برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چگونگی بارداری در مبتلایان به ایدز

چگونگی بارداری در مبتلایان به ایدز زنانی که « HIV» مثبت هستند و می خواهند باردار شوند یا هم اکنون باردارند می توانند به کمک درمان های موجود، جنین را از عفونت HIV حفظ کرده و بارداری ایمنی تجربه کنند.
زنانی که « HIV» مثبت هستند و می خواهند باردار شوند یا هم اکنون باردارند می توانند به کمک درمان های موجود، جنین را از عفونت HIV حفظ کرده و بارداری ایمنی تجربه کنند.
به گزارش «بهپو»، از اواسط دهه 1990 آزمایش HIV و اقدام های پیشگیرانه در 90 درصد جنین های مبتلا به «ایدز» در امریکا نتیجه داده است. پس از سه دهه تحقیق، پزشکان فهمیده اند چگونه برنامه دقیقی بریزند تا مانع انتقال ویروس به نوزاد از مادران HIV مثبت شوند.
 

داروها نقش عمده ای ایفا می کنند

HIV از طریق خون، منی یا مایع ژنیتال و شیر مادر از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. بارداری، زایمان و شیردهی همه برای جنین خطر انتقال ویروس محسوب می شوند.
فرایند پیشگیری با داروهای ضد رتروویروس آغاز می شود. در این روش زنان باید هرچه زودتر مصرف داروهای ضد رتروویروس را آغاز کنند. شروع این داروها به میزان تحمل آنها بستگی دارد. در چنین حالتی خطر انتقال ویروس به جنین به کمتر از 2 درصد می رسد.
داروهای ضد رتروویروس میزان ویروس را در بدن کم می کنند، بنابراین خطر انتقال ویروس از مادر به جنین کم می شود. برخی از داروهای ضد HIV از طریق جفت به جنین هم منتقل می شوند و با این کار جنین از ابتلا به بیماری حفظ می شود.
 

هیچ دوزی از دارو را فراموش نکنید

برای اینکه درمان به خوبی نتیجه دهد، مادر باید درمان ضد رتروویروسی را ادامه دهد –رژیم درمانی ART- که ممکن است با چالش هایی در طول بارداری همراه باشد.
مصرف روزانه داروهای ضد رتروویروسی کلید اصلی حفظ سرکوب ویروس در بدن شما و نوزاد است. اگر عوارض جانبی دارو شما را آزار می دهد یا در اثر تهوع صبحگاهی نمی توانید دارو را در بدن نگه دارید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید. او می تواند شما را راهنمایی کند.
 

دو دارویی که باید پرهیز کرد

تنها دو داروی ضد رتروویروس هستند که اثر مخرب آنها روی جنین در ماه های اولیه بارداری نشان داده شده است. این دو دارو ساستیوا و آتریپلا -حاوی ساستیوا- هستند.
حدود 25 درصد جنین هایی که مادران آنها HIV مثبت هستند و رژیم درمانی ART را رعایت نکرده اند، آلوده به ویروس خواهند شد.
بهترین راه این است که مادران در ابتدا در مورد تمام گزینه های درمانی موجود و قابل انتخاب با پزشک صحبت کنند.
 

خیلی زود برنامه بریزید

بهترین راه برای مادران، صحبت با پزشک درباره مراقبت های دوران بارداری حتی قبل از اقدام به بارداری است. به این ترتیب می توان هر چه زودتر برای مادر برنامه درمان را طرح و مصرف داروهای بی خطر را شروع کرد.
 جدا از آن، تمام زنان باردار آلوده به HIV باید در سه ماهه دوم، داروهای ضد HIV مصرف کنند. زنان بارداری که دیرتر از این زمان متوجه شوند مبتلا به HIV هستند لازم است هرچه سریع تر داروهای ضد HIV را شروع کنند.
حدود 18 درصد از مبتلایان به HIV از وضعیت عفونی خود خبر ندارند. این به آن معنی است که بسیاری از زنان مبتلا به HIV در حالی که نمی دانند آلوده به ویروس هستند، باردار می شوند.
 

داروهایی که از ابتلای نوزاد به HIV پیشگیری می کند

در روزهای نزدیک به زایمان، زمانی که نوزاد در معرض تماس با ویروس HIV در مایع ژنیتال یا خون مادر قرار می گیرد، مادر باید سرم ضد رتروویروسی AZT دریافت کند، البته مصرف داروهای معمول خوراکی هم ترک نمی شود.
نوزاد به محض به دنیا آمدن، به مدت 6 هفته شربت AZT را دریافت می کند تا از ابتلا به ویروس در امان باشد. نوزادانی که مادران آنها در طول بارداری داروهای ضد HIV دریافت نکرده اند در کنار AZT داروهای دیگری نیز دریافت می کنند.
«وبمد» در این باره می نویسد: آخرین بخش فرایند مراقبت از نوزاد پرهیز از شیردهی است، زیرا شیر مادر یکی از اصلی ترین مایع های دارای ویروس HIV است که می تواند نوزاد را آلوده کند.
مجموعه روش های پرهیز از شیردهی، سرکوب ویروس و تجویز مایع ART برای نوزاد پس از تولد در HIV منفی شدن نوزاد نقش کلیدی بازی می کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات