برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آلودگی هوا و سرطان پوست

آلودگی هوا و سرطان پوست تغییرات آب ‌و هوایی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند. اگر مراقبت از پوست را همزمان با تغییرات آب‌ و هوایی جدی نگیریم، ممکن است با مشکلات پوستی شدید (از سرطان‌های پوست تا آکنه‌ها و لکه‌های پوستی) مواجه شویم.

تغییرات آب ‌و هوایی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند و همین تغییرات در شرایط سلامتی ارگان‌های مختلف بدن (ازجمله پوست) نقش مهمی دارند. به عبارت ساده‌تر، پوست بدن ما به‌عنوان بزرگ‌ترین عضو بدن بیشترین تعامل را با شرایط محیطی دارد و می‌تواند شدیدا تحت‌تاثیر تغییرات محیطی، از جمله تغییرات آب ‌و هوایی، قرار بگیرد. اگر مراقبت از پوست را همزمان با تغییرات آب‌ و هوایی جدی نگیریم، ممکن است با مشکلات پوستی شدید (از سرطان‌های پوست تا آکنه‌ها و لکه‌های پوستی) مواجه شویم. براساس اعلام متخصصان پوست‌ومو، حتی ممکن است به‌دلیل تغییرات آب ‌و هوایی به کم‌آبی و آفتاب‌سوختگی پوست هم مبتلا شوید که اثرات مخربی برای سلامتی پوست دارند.

به گزارش «بهپو»، مهم‌ترین تغییرات آب ‌و هوایی که می‌توانند سلامت پوست را تحت‌تاثیر قرار دهند، شامل این موارد هستند: آلودگی‌ هوا، تخریب لایه اُزن، افزایش دما، افزایش رطوبت، افزایش ریزگردها در هوا یا حتی جاری شدن سیل. این تغییرات آب ‌و هوایی می‌توانند مشکلات پوستی مختلفی مانند سرطان پوست، آکنه، پیری زودرس پوست، کهیر، اگزما، پسوریازیس، بثورات پوستی یا حتی بیماری‌های عفونی پوستی را به‌دنبال داشته باشند. در ادامه با رایج‌ترین مشکلات پوستی ناشی از تغییرات آب ‌و هوایی آشنا خواهیم شد.

 

تغییرات آب ‌و هوایی و سرطان پوست

لایه اُزن مثل SPF برای کره زمین عمل می‌کند! هر چقدر لایه اُزن بیشتر نازک و تخریب شود، پرتوهای فرابنفش خورشیدی هم بیشتر و بیشتر به زمین می‌رسند. تحقیقات جامعی که درباره تاثیر تماس پوست با پرتوهای فرابنفش خورشیدی انجام شده، نشان می‌دهد که فقط با کاهش یک درصدی ضخامت لایه اُزن، احتمال ابتلا به سرطان‌های مختلف پوست در میان مردم جهان حدود 1 تا 4.6 درصد افزایش می‌یابد.

طبق تحقیقاتی که در سال 2016 انجام شد، محققان دریافته‌اند که سرطان پوست یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در آمریکا است و نرخ ابتلا به آن در سراسر جهان درحال افزایش است. براساس گزارش‌های سالانه سازمان بهداشت جهانی(WHO)، سالانه حدود 2 تا 3 میلیون مورد جدید از سرطان پوست غیرملانوما و 132هزار مورد جدید از سرطان پوست ملانوما در سراسر جهان گزارش می‌شود. آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) اعلام کرده است که ماشینی شدن زندگی، افزایش گازهای گلخانه‌ای، استفاده بی‌رویه از ترکیبات شیمیایی و آفت‌کش‌ها جزو عوامل تاثیرگذار بر تخریب لایه اُزن هستند.

علاوه بر پرتوهای فرابنفش خورشیدی، آلودگی هوای ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی هم می‌تواند نرخ ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. هنگام سوزاندن سوخت‌های فسیلی، ترکیباتی مانند دی‌اکسید کربن یا هیدروکربن‌های پلی‌آروماتیک در هوا آزاد می‌شوند که هر کدام با نفوذ به اپیدرم به پوست و پس از گذر کردن از فولیکول‌ها و غدد پوست، فرد را در معرض ابتلا به انواع مختلفی از سرطان‌های پوستی قرار می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهند که این ترکیبات آلاینده موجود در هوا، حتی می‌توانند به افزایش التهاب پوست، مخصوصا در بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک منتهی شوند. در چنین شرایطی، این بیماران به افزایش مصرف داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی نیاز خواهند داشت.

از این‌رو، در مرحله اول به تمامی افرادی که باید ساعات زیادی از روز را در هوای آزاد یا آلوده سپری کنند، توصیه می‌شود که حجم مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها را در طول روز افزایش دهند تا از طریق بالا بردن سطح دریافت ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها، سلامت پوستشان را حفظ کنند. در مرحله بعدی هم تمامی این افراد باید از کرم‌های ضدآفتاب به‌طور منظم و اصولی استفاده کنند و درنهایت اینکه شست‌وشوی کامل پوست بلافاصله بعد از رسیدن به خانه، نوشیدن آب کافی و همچنین تغذیه پوست با انواع کرم‌های مرطوب‌کننده یا آبرسان حاوی ویتامین‌های مختلف را فراموش نکنند.

 

تغییرات آب ‌و هوایی و آکنه

براساس گزارش‌های منتشرشده توسط انجمن پوست آمریکا (AAD)، میزان ابتلا به آکنه در سراسر جهان درحال افزایش است و حدود 85درصد آمریکایی‌های 12 تا 24 ساله از این مشکل پوستی رنج می‌برند. درباره رابطه بین تغییرات آب ‌و هوایی و ابتلا به آکنه باید بدانید که تغییر در شرایط آب ‌و هوایی یا آلوده شدن هوا می‌تواند تعادل pH پوست را مختل کند. همین اختلال در pH پوست می‌تواند افزایش تعریق و افزایش ترشحات چربی پوست را به همراه داشته باشد. در چنین شرایطی، طبیعی است که پوست ما با مشکلاتی مانند جوش‌های شدید یا آکنه مواجه شود. اگر به‌دلیل تغییرات آب ‌و هوایی دچار جوش و آکنه شده‌اید، به شما توصیه می‌کنیم که حتما روزی 2 بار (بعد از بیدار شدن در ساعات صبح و قبل از خواب در ساعات شب) پوست صورت را با انواع پن‌ها یا شوینده‌های غیرصابونی آنتی‌باکتریال یا آنتی‌آکنه بشویید و سپس پوست صورت را با یک تونر مناسب پاک کنید. شست‌وشوی اصولی پوست و استفاده از تونرها می‌تواند به حفظ تعادل pH پوست کمک کند. بعد از این روتین ساده می‌توانید از کرم‌های آبرسان، مرطوب‌کننده و ضدآفتاب کمک بگیرید.

 

تغییرات آب ‌و هوایی و پیری پوست

همان‌طور که گفته شد، یکی از عوارض تغییرات آب ‌و هوایی برای پوست، بروز سریع‌تر نشانه‌های پیری پوست است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید و هوای آلوده می‌تواند سرعت روندهای پیری پوست را افزایش دهد یا نشانه‌های ظاهری پیری پوست را شدیدتر کند. تماس با پرتوهای UV خورشید یا آلاینده‌های محیطی، به‌دلیل افزایش سطح رادیکال‌های آزاد در بدن، مشکلاتی مانند التهاب، اُفت سیستم ایمنی و تخریب سلول‌های پوستی را به همراه دارد. نتیجه یکی از مطالعات سال 2019 نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند سطح استرس اکسیداتیو را در پوست افزایش دهد و به این ترتیب باعث پیری زودرس پوست یا تشدید علائم پیری پوست شود.

بنابراین اگر در شرایط آب و هوایی نامناسب قرار دارید، در قدم اول باید برای حفظ سلامتی پوست خودتان با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه کنید. دریافت آنتی‌اکسیدان‌های فراوان از طریق مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه، یکی از بهترین راهکارها برای تقویت سیستم ایمنی بدن در جهت مبارزه با رادیکال‌های آزاد است. شست‌وشوی صحیح و باکیفیت پوست، استفاده از کرم‌های غنی‌شده با انواع ویتامین‌ها و جدی گرفتن استفاده از ضدآفتاب‌ها می‌تواند نشانه‌های پیری پوست ناشی از تغییرات آب ‌و هوایی را کاهش دهد.

 

تغییرات آب ‌و هوایی و تشدید مشکلات پوستی

از دیگر عوارض پوستی مرتبط با تغییرات آب ‌و هوایی می‌توان به تشدید مشکلات پوستی مانند خشکی پوست، اگزما یا پسوریازیس اشاره کرد. هرچقدر که دما و رطوبت هوای محیط بالاتر برود، امکان تعریق پوست و شعله‌ور شدن علائم اگزما و پسوریازیس هم بیشتر می‌شود. علاوه بر این، افزایش دما و رطوبت هوا باعث ایجاد یا تشدید گروه دیگری از مشکلات پوستی مانند بثورات پوستی، کهیر یا بیماری پای ورزشکار هم می‌شود. تحقیقات ثابت کرده‌اند که زندگی در هوای آلوده می‌تواند عاملی برای شروع یا تشدید بیماری اگزما باشد. به‌طور کلی، تغییرات آب ‌و هوایی با افزایش التهاب در بدن و بالا بردن سطح التهاب در پوست می‌توانند شرایط بعضی از بیماری‌های التهابی پوست مانند اگزما را بدتر کنند.

تحقیقات نشان می‌دهند که بیماری اگزما در جوامع صنعتی سریعا درحال افزایش است. دلیل افزایش نرخ رشد این بیماری، عواملی مانند تغییرات آب ‌و هوایی، تغییرات سبک زندگی و تنوع پایین میکروبیوم‌های پوست و روده عنوان شده است. به‌طور کلی، علاوه بر افزایش دما و رطوبت، عوامل دیگری مانند آلودگی هوا، پرتوهای فرابنفش خورشیدی و ریزگردهای موجود در محیط هم می‌توانند اثرات منفی و مخربی در جهت تشدید بیماری‌های التهابی پوست داشته باشند.

 

تغییرات آب ‌و هوایی و بیماری‌های عفونی پوست

شاید کمتر کسی فکرش را بکند که تغییرات آب ‌و هوایی می‌توانند به بیماری‌های عفونی پوست منتهی شوند. با این‌حال، مطالعات جهانی نشان می‌دهند که سیل‌های ناشی از تغییرات آب ‌و هواییمی‌توانند بیماری‌های عفونی پوست در اثر تماس با آلودگی‌های ناشی از سیل را افزایش دهند.

رایج‌ترین بیماری‌های پوستی ناشی از سیل در میان افراد سیل‌زده شامل این موارد می‌شوند: زردزخم، سرخک، تب دانگ، مالاریا و لیشمانیا. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض سیل می‌تواند علائم بعضی از بیماری‌های پوستی مانند درماتیت تماسی، آلوپسی آره‌آتا، ویتیلیگو، پسوریازیس یا کهیر را هم تشدید کند. به همین دلیل هم متخصصان پوست‌ومو به تمامی افراد، مخصوصا افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی، توصیه می‌کنند که در شرایط سیل حتما زخم‌ها یا خراش‌های پوستی باز را بپوشانند و در صورت مشاهده هرگونه علائمی از بیماری‌های پوستی بلافاصله درمان‌های پزشکی را دریافت کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات