برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

همه چیز درباره تست پاپ اسمیر

همه چیز درباره تست پاپ اسمیر «پاپ اسمیر» که با نام آزمایش پاپ هم شناخته می شود روشی است برای بررسی «سرطان دهانه رحم» در زنان. تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم با پاپ اسمیر شانس درمان را بسیار بالا می برد. در پاپ اسمیر تغییرات سلول های دهانه رحم که ممکن است خبر از سرطانی در آینده بدهد، قابل تشخیص است.
«پاپ اسمیر» که با نام آزمایش پاپ هم شناخته می شود روشی است برای بررسی «سرطان دهانه رحم» در زنان.
در پاپ اسمیر گروهی از سلول های دهانه رحم –سرویکس- جمع آوری می شوند. دهانه رحم بخش پایینی رحم است که انتهای باریکی دارد و در بالای واژن قرار گرفته است.
تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم با پاپ اسمیر شانس درمان را بسیار  بالا می برد. در پاپ اسمیر تغییرات سلول های دهانه رحم که ممکن است خبر از سرطانی در آینده بدهد، قابل تشخیص است. تشخیص زودهنگام این سلول های ناهنجار اولین قدم در توقف سرطان احتمالی دهانه رحم است.
 

چرا پاپ اسمیر؟

پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم کاربرد دارد و معمولا به همراه معاینه لگن انجام می شود. در زنان بالای 30 سال آزمایش پاپ اسمیر به همراه آزمایش «ویروس پاپیلومای انسانی» –HPV- انجام می شود. ویروس پاپیلومای انسانی یک عفونت شایع منتقله جنسی است که منجر به سرطان دهانه رحم می شود.
 

چه کسانی باید پاپ اسمیر انجام دهند؟

اینکه چه وقت و هر چند وقت یک بار باید پاپ اسمیر انجام دهید، تصمیمی است که شما و پزشکتان با هم می گیرید.
در دستورالعمل های بین المللی شروع تست های پاپ اسمیر از سن 21 سالگی توصیه می شود؛ به شرط اینکه فرد رابطه جنسی داشته باشد.
 

پاپ اسمیر را باید چند وقت یک بار تکرار کرد؟

پزشکان توصیه می کنند زنان 21 تا 65 سال هر سه سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند. اگر این آزمایش به همراه آزمایش HPV انجام شود، زنان 30 ساله و بالاتر می توانند هر 5 سال یک بار آن را انجام دهند.
اگر فرد دارای عامل خطرسازی باشد پزشک از او می خواهد فواصل زمانی انجام پاپ اسمیر را کوتاه تر کند. این عوامل خطرساز بدون در نظر گرفتن سن به شرح زیر هستند:
  • نتیجه معاینه سرطان دهانه رحم یا نتیجه آزمایش پاپ اسمیر نشان دهنده سلول های پیش سرطانی باشند
  • تماس با دی‌اتیل‌استیل بسترول –DES- پیش از تولد
  • عفونت HIV
  • ضعف سیستم ایمنی ناشی از پیوند عضو، شیمی درمانی یا مصرف کورتیکو استروییدها
شما می توانید با توجه به عوامل خطرسازتان با پزشک در مورد فواید و مضرات پاپ اسمیر صحبت کنید و به بهترین نتیجه برسید.
 

توقف آزمایش های دوره ای پاپ اسمیر برای چه کسانی جایز است؟

در بعضی شرایط پزشک تصمیم می گیرد آزمایش های پاپ اسمیر متوقف شود. از جمله:
  • پس از هیسترکتومی کامل: پس از انجام هیسترکتومی کامل – عمل جراحی خارج کردن رحم و دهانه رحم- از پزشک بپرسید که آیا نیاز به انجام پاپ اسمیر هست یا خیر.
اگر هیسترکتومی به علت عارضه های غیر سرطانی مانند فیبروم رحم باشد می توان انجام دوره ای پاپ اسمیر را متوقف کرد. اما اگر در اثر عارضه سرطانی یا پیش سرطانی دهانه رحم باشد پزشک توصیه می کند این آزمایش ها را ادامه دهید.
  • سن بالا: پزشکان عموما با توقف پاپ اسمیر در زنان بالای 65 سال موافقند، البته اگر سابقه تست های گذشته آنها اثری از سرطان دهانه رحم نشان ندهد.
 

خطرات آزمایش پاپ اسمیر

پاپ اسمیر روشی بی خطر برای غربالگری سرطان دهانه رحم است، اما خالی از خطا نیست. ممکن است نتیجه آزمایش به غلط منفی باشد و با وجود این که فرد دارای سلول های ناهنجار است، نتیجه آزمایش هیچ ناهنجاری را نشان ندهد.
نتیجه منفی اشتباه به دلیل اشتباه انجام دادن آزمایش نیست، بلکه عوامل زیر در نتیجه خطا دخالت دارند:
  • تجمع ناکافی سلول ها
  • تعداد کم سلول های ناهنجار
  • سلول های خونی یا التهابی که باعث ابهام در سلول های ناهنجار می شوند
با اینکه ممکن است سلول های ناهنجار تشخیص داده نشوند، اما نگران نباشید، زمان از دست نمی رود. در سرطان دهانه رحم زمان به ضرر بیمار عمل نمی کند. پیشرفت سرطان دهانه رحم سال ها طول می کشد و اگر یک آزمایش، ناهنجاری سلولی را تشخیص نداد آزمایش بعدی تشخیص می دهد.
 

پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟

پاپ اسمیر در مطب پزشک انجام می شود و تنها چند دقیقه زمان می برد. پزشک به آرامی اسپکولوم را در واژن داخل می کند و دیواره های واژن را نگه می دارد تا بتواند به راحتی دهانه رحم را مشاهده کند. ممکن است این کار به لگن فشار وارد کند و کمی درد آور باشد. سپس با استفاده از سواب نرم از سلول های دهانه رحم نمونه بر می دارد. این کار درد ندارد.
پس از پاپ اسمیر بیمار می تواند به راحتی به منزل برود و بدون هیچ محدودیتی به فعالیت های همیشگی بپردازد.
پزشک نمونه را به آزمایشگاه می فرستد و به شما خواهد گفت چه زمانی برای دریافت نتیجه مراجعه کنید.
 

نتیجه آزمایش

پاپ اسمیر به پزشک هشدار می دهد که سلول های مشکوک نیاز به آزمایش های بیشتری دارند.
 

طبیعی بودن نتیجه

اگر سلول های دهانه رحم طبیعی باشند نتیجه آزمایش منفی است و تا زمان دوره بعدی پاپ اسمیر و معاینه لگن، نیازی به درمان و آزمایش های بیشتر نخواهید داشت.
 

غیر طبیعی بودن نتیجه

اگر نتیجه غیر طبیعی باشد جواب مثبت خواهد بود. مثبت بودن نتیجه به معنای سرطان دهانه رحم نیست و معنای آن بستگی به جوابی دارد که دریافت می کنید. در زیر به برخی از جواب های پاپ اسمیر اشاره می شود:
  • سلول‌های سنگفرشی آتیپیک با اهمیت نامشخص-ASCUS:  سلول‌های سنگفرشی از نظر ساختاری سلول‌هایی نازک و تخت هستند و سطح دهانه رحم سالم را می‌پوشانند. در  ASCUS، پاپ اسمیر ناهنجاری‌هایی را در سلول‌های سنگفرشی آشکار می کند. با این حال این تغییرات نشانه‌ای مطمئن از سلول‌های پیش‌سرطانی نیستند. پزشک با استفاده از روش پاپ اسمیر مایع، به‌بررسی وجود ویروس‌هایی که موجب رشد سرطان می شوند می‌پردازد. این ویروس‌ها شامل انواع پاپیلوما‌های انسانی یا HPV هستند.
در صورتی که حین بررسی، ویروسی با ضریب خطر بالا مشاهده نشود، سلول‌های غیر‌طبیعی مشخص شده اهمیت ویژه‌ای ندارند. در صورت وجود ویروس‌های خطرناک نیاز به بررسی های بیشتری است.
  • ضایعه‌ی بین اپیتلیالی سنگفرشی: این اصطلاح به سلول‌های پیش‌سرطانی جمع‌آوری شده در پاپ اسمیر اشاره دارد. در صورتی که درجه از نوع پایین باشد -به این معنا که اندازه، شکل و سایر ویژگی‌های سلول‌ها نشان از وجود ضایعه‌های پیش‌سرطانی داشته باشند- سلول‌های مورد ارزیابی سال‌ها با سرطانی شدن فاصله دارند. در صورتی که درجه آن از نوع بالا باشد، احتمال رشد سرطان از آن سلول‌ها بسیار بالاتر است و بررسی‌های تشخیصی بیشتری در این شرایط مورد نیاز است.
  • سلول‌های غده‌ای آتیپیک: سلول‌های غده‌ یا گلاندولار، وظیفه‌ی ترشح موکوس را بر عهده دارند. این سلول‌ها در مدخل سرویکس و رحم رشد می‌کنند. ممکن است سلول‌های تولید کننده موکوس غیرطبیعی به‌نظر برسند ولی در عین حال سرطانی بودن آن‌ها به‌طور قطع مشخص نباشد. برای تشخیص منشای ناهنجاری سلول‌های غیر‌طبیعی نیاز به ارزیابی‌های بیشتری است.
  • سرطان سلول سنگفرشی یا آدنوکارسینوما: سلول‌های جمع‌آوری شده از طریق پاپ اسمیر به قدری غیرطبیعی‌اند که پاتولوژیست با قطعیت سرطانی بودن آن‌ها را تایید می کند.
سرطانی که از سلول‌های پوشاننده‌ی واژن یا دهانه رحم ناشی می شود، سرطان سلول سنگفرشی نام دارد. آدنوکارسینوما به سرطان ناشی از سلول‌های گلاندولار -که مسئول تولید موکوس هستند - اشاره دارد. در صورت مشاهده این‌گونه سلول‌ها پزشک دستور ارزیابی فوری می دهد.
 به گزارش «بهپو» و به نقل از «مایوکلینیک»، در صورت غیرطبیعی بودن نتیجه‌ی پاپ اسمیر ممکن است پزشک تجویز کولپوسکوپی بکند. کولپوسکوپی به بررسی بافت واژن، سرویکس و لُب‌های خارجی می‌پردازد. همچنین ممکن است برای بررسی بیشتر، نمونه‌گیری‌هایی –بیوپسی- از بافت نواحی غیر‌طبیعی انجام شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات