برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با انواع آزمایش های تشخیص ایدز

آشنایی با انواع آزمایش های تشخیص ایدز انواع مختلفی از آزمایش ها، خون و مایعات بدن را بررسی می کنند تا ببینند آیا شما به ویروس HIV آلوده شده اید یا خیر. این آزمایش ها بیشتر اوقات نمی توانند بلافاصله HIV را تشخیص دهند، زیرا ساختن پادتن -آنتی بادی- برای ویروس ها در بدن زمان می برد. اگر این ویروس را در بدنتان داشته باشید، با تشخیص سریع می توانید درمان هایی را آغاز کنید که به طور کامل و طولانی به زندگی خود ادامه دهید. همچنین با تشخیص زودرس، اقدامات احتیاطی انجام خواهید داد تا HIV را به دیگران انتقال ندهید.
رایج ترین روش «تشخیص HIV» آزمایش خون یا بزاق برای یافتن آنتی بادی هایی است که در پاسخ به وجود ویروس در بدن ساخته می شوند. متاسفانه تولید این آنتی بادی ها در بدن زمان می برد و معمولا 12 هفته طول می کشد. تست هایی هم وجود دارد که زودتر می توانند HIV را تشخیص دهند. در این تست ها در نمونه خون به دنبال آنتی ژنی می گردند که بلافاصله پس از ورود ویروس ایدز در بدن تولید می شود. تشخیص زود هنگام ویروس ایدز به شروع سریع تر درمان و افزایش کیفیت و کمیت عمر بیمار کمک می کند.

به گزارش «بهپو»، انواع مختلفی از آزمایش ها، خون و مایعات بدن را بررسی می کنند تا ببینند آیا شما به ویروس HIV آلوده شده اید یا خیر. این آزمایش ها بیشتر اوقات نمی توانند بلافاصله HIV را تشخیص دهند، زیرا ساختن پادتن -آنتی بادی-  برای ویروس ها در بدن زمان می برد. معمولا 6 ماه طول می کشد تا نتیجه آزمایش مثبت شود. اگر پیش از این زمان تست داده باشید ممکن است نتیجه آن منفی باشد، اما شما آلوده باشید.
اگر این ویروس را در بدنتان داشته باشید، با تشخیص سریع می توانید درمان هایی را آغاز کنید که به طور کامل و طولانی به زندگی خود ادامه دهید. همچنین با تشخیص زودرس، اقدامات احتیاطی انجام خواهید داد تا HIV را به دیگران انتقال ندهید.
 

انواع آزمایش های تشخیصی ایدز

1- تست های غربالگری پادتن

این آزمایش ها روی نوعی پروتیین انجام می شوند که بدن 8 هفته بعد از آلوده شدن، در پاسخ به عفونت اچ آی وی، تولید می کند. این تست با نام های تست الایزا یا ایمونواِسی هم شناخته می شود. این آزمایش ها بسیار دقیق هستند، اما عفونت های اولیه را تشخیص نمی دهند.
در این تست تکنسین آزمایشگاه نمونه خون کوچکی از شما می گیرد. برخی از آزمایشات ایمونو اسی، ادرار یا مایعات دهانی -نه بزاق- را بررسی می کنند، اما در این موارد آنتی بادی های زیادی وجود ندارند، بنابراین ممکن است آلوده شده باشید، اما نتیجه مثبتی دریافت نکنید.
تست هایی که نتیجه آنها سریع آماده می شود، زیر 30 دقیقه پاسخ خواهند داد، اما ممکن است جواب های منفی کاذب را هم در بر داشته باشند.
 

2- تست های ترکیبی آنتی بادی / آنتی ژن

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری –CDC- این نوع آزمایش های خون را توصیه می کند. این تست ها می توانند اچ آی وی را 20 روز زود تر از آزمایش های غربالگری آنتی بادی تشخیص دهند. آنها آنتی ژن HIV -پروتیینی به نام P24 که بخشی از ویروس است و 2-4 هفته بعد از عفونت ظاهر می شود- و همچنین آنتی بادی های HIV را بررسی می کنند.
آزمایش سریع آنتی بادی / آنتی ژن ظرف 20 دقیقه نتیجه را به شما می دهد.
 

3- تست RNA

این تست به دنبال خود ویروس می گردد و می تواند حدود 10 روز پس از  آلودگی، اچ آی وی را تشخیص دهد. اما آزمایش گرانی است، بنابراین معمولا اولین انتخاب نیست. اما اگر به شدت در معرض خطر قرار گرفته اید و علایم آنفولانزا دارید، ممکن است پزشک چنین آزمایشی را تجویز کند.
 

4- کیت خود ارزیابی ایدز در خانه

کیت های تست کنترل شده مصرف کننده «Consumer-controlled test kits» که به کیتهای تست در خانه «Home testing kits» موسومند اولین بار در سال ۱۹۹۷ گواهی تایید گرفتند. اگرچه این کیتها گهگاه در اینترنت تبلیغ میشوند ولی تنها
«Home Access HIV-1 test system» به وسیله «FDA» -سازمان غذا و داروی ایالات متحده- تایید شده است و صحت بقیه انواع کیت ها مورد تایید نیست.
روش استفاده آن بدین شکل است که قطره خونی از سر انگشت بر روی کارت مخصوص آن چکانده و کارت را به یکی از آزمایشگاه های مورد تایید که این آزمایش را انجام می دهند پست می کنید، به هر فرد یک شناسه داده می شود تا برای پیگیری جواب از طریق تلفن مورد استفاده قرار گیرد، فرد می تواند با یک مشاور، قبل و بعد از آماده شدن جواب تست، مشورت کند. تمامی کسانی که تست آنها مثبت شده جهت انجام تست تاییدی ارجاع می شوند.
مزیت عمده «نمونه‌گیری در منزل» شامل راحتی، سرعت و محرمانه بودن آن است. در کشورهایی که تست HIV رایگان نیست نمونه‌گیری در منزل یک راه مقرون به صرفه برای انجام تست است ولی عدم وجود مشاورهٔ رو در رو قبل و بعد از انجام تست یکی از اشکالات آن است.
در ایالات متحده تنها یک کارخانه، مجوزِ FDA را برای ساخت کیت «تست HIV در منزل» دارد. در انگلستان فروش هر گونه کیت برای مصرف شخصی، غیر قانونی است.
«کیت تست فوری HIV » نوع دیگری از کیت های خود ارزیابی است و  به معنای آن است که نتیجه تست، بدون نیاز به مشورت کردن با فرد مجرب، در همان لحظه خوانده می‌شود. بطور کلی اینگونه تست ها بخاطر دقت کم آنها و فقدان حمایت عاطفی برای فرد، توصیه نمی‌شوند. در حال حاضراین نوع تست در بسیاری از کشورها به شکل قانونی خرید و فروش نمی‌شود.
روش دیگر این است که با گوش پاک کن روی لثه بالایی و پایینی خود بکشید و نمونه را در بطری بیندازید و به آزمایشگاه ببرید. ظرف 20 دقیقه نتیجه را دریافت خواهید کرد. حدود 1 نفر از هر  12 نفر از این آزمون نتیجه منفی کاذب دریافت می کنند. اگر نتیجه مثبت باشد، باید آزمایش خون بدهید.
برای صحیح بودن نتیجه تست خون خانگی HIV ، می بایست نسبت به تست های آزمایشگاهی که برشمردیم، زمان بیشتری از آلوده شدن شما گذشته باشد. در این بین تست مایع دهانی خانگی به زمان طولانی تری نیاز دارد.
 

نتایج و آزمایشات پیگیری

نتیجه مثبت بدین معنی است که اثرات اچ آی وی وجود دارد. اگر تست سریع داشته اید، باید یک تست آزمایشگاهی استاندارد برای تایید این نتیجه انجام دهید. اگر تست آزمایشگاهی داشته اید، آزمایش های دقیق تری روی نمونه خون شما، تشخیص اولیه را تایید یا رد خواهد کرد:
 
  • تست تمایز آنتی بادی بین HIV-1 و HIV-2
  • تست وسترن بلات یا ایمونوفلورسانس غیر مستقیم
  • تست اسید نوکلئیک HIV-1 که به دنبال ویروس می گردد
  • تست RNA
اگر در طول 3 ماه اول پس از آلودگی، تست HIV دادید و جواب آن منفی بود، پس از 6 ماه یک آزمایش دیگر هم انجام دهید تا مطمئن شوید.
 

چه موقع باید آزمایش بدهید؟

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، در موارد زیر احتمال آلودگی وجود دارد:
  • داشتن چندین شریک جنسی
  • رابطه جنسی غیر ایمن با کسی که HIV مثبت دارد یا ممکن است داشته باشد، مثل کسی که شما سابقه جنسی او را نمی دانید
  • تزریق مواد مخدر با سرنگ یا تجهیزات مشترکی که شخص دیگری برای اولین بار استفاده کرده است
  • ابتلا به سل در گذشته یا حال، یا ابتلا به هر گونه بیماری منتقله جنسی، از جمله تبخال و هپاتیت
  • داشتن رابطه جنسی با کسی که سابقه هر یک از موارد بالا را داشته باشد
  • توجه داشته باشید که حتی زنان باردار هم باید آزمایش شوند.
در مطب پزشک هم می توان آزمایش HIV داد. درمانگاه هایی که آزمایشات HIV را انجام می دهند نتایج خود را مخفی نگه می دارند؛ بنا بر این نگران آزمایش دادن نباشید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات