برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نشانه های ایدز در زنان

نشانه های ایدز در زنان علایم اچ آی وی عمدتا برای مردان و زنان یکسان است. اما ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در مراحل اولیه، حدود 2 تا 4 هفته بعد از آلوده شدن، ممکن است احساس کنید مبتلا به آنفولانزا هستید. این نشانه ای است که بدن شما در پاسخ به ویروس نشان می دهد. معمولا این علایم چند هفته طول می کشند.
علایم «اچ آی وی» عمدتا برای مردان و زنان یکسان است. اما ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.
به گزارش «بهپو»، در مراحل اولیه، حدود 2 تا 4 هفته بعد از آلوده شدن، ممکن است احساس کنید مبتلا به آنفولانزا هستید. این نشانه ای است که بدن شما در پاسخ به ویروس نشان می دهد. معمولا این علایم چند هفته طول می کشند.
نشانه های اولیه عفونت HIV عبارتند از:

 
  • لرز
  • خستگی
  • تب
  • زخم ناحیه تناسلی
  • زخم های دهانی
  • دردهای عضلانی
  • تعریق شبانه
  • راش پوستی
  • گلو درد
  • تورم غدد لنفاوی
 
البته برخی افراد هیچ علامتی ندارند. اما در هر صورت اگر احساس کردید که ممکن است مبتلا به HIV شده باشید، باید آزمایش بدهید.
یکی دیگر از دلایل انجام آزمایش اچ آی وی این است که ممکن است فرد مبتلا نادانسته ویروس را به دیگران انتقال دهد. دانستن اینکه فردی مبتلا به HIV است، هم برای سلامت خود او حایز اهمیت است و هم به او می گوید که باید شریک زندگی اش را برای انجام آزمایش HIV مطلع کند.
 

علایم HIV در زنان

در حالت کلی مردان و زنان علایم هشدار دهنده مشابهی دارند، اما تعداد کمی از این علایم فقط روی زنان تاثیر می گذارند:
تغییرات عادت ماهانه: ممکن است حجم خونریزی های شما کم تر یا بیشترشود یا اینکه بعضی دوره ها را جا بیندازید و یا  PMSسندرم پیش از قاعدگی- بدی را تجربه کنید. استرس یا عفونت های منتقله جنسی - STD - دیگر که معمولا با HIV همراه هستند هم می توانند این مسایل را ایجاد کنند. ممکن است این تغییرات به دلیل تاثیر گذاری ویروس روی سیستم ایمنی بدن باشد، که در نتیجه روی هورمون ها هم تاثیر می گذارند.
درد زیر شکم: یکی از علایم عفونت رحم، تخمدان ها و لوله های فالوپ درد زیر شکم است که به نام بیماری التهابی لگن -PID- هم شناخته می شود. برای برخی از زنان، این یکی از اولین هشدار هایی است که می گوید اچ آی وی دارند. PID علاوه بر درد زیر شکم علایم دیگری هم دارد:

 
 
عفونت مخمر واژن: بسیاری از زنان مبتلا به HIV سالیانه چندبار دچار این علایم می شوند. گاهی اوقات این عارضه جزو اولین نشانه های ابتلا به ویروس است. ابتلا به عفونت مخمر علایم دیگری را هم همراه خواهد داشت:

 
  • ترشحات غلیظ و سفید از واژن
  • رابطه جنسی دردناک
  • ادرار دردناک
  • سوزش یا درد واژن
هر دو گروه مردان و زنان مبتلا به اچ آی وی ممکن است مبتلا به عفونت مخمر دهان - کاندیدیازیس دهانی - شوند. این عارضه باعث تورم و تشکیل پوششی ضخیم و سفید در دهان، زبان و گلو می شود.
 

اگر فکر می کنید ایدز دارید...

اگر هر کدام از این علایم را دارید، لزوما به این معنا نیست که ایدز دارید. بسیاری از بیماری های دیگر مانند آنفولانزا هم علایم مشابهی دارند.
تنها راه مطمئن این است که آزمایش HIV بدهید. بنابراین اگر احتمال می دهید که مبتلا باشید آزمایش بدهید؛ چه علایمی داشته باشید چه نداشته باشید.
همچنین اگر فکر می کنید که در چند روز گذشته در معرض ویروس قرار گرفته اید، حتما به پزشک مراجعه کنید یا به سرعت به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید. دارویی به نام دارو ی پیشگیری پس از مواجهه یا پیشگیری اورژانس از ایدز -PEP- وجود دارد که شما را از ابتلا به HIV در امان می دارد. اما می بایست ظرف 72 ساعت پس از دریافت ویروس آن را دریافت کرده باشید. پس از این که پزشک نسخه PEP را برایتان نوشت می بایست طبق دستور به مدت 28 روز، روزانه یک یا دو بار از آن استفاده کنید.
 

پس از گذر از مراحل اولیه HIV چه چیزی در انتظار شماست؟

پس از مشاهده علایمی شبیه به آنفلوانزا که ممکن است چند هفته طول بکشد، وارد فازی می شوید که پزشکان به آن «مرحله نهفتگی بالینی » یا «عفونت بدون علامت» یا «عفونت مزمن HIV» می گویند. در این مرحله ویروس در بدن شما به تکثیر می پردازد، اما علایم به جای بدتر شدن، در واقع بهبود می یابند. اکثر افراد در این مرحله علایمی ندارند.
اگر مبتلا به ایدز هستید و هر روز داروهای ضد ویروسی مصرف می کنید، می توانید برای چندین دهه در این مرحله باقی بمانید و یک عمر زندگی طبیعی داشته باشید. بنابراین، بسیار مهم است که آزمایش اچ آی وی را هرچه زودتر انجام بدهید و اگر آلوده شده اید، به دنبال درمان باشید. همچنین با درمان HIV خطر انتقال ویروس به دیگران کاهش می یابد.
به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، اگر مبتلا به اچ آی وی هستید، علاوه بر مصرف داروهای ضد رتروویروس، می بایست نکات دیگری را رعایت کنید تا احتمال انتقال بیماری را به دیگران کاهش دهید. در مورد وضعیت خود با همسرتان صحبت کنید و در زمان رابطه جنسی ، از کاندوم استفاده کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات