسینی

با سلام خیر تاثیری نداره ولی انچه مسلم است این است که بعد از سن چهل سالگی کم بودن ذخیره تخمدانی کاملا طبیعی و قابل انتظار است.

قرمزی پوست،پوست پوست شدن و سوزش و خارش

پاسخ توسط ربابه غیبی ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
#4086

ربابه غیبی

سلام شما احتمالا اگزماى سبوره دارید. اما بهتر است از نزدیک ویزیت شوید

گرفتن پا

پاسخ توسط الهه دولتشاهی ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
#4085

الهه دولتشاهی

سلام لطفا سن و داروهای مصرفی خود را ذکر کنید.

آزمایش کلسترول

پاسخ توسط ادمین بهپو ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
#4084

ادمین بهپو

سلام. بدون معاینه حضوری و مشاهده شرح حال نمیتوان تصمیم وتشخیصی لحاظ کرد. بهتراست شما با یک پزشک مشورت کنید.