برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

12 ترکیب مضر در محصولات آرایشی بهداشتی

12 ترکیب مضر در محصولات آرایشی بهداشتی وقتی برای خرید محصولات مراقبتی پوست و انواع محصولات آرایشی و زیبایی به داروخانه‌ها یا فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنید، این اصل مهم را فراموش نکنید؛ هر محصولی که در این مراکز فروخته می‌شود، لزوما ایمن و بی‌خطر نیست.

وقتی برای خریدن محصولات مراقبتی پوست و انواع محصولات آرایشی و زیبایی به داروخانه‌ها یا فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنید، این اصل مهم را فراموش نکنید؛ هر محصولی که در این مراکز فروخته می‌شود، لزوما ایمن و بی‌خطر نیست. در این مورد کافی‌ است به سابقه طولانی‌مدت استفاده از سرب در محصولات آرایشی توجه کنید.

به گزارش «بهپو»، خیلی‌ها هنوز نمی‌دانند زمان بررسی این محصولات پوستی باید دقیقا نسبت به کدام ترکیبات با احتیاط رفتار کنند. در ادامه این مطلب رایج‌ترین ترکیبات زیانباری را که در این محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند، به شما معرفی می‌کنیم.

 

1- ضد آفتاب‌های شیمیایی

یافته‌های تحقیقاتی اخیر نشان داده‌اند 6 ماده که در تولید ضد آفتاب‌های شیمیایی کاربرد دارند، وارد جریان خون می‌شوند و میزان آنها نیز تا حد زیادی از محدوده ایمن در بدن فراتر می‌رود. دکتر دنیس گروس، متخصص پوست و جراح می‌گوید: «یکی از این ترکیبات، اکسی‌بنزون است که 188 برابر بیشتر از حد مجاز توسط بدن جذب می‌شود. حتی میزان جذب این ماده پس از 4 بار تماس با بدن به چیزی نزدیک به 500 برابر فراتر از حد مجاز می‌رسد. تمام ترکیبات شیمیایی استفاده‌شده در ضدآفتاب‌های شیمیایی، براساس ویژگی‌های مختص به خودشان، بین 1 تا 21 روز در جریان خون باقی می‌مانند.»

امروزه ثابت شده اکسی‌بنزون باعث اختلال در غدد درون‌ریز می‌شود، درحالی که چنین تاثیری می‌تواند عواقب کاملا جدی و زیانباری برای باروری داشته باشد. افزون‌تر اینکه در دوران بارداری مطلقا باید از ضدآفتاب‌های شیمیایی دوری کرد زیرا چنین کاری در این دوران با بروز نقایص مادرزادی مرتبط است. در توصیه‌نامه‌های رسمی آکادمی اطفال آمریکا (AAP) خطاب به والدین آمده که هرگز از ضدآفتاب‌های شیمیایی حاوی اکسی‌بنزون برای کودکان استفاده نکنید. دکتر گروس، ضدآفتاب‌های مینرال را به‌عنوان جایگزینی مناسب و کارآمد معرفی می‌کند که به‌خوبی روی سطح پوست باقی می‌مانند و وارد جریان خون نمی‌شوند. ترکیبات فعال و اثربخش موجود در این ضدآفتاب‌ها عبارتند از اکسید زینک یا دی‌اکسید تیتانیوم.

 

بیشتر بخوانید: کدام کرم ضد آفتاب ایمن تر است؟ شیمیایی یا فیزیکی؟

 

2- متیل ‌ایزوتیازولینون

متیل ‌ایزوتیازولینون نوعی ماده نگهدارنده است که اغلب در محصولات برپایه آب مانند شامپو‌ها و پاک‌کننده‌ها یافت می‌شود. به‌گفته دکتر ماری هایاگ، متخصص پوست، حتی اگر این ماده به مقدار کمی هم در محصولات نامبرده استفاده شود، باز هم نوعی آلرژن یا ماده حساسیت‌زای قوی محسوب می‌شود و می‌تواند باعث سوزش، خارش یا حتی شکل‌گیری کهیر شود. افراد دارای پوست حساس باید مطلقا از محصولات حاوی متیل ‌ایزوتیازولینون دوری کنند، خصوصا آن گروه از محصولاتی که برمبنای استفاده بدون آبکشی طراحی می‌شوند و حاوی این ترکیب هستند.

 

3- سدیم لوریل سولفات (SLS)

سدیم لوریل سولفات از ترکیبات بسیار پرکاربرد و رایج در محصولات پاک‌کننده است. به‌گفته دکتر هایاگ، این ماده در مجموعه وسیعی از محصولات مراقبت شخصی مانند شامپوهای مو، شوینده‌ها، ‌پاک‌کننده‌ها و شامپوهای بدن استفاده می‌شود اما همین ماده اغلب باعث تحریک و التهاب پوستی می‌شود و حتی می‌تواند واکنش‌های آلرژیک را در بدن برانگیخته کند. اگر سدیم لوریل سولفات به‌درستی آبکشی نشود، ذرات باقی‌مانده‌اش می‌تواند پوست شما را دچار کم‌آبی کند و حتی سطح سرامیدها را هم در پوست کاهش دهد. این متخصص پوست توصیه می‌کند به‌جای استفاده از محصولات حاوی سدیم لوریل سولفات، حتما سراغ محصولاتی بروید که حاوی الکل‌های چرب هستند. شامپو‌ها یا پاک‌کننده‌های بر پایه کاستیل (Castile) هم گزینه‌های جایگزین خوبی هستند.

 

4- اکریلات‌ها (اتیل اکریلات، اتیل متاکریلات و متیل متاکریلات)

طبق توضیحات دکتر هایاگ، اکریلات‌ها عمدتا در محصولاتی مانند ناخن‌ها و مژه‌های مصنوعی یافت می‌شوند و در این محصولات نقش چسبنده را ایفا می‌کنند. این ترکیبات می‌توانند باعث برانگیختگی آلرژی در تعداد نسبتا زیادی از افراد شوند. این متخصص می‌افزاید: «اکریلات‌های مختلف از منظرهای گوناگونی نگران‌کننده هستند، ازجمله احتمال سرطان‌زایی. از آنجایی که تقریبا همه محصولات ناخن مصنوعی حاوی یکی از انواع اکریلات‌ها هستند، بهتر است اساسا برای همیشه این محصولات را کنار بگذارید یا اینکه استفاده از آنها را به حداقل برسانید.»

 

5- پارابن‌ها

پارابن ها از شناخته‌شده‌ترین و بدنام‌ترین ترکیبات در قلمرو محصولات پوستی هستند اما این مواد نگهدارنده همچنان به‌طرزی باورنکردنی و فراگیر استفاده می‌شوند. پارابن‌ها نه‌تنها با سرطان پستان مرتبط هستند، بلکه عملکرد غدد درون‌ریز را هم دچار اختلال می‌کنند. درواقع این مواد خودشان را به‌عنوان استروژن به بدن معرفی می‌کنند، درحالی که همین اتفاق می‌تواند به عدم تعادل هورمونی در بدن و مشکلات ناباروری منتهی شود. به گفته دکتر دبرا جالیمن، متخصص پوست‌، پارابن‌ها را می‌توان تحت نام‌های مختلفی تقسیم کرد اما رایج‌ترین و پرکاربردترین آنها عبارتند از متیل‌پارابن، پروپیل‌پارابن و بوتیل‌پارابن و اتیل‌پارابن. از این مواد بیشتر از هر جای دیگر در محصولات آرایشی و مرطوب‌کننده‌ها استفاده می‌شود.

 

6- روغن نارگیل

روغن نارگیل از ترکیباتی است که در سال‌های اخیر به‌واسطه تبلیغات گسترده مورد توجه قرار گرفته است. درواقع این تبلیغات ادعا می‌کنند روغن نارگیل دارای اثربخشی خاصی برای درمان آکنه است اما دکتر هاوارد سوبل، متخصص پوست می‌گوید که روغن نارگیل عملا باعث شکل‌گیری انسداد در روزنه‌های اطراف جوش‌های آکنه‌ای می‌شود و به این ترتیب وضعیت این جوش‌ها را بدتر می‌کند. براساس توصیه‌های این متخصص پوست، نه‌تنها باید از استعمال روغن نارگیل با هدف رفع جوش‌های آکنه‌ای خودداری کنید، بلکه ضروری است که از محصولات حاوی روغن نارگیل (مانند ماسک‌های صورت و بعضی مرطوب‌کننده‌ها) هم دور بمانید. توجه داشته باشید روغن نارگیل، ‌حتی اگر در مقادیر بسیار کمی در محصول مورد نظر شما استفاده شده باشد، همچنان می‌تواند تحریک‌کننده و التهاب‌زا باشد بنابراین بهترین تصمیم این است که از روغن نارگیل استفاده نکنید.

 

7- ترکیبات معطر

بسیاری از ما رایحه خوب در محصولات مراقبت از پوست و محصولات آرایشی و زیبایی را به‌عنوان یکی از عوامل تعیین‌کننده در انتخاب نهایی لحاظ می‌کنیم اما نکته این است که رایحه دلپذیر و مورد علاقه ما به‌هیچ‌وجه نباید از ترکیبات مصنوعی شکل گرفته باشد. دکتر آنه‌کلر والش، متخصص داروشناسی و بنیان‌گذار Náu در این باره می‌گوید: «اکثر قریب به اتفاق محصولات حاوی ترکیبات معطر کاملا شیمیایی هستند، درحالی که همین ترکیبات می‌توانند باعث برانگیختگی واکنش‌های پوستی آلرژیک و مشکلاتی مانند سردرد، سرگیجه، بثورات پوستی، سرفه، ‌التهاب پوستی، هایپرپیگمنتاسیون و حتی بیش‌فعالی شوند. امروزه بیشتر تولیدکنندگان از هزاران عنصر معطر در محصولاتشان استفاده می‌کنند ولی متاسفانه هنوز هیچ قانون سفت‌وسختی وجود ندارد که آنها را به درج نام همه ترکیبات معطر در فهرست مشخصات محصولاتشان ملزم کند.»

 

8- فرمالدئید

فرمالدئید از ترکیبات پرکاربرد در محصولات صاف‌کننده موها، لاک ناخن و دیگر محصولات آرایشی است اما دکتر سوبل می‌گوید که دوری کردن از محصولات حاوی فرمالدئید (خصوصا محصولات مراقبتی پوست) مطلقا ضرورت دارد. به‌گفته این متخصص، فرمالدئید گاهی اوقات به‌عنوان نگهدارنده شیمیایی برای جلوگیری از رشد باکتریایی استفاده می‌شود اما اگر انسان‌ها در معرض تماس با مقادیر زیادی از این ماده قرار بگیرند، تصور ما بر این است که با خطر بالای ابتلا به سرطان مواجه می‌شوند.»

 

9- تولوئن

تولوئن از ترکیبات شیمیایی پرکاربردی است که در محصولات خاصی مانند لاک ناخن و رنگ مو یافت می‌شود. دکتر میشل گرین، متخصص پوست‌ می‌گوید که تولوئن نوعی حلال پتروشیمیایی فرّار است که می‌تواند برای سیستم ایمنی سمی باشد و حتی باعث بروز نقایص مادرزادی شود.

 

10-  فتالات‌ها

فتالات ها بیش از همه در عطرها و محصولات آرایشی استفاده می‌شوند اما این ماده را می‌توان در محصولات مراقبتی پوست هم ردیابی کرد. به‌گفته دکتر گرین، فتالات‌ها را نیز باید در گروه ترکیبات مختل‌کننده غدد درون‌ریز گروه‌بندی کرد که نه‌تنها باعث اختلالات هورمونی و مسائل مربوط به باروری می‌شود، بلکه نقایص مادرزادی را هم به‌وجود می‌آورد.

 

11- تریکلوزان

تریکلوزان از ترکیباتی است که بسیاری از ما به‌واسطه استفاده از صابون‌های آنتی‌باکتریال با آن تماس پیدا می‌کنیم. به‌گفته دکتر گرین، باید از تریکلوزان دوری کنیم چون این ترکیب باعث شکل‌گیری باکتری‌های مقاوم نسبت به آنتی‌بیوتیک می‌شود و همچنین عملکرد غدد درون‌ریز را مختل می‌کند.»

 

12- روغن مینرال یا معدنی

به گزارش «بهپو» و به نقل از «Realsample»، این ماده پرکاربرد که از فراورده‌های پترولیوم است، در محصولات آرایشی، SPF  و پاک‌کننده‌ها یافت می‌شود. دکتر سوبل تاکید می‌کند که روغن مینرال یا معدنی می‌تواند حاوی ترکیبات شیمیایی سرطان‌زا باشد و همان‌طور که در مورد فرمالدئید گفتیم، تماس با مقادیر زیاد این ماده نهایتا انسان‌ها را در معرض خطر ابتلا به سرطان‌ها قرار می‌دهد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات