برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

6 مشکل تنفسی که نباید مورد بی توجهی قرار گیرد

6 مشکل تنفسی که نباید مورد بی توجهی قرار گیرد سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و... علائمی نیستند که بتوان به راحتی از کنار آنها عبور کرد. برخی این مشکلات تنفسی را به بالا بودن سن یا اضافه وزن خود ربط می دهند درحالیکه این علائم که گاه به شکل مزمن در می آیند ممکن است نشانه بیماری جدی و مهمی باشد.
سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و... علائمی نیستند که بتوان به راحتی از کنار آنها عبور کرد. برخی این مشکلات تنفسی را به بالا بودن سن یا اضافه وزن خود ربط می دهند درحالیکه این علائم که گاه به شکل مزمن در می آیند ممکن است نشانه بیماری جدی و مهمی باشد.

در اینجا به برخی از نشانه ها اشاره می کنیم که پزشک می خواهد درباره آن ها بیشتر بداند و دریابد چه معنی ای ممکن است داشته باشد.
 

سرفه

سرفه مرطوب و خلطی می تواند دلیل سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد. اما اگر همراه آن احساس تنگی نفس می کنید می تواند دلیل بیماری دیگری  چون انسداد مزمن ریه (COPD) باشد.
راه های هوایی در افراد مبتلا به این بیماری ملتهب و مملو از مواد مخاطی است و یا به خوبی قبل کار نمی کنند. سیگار مهمترین دلیل این مشکل است، اما تنفس دود سیگار دیگران، هوای ناپاک، تنفس بخارات سمی مواد شیمیایی نیز از عواملی است که می تواند مجرای تنفسی فرد را دچار انسداد کند.
سرفه صبحگاهی ممکن است از نشانه های اولیه انسداد ریه باشد. در موارد شدیدتر ممکن است متوجه کاهش وزن یا تورم مچ پا، ساق پا و پا شوید.
 

خس خس سینه

تنفس با صدای سوت بلند به هنگام بیرون دادن یا فرو دادن نفس، نشانه ای از تنگی مجاری تنفسی است. این مسئله ممکن است بر اثر آسم باشد، اما می تواند بر اثر عفونت یا واکنش آلرژیک نیز باشد.
همچنین شاید خس خس سینه نشانه ای از یک جسم خارجی باشد که به اشتباه فرو برده اید و در مجاری تنفسی شما گیر کرده است.
 

تنفس تند و سطحی

اگر شما دچار اضطراب یا نگرانی شدید باشید، نفس های تندتر و سطحی تری نسبت به حالت عادی خواهید داشت. این بخشی از پاسخ جنگ و گریز بدن شماست. اما اگر مدت زیادی به طول انجامد، می تواند به هایپرونتیلیشن (بیماری تنفس کوتاه و سریع) یا بیماری تنفس بیش از حد منجر شود. این حس به شما القا می شود که هوای کافی برای تنفس ندارید.
اگر اغلب اضطراب و نگرانی روی تنفس شما تاثیر می گذارد، باید به پزشک خود اطلاع دهید. شما می توانید روش های درمان اضطراب یا کنترل استرس را بیاموزید و به درمان تنگی نفس خود کمک کنید.
 

زمانی که زیاد فعالیت می کنید به نفس نفس می افتید

این مسئله می تواند نشانه ای از کم خونی باشد، مشکلی که در اثر کمبود آهن پدید می آید، شما به آهن نیاز دارید تا به خون کمک کند اکسیژن را به سراسر بدن برساند. اگر به اندازه کافی آهن دریافت نکنید، ممکن است به هنگام ورزش دچار تنگی نفس یا درد قفسه سینه شوید. حتی ممکن است احساس ضعف یا عدم انرژی کنید یا در گوش خود صدای تپش بشنوید.
کمبود آهن خصوصا برای بانوان یا گیاه خواران یا خام خواران امری عادی است. این مشکل معمولا به سادگی درمان می شود، می توانید غذاهای غنی از آهن (گوشت بدون چربی، لوبیا یا سبزیجات با برگ های سبز تیره) مصرف کنید یا از مکمل های آهن استفاده نمایید. پزشک می تواند شما را در یافتن بهترین راه حل یاری نماید.
 

تنگی نفس ناگهانی

اگر بیش از حد معمول فعالیت کنید، طبیعی است که نفس کم بیاورید. اما اگر بدون دلیل دچار این مشکل می شوید به آن بی توجهی نکنید. این مسئله می تواند نشان از وجود مشکل در مجراهای تنفس یا قلب شما باشد.
به عنوان مثال، حمله آسم، دریافت هوای کافی برای شش ها را سخت می کند. تنگی نفس ناگهانی ممکن است نشانه ای از وجود مشکل در ضربان قلب یا پمپاژ خون باشد. اگر دچار چنین مشکلی شدید به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنید.
 

درد قفسه سینه

اگر به هنگام فرو دادن نفس یا بیرون دادن آن دچار درد قفسه سینه می شوید، همیشه به معنی کشیدگی عضلات نیست. گاهی اوقات نشانه ای از عفونتی مانند ذات الریه است. حتی ممکن است علامت مشکل قلبی باشد.
درد قفسه سینه بعد از فعالیت شدید یا واقعه ای پر استرس، ممکن است به سبب آنژین قلبی باشد که در اثر آن ماهیچه های قلب خون کافی دریافت نمی کنند. اگر دچار چنین علائمی هستید پزشک خود را از آن آگاه نمایید، او می تواند با انجام آزمایشاتی متوجه شود که این مشکل منجر به مسئله دیگری مثل حمله قلبی هست یا خیر.
اگر درد قفسه سینه شما بیش از 15 دقیقه طول می کشد یا به بقیه بدنتان انتشار می یابد یا اگر احساس تهوع یا تعرق دارید یا دچار سرفه های خونی هستید، احتمالا در حال حمله قلبی هستید، سریع با اورژانس تماس بگیرید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر مرسی ثابتی فرا

دیدگاه و نظــرات