برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

انتقال ویروس ایدز با این روش ها ممکن نیست

انتقال ویروس ایدز با این روش ها ممکن نیست همیشه در مورد راه های انتقال ویروس ایدز شایعاتی وجود دارد. بیشتر مردم می دانند این ویروس از راه ارتباط جنسی و مصرف سرنگ آلوده منتقل می شود، اما این که چه رفتار هایی عامل خطر ساز محسوب می شوند، برای بسیاری از افراد یک سوال بزرگ است.
همیشه در مورد راه های انتقال ویروس ایدز شایعاتی وجود دارد. بیشتر مردم می دانند این ویروس از راه ارتباط جنسی و مصرف سرنگ آلوده منتقل می شود، اما این که چه رفتار هایی عامل خطر ساز محسوب می شوند، برای بسیاری از افراد یک سوال بزرگ است.
به گزارش «بهپو»، دپارتمان سلامت و خدمات انسانی ایدز امریکا می گوید: « ویروس ایدز یا «HIV» به وسیله بعضی از مایعات بدن مثل خون، منی، مایع مقعدی، مایع واژنی و شیر مادر قابل انتقال است.» وقتی این مایعات از فرد آلوده با غشای مخاطی مقعد، واژن، آلت تناسلی مردانه یا دهان فرد دیگری تماس پیدا کند او را آلوده می کند.
«بِوِرلی شا» استاد بیماری های عفونی دانشگاه شیکاگو می گوید: «HIV به وسیله ارتباط جنسی دهانی یا مقعدی هم منتقل می شود. ارتباط مقعدی خطر بیشتری دارد چون آسیب و التهاب بیشتری به بافت مقعد وارد می شود.»
مرکز کنترل و پیشگیری بیماری امریکا می گوید: «خطر انتقال ویروس ایدز از طریق ارتباط جنسی دهانی کم است، اما نمی توان آن را نادیده گرفت. اگر انزال در دهان اتفاق بیفتد یا اگر فرد دچار زخم دهان، خونریزی لثه، زخم ناحیه ژنیتال یا بیماری منتقله جنسی باشد، امکان ابتلا به این ویروس افزایش می یابد.»
استفاده از کاندوم در طول ارتباط جنسی خطر انتقال ایدز را کاهش می دهد. شا می گوید: «اگر به طور صحیح از کاندوم استفاده شود حفاظت خوبی در برابر بیماری ایجاد می شود. البته اگر کاندوم پاره شود، بسیار کهنه باشد یا به درستی از آن استفاده نشود امکان انتقال بیماری وجود دارد.»
اگر مایعات آلوده بدن با بافت آسیب دیده ای مثل بریدگی روی پوست، تماس پیدا کنند، یا خون آلوده با سرنگ به شخص دیگری انتقال یابد، ویروس قابلیت انتقال پیدا می کند. اشتراک سرنگ تزریق مواد مخدر با یک فرد آلوده هم خطر ابتلا به ایدز را بالا می برد. ویروس ایدز می تواند تا 42 ساعت روی سوزن آلوده زنده بماند.
بارداری عامل خطرساز دیگری است. ممکن است در طول بارداری ویروس به جنین انتقال یابد. درمان در طول بارداری در حدود 1 درصد به کاهش خطر کمک می کند.
 

ویروس ایدز از این راه ها منتقل نمی شود 

بوسه و لمس

بوسیدن معمولی و بغل کردن هیچ خطری به همراه ندارد. حتی برقراری ارتباط جنسی با فرد آلوده بدون تبادل مایعات بدن، بیماری را انتقال نخواهد داد. تنها زمانی که بوسه می تواند باعث انتقال ایدز شود، بوسه فرانسوی است که در آن فرد مبتلا به ایدز دچار زخم های باز دهانی و خونریزی دهان هم باشد.
 

زندگی در یک مکان مشترک

هر ارتباط معمولی با فرد مبتلا به ایدز مثل استفاده از حمام مشترک، بی خطر است. البته پزشکان سفارش می کنند تیغ اصلاح و مسواک نباید به طور مشترک استفاده شود. اگر فرد آلوده به هنگام اصلاح خود را زخمی کند یا دچار خونریزی لثه باشد، خطر انتقال ویروس بالا می رود.
 

استفاده از وسایل و غذای مشترک

ویروس ایدز روی سطوح زنده نمی ماند، بنابراین به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی یا وسایل منزل این ویروس را منتقل نمی کند. حتی می توانید بدون نگرانی در یک بشقاب با فرد آلوده غذا بخورید. روشی برای تغذیه کودکان خردسال در افریقا وجود دارد که در آن غذا را کمی می جوند و بعد به کودک می دهند، حتی در این صورت هم اگر بزاق دهان به خون آلوده نباشد بیماری قابل انتقال نخواهد بود.
 

بزاق، عرق یا اشک

بزاق، اشک یا عرق فرد آلوده خطری برای شما محسوب نمی شود.
 

کمک به شخص مبتلا به ایدز که زخمی است

درست است که استفاده از دستکش برای کمک به فرد مبتلا به ایدز مجروح کار خوبی است، اما اگر خون او با پوست سالم شما در تماس باشد اتفاقی نخواهد افتاد. مادامی که خراش یا بریدگی روی پوست نباشد ویروس نمی تواند از پوست عبور کند.
 

استفاده از آبخوری مشترک

آب خوردن از آبخوری بعد از کسی که مبتلا به ایدز است یک ارتباط عمومی محسوب می شود و باعث انتقال بیماری نمی شود.
 

گزیده شدن توسط پشه و حشرات دیگر

ویروس ایدز به وسیله حشرات و کنه قابل انتقال نیست.
 

استفاده از توالت فرنگی یا معمولی

ویروس ایدز نمی تواند روی سطوح زنده بماند و جای نگرانی ندارد.
 

انتقال خون به روش های امروزی

به گزارش «بهپو» به نقل از «اِوری دی هلث»، اهدای خون تحت غربالگری های ویژه ای انجام می شود و نمونه هایی که تست HIV آن ها مثبت است دور انداخته می شوند. در روش های پیشرفته امروزی تست ها به شدت به تشخیص ویروس ایدز حساس هستند؛ پس نگرانی از این بابت وجود ندارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات