برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

9 راهکار ساده برای مراقبت از پوست در تابستان

9 راهکار ساده برای مراقبت از پوست در تابستان اگر شما هم جزو کسانی هستید که هیچ‌وقت به آماده‌سازی پوست برای تابستان اهمیت نداده‌اید، امسال فرصت خوبی برای شروع این کار در اختیار دارید. راهنمای کامل و گام به گام زیر به شما کمک می‌کند تا پوست خودتان را به‌خوبی برای فصل تابستان آماده کنید.

گرمای روبه‌افزایش هوا و طولانی شدن ساعات روز به ما می‌گوید که فصل تابستان دوباره فرارسیده است و ما باید خودمان را برای این فصل گرم سال آماده کنیم. بسیاری از ما همزمان با ورود به فصل تابستان، استفاده از لباس‌های سبک‌تر و نازک‌تر را شروع می‌کنیم یا مثلا غذاهای سبک‌تری را برای شام‌های تابستانی در نظر می‌گیریم. اما واقعا چند درصد از ما آماده‌سازی پوست برای شروع تابستان را جدی می‌گیریم؟

به گزارش «بهپو»، اگر شما هم جزو کسانی هستید که هیچ‌وقت به آماده‌سازی پوست برای تابستان اهمیت نداده‌اید، امسال فرصت خوبی برای شروع این کار در اختیار دارید. راهنمای کامل و گام به گام زیر به شما کمک می‌کند تا پوست خودتان را به‌خوبی برای فصل تابستان آماده کنید.

 

با معده خالی آب بنوشید

نوشیدن آب با معده خالی باید اولویت اصلی شما در اولین دقایق شروع صبح باشد. البته بهتر است که از آب ولرم همراه با آب لیموترش تازه به‌جای آب جوش استفاده کنید تا آبرسانی به بدن و پوست از همان اولین دقایق صبح شروع شود. تکرار منظم این ترفند ساده باعث می‌شود که پوست شاداب‌تر و باطراوت‌تری داشته باشید. در طول روز هم حتما به‌طور منظم آب بنوشید. استفاده از قرص‌های جوشان ویتامین C همراه با آب ساده هم ترفند خوبی برای فصل تابستان است. این ویتامین به محافظت از پوست و بدن در برابر اثرات زیان‌بار پرتوهای فرابنفش خورشیدی کمک می‌کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌سازد و از گرمازدگی در فصل تابستان جلوگیری می‌کند. افزودن میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C به رژیم غذایی هم توصیه می‌شود.

 

صورت را با استفاده از فوم شست‌وشو و آبرسان بشویید

مرحله بعدی، پاکسازی و تمیز کردن پوست صورت به‌منظور آماده شدن برای کارهای روزانه است. این مرحله برای حفظ احساس شادابی پوست و محافظت از سلامتی پوست در طول روز بسیار ضروری است. اما نحوه شستن صورت و نوع شوینده انتخاب‌شده هم اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل هم آن دسته از فوم‌های شست‌وشو و آبرسان صورت را پیشنهاد می‌کنیم که حاوی اسید هیالورونیک، عصاره‌های طبیعی و اسیدهای هیدروکسی هستند. این شوینده‌های خاص عمیقا پوست را تمیز می‌کنند، اما خوش‌بختانه چربی‌های طبیعی پوست را از بین نمی‌برند. به‌علاوه، فوم‌های شوینده سبک هستند و باعث خارش پوست هم نمی‌شوند.

 

حتما از تونر صورت استفاده کنید

حالا باید از یک تونر صورت باکیفیت و استاندارد برای متعادل‌سازی پوست کمک بگیرید. تونر صورت فواید بسیار زیادی دارد، ازجمله کمک‌رسانی به متعادل‌سازی pH پوست، حفظ رطوبت پوست و کاهش ترشحات سبوم (چربی طبیعی پوست). جمع شدن همه این ویژگی‌ها در کنار همدیگر باعث می‌شود که تونر صورت برای حفظ رطوبت پوست و شادابی آن در طول فصل تابستان واقعا گزینه موثری باشد.

 

براساس نوع پوست‌تان از مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید

در این مرحله به استفاده از مرطوب‌کننده می‌رسیم. افراد بسیاری تصور می‌کنند که استفاده از مرطوب‌کننده در فصل تابستان ضرورتی ندارد، زیرا پوست ما خودبه‌خود سبوم (چربی) زیادی ترشح می‌کند. اما واقعیت این است که استفاده از مرطوب‌کننده از دو منظر در فصل تابستان ضرورت دارد:‌ کنترل ترشحات اضافی سبوم و حفظ رطوبت پوست در محدوده طبیعی. با این‌حال،‌ بسیار مهم است که مرطوب‌کننده انتخاب‌شده با نوع پوست هر فرد تناسب داشته باشد.

بنابراین ابتدا نوع پوست خودتان را مشخص کنید و سپس درباره خریدن محصولات مرطوب‌کننده تصمیم بگیرید. افراد دارای پوست چرب معمولا باید از مرطوب‌کننده‌های مات‌کننده استفاده کنند، درحالی که افراد دارای پوست خشک به مرطوب‌کننده‌های شدیدا آبرسان نیاز دارند. البته انتخاب کرم‌ها یا مرطوب‌کننده‌هایی که پایه کرمی غلیظی دارند، اصلا در فصل تابستان توصیه نمی‌شود، زیرا این محصولات نهایتا چربی پوست صورت را بیشتر می‌کنند و شما را آزار می‌دهند.

 

بیشتر بخوانید: هفت خطای آرایشی در فصل تابستان که زیبایی پوست را از بین می برد

 

از ضدآفتاب بر پایه ژل استفاده کنید

برخلاف تصور بعضی افراد، استفاده روزانه از ضدآفتاب در فصل تابستان همچنان ضروری است، زیرا محصولات ضدآفتاب در گروه محصولات اصلی و ضروری برای محافظت از پوست قرار می‌گیرند. ضدآفتاب‌های دارای طیف وسیع و دارای SPF بالای 30 به‌خوبی از پوست شما در برابر پرتوهای خورشیدی مضر و آلودگی هوا (مانند آلاینده‌های شهری، آلودگی فلزات سنگین و دود) محافظت می‌کنند. البته توصیه ما این است که در فصل تابستان همیشه یک ضدآفتاب برپایه ژل را انتخاب کنید. این محصولات سبک، غیرچسبنده و غیرجوش‌زا هستند، درحالی که باعث ترشح بیش‌ازحد سبوم نمی‌شوند و استفاده از آنها نیز راحت است. افراد دارای پوست چرب معمولا در فصل تابستان با ضدآفتاب برپایه ژل راحت‌تر خواهند بود.

 

همیشه دستمال مرطوب همراه داشته باشید

دستمال مرطوب یکی دیگر از محصولات ضروری برای فصل تابستان است که باید همیشه در کیف دستی خودتان داشته باشید. اهمیت دستمال مرطوب در این است که وقتی نمی‌توانید صورت خودتان را بشویید، با کمک دستمال آن می‌توانید مقداری از چربی‌های اضافی پوست و ذرات آلودگی مختلف را از روی صورت پاک کنید. البته دستمال مرطوب انتخاب‌شده حتما باید بدون ترکیبات معطر و حاوی ترکیبات فعال اما ملایم برای پوست باشد.

 

از آرایش غلیظ دوری کنید

آرایش غلیظ و سنگین ذاتا مانع از تنفس کامل و صحیح پوست می‌شود، درحالی که حرارت و رطوبت تابستان هم قابلیت‌های طبیعی پوست برای تنفس عادی را مختل می‌کنند. بنابراین وقتی که عوامل حرارت و رطوبت تابستانی را به آرایش غلیظ و سنگین اضافه کنیم، قطعا پوست شدیدا تحت فشار قرار می‌گیرد. پس به‌جای استفاده از فونداسیون‌های سنگین و دیگر محصولات آرایشی غلیظ، از محصولات آرایشی سبک و تابستانی کمک بگیرید. علاوه بر اینها، در فصل تابستان سعی کنید که مدت‌زمان باقی ماندن محصولات آرایشی روی بافت صورت را کاهش دهید.

 

باید یک روتین شبانه برای مراقبت از پوست داشته باشید

داشتن روتین شبانه برای مراقبت از پوست در فصل تابستان ضروری است. البته این روتین شبانه باید مطابق با شرایط آب‌وهوایی مناطق جغرافیایی مختلف تنظیم شود. اما به‌طور کلی، شب‌ها باید با شستن صورت با کمک یک پاک‌کننده یا شوینده ملایم شروع کنید. در ادامه هم باید از یک سرم ویتامین C برای پوست صورت کمک بگیرید. این سرم به احیای پوست آسیب‌دیده شما کمک می‌کند، درحالی که مزیت‌های زیادی هم دارد: خنثی‌سازی عملکرد رادیکال‌های آزاد، ارتقای کیفیت پوست و... وقتی استفاده از سرم به پایان رسید، باید روتین خود را با یک کرم شب مناسب و یک ژل آلوئه‌ورا یا یک مرطوب‌کننده با قدرت آبرسانی بالا کامل کنید.

 

روز را با نوشیدن آب به پایان برسانید

همان‌طور که روز را با نوشیدن آب شروع کردید، پایان روز را هم با نوشیدن آب همراه کنید. بنابراین قبل از این‌که ساعات خواب فرابرسند، حتما یک لیوان آب جوش همراه با آب لیموترش تازه بنوشید. این نوشیدنی ساده به احیای پوست از داخل بدن کمک می‌کند، برای رفع کم‌آبی بدن مفید است، کیفیت خواب را ارتقا می‌دهد و پوست را برای صبح روز بعد شاداب نگه می‌دارد. البته نوشیدن آب در آغاز و پایان روزهای تابستانی زمانی به نتیجه مطلوب می‌رسد که در طول روز هم به اندازه کافی از آب استفاده کرده باشید و رژیم غذایی شما هم استاندارد و متعادل باشد تا از این طریق همه مواد مغذی مورد نیاز پوست وارد بدن شوند.

 

آیا پوست انسان همگام با دگرگونی فصول تغییر می‌کند؟

بله پوست انسان واقعا همگام با دگرگونی فصول تغییر می‌کند. زمستان با خودش هوای خشک را می‌آورد که رطوبت طبیعی پوست را کاهش می‌دهد و باعث پوسته‌ریزی و خارش پوست می‌شود، درحالی که رطوبت تابستان هم می‌تواند با عفونت‌های باکتریایی به‌علت تعریق، انسداد روزنه‌های پوستی و جوش‌های آکنه‌ای همراه باشد. سیستم‌های خنک‌کننده هوا در فصل تابستان هم مانند وسایل گرمایشی در فصل زمستان می‌توانند باعث کم‌آبی پوست شوند. بنابراین مراقبت از پوست در هر فصلی از سال باید براساس قواعد و برنامه‌های خاص خودش انجام بگیرد. در فصل تابستان هم پوست به مراقبت و توجه بیشتری نیاز دارد. با جدی گرفتن کارهای ساده‌ای مانند پاکسازی و مرطوب‌سازی پوست، حفظ تعادل آب در بدن و استفاده از ضدآفتاب می‌توانید به‌خوبی از پوست در برابر پیامدهای زیان‌بار ناشی از تماس با حرارت تابستان و پرتوهای خورشیدی محافظت کنید.

 

برای داشتن پوست سالم از کدام کارها در تابستان خودداری کنیم؟

به گزارش «بهپو» و به نقل از «dermaessentia»، شاید شما هم متوجه شده باشید که در روز های تابستان بیشتر دچار جوش و عرق سوز می شوید. تعریق زیاد و افزایش چربی پوست یکی از مهم ترین دلایل این مساله است. با پرهیز از این اشتباهات که باعث می شود پوستتان در روز های تابستان دچار بثورات، لک و التهاب شود، پوست سالم تری خواهید داشت:

1- از خرید و استفاده مرطوب‌کننده‌های سنگین و غلیظ (مانند انواعی که برای فصل زمستان استفاده می‌کنید) خودداری کنید. همیشه هم در تابستان از مرطوب‌کننده سبک و غیرچسبنده استفاده کنید.

2- استفاده از محصولات مراقبتی و آرایشی‌ای که باعث انسداد روزنه‌های پوستی می‌شوند را متوقف کنید و در عوض از محصولات غیرجوش‌زا استفاده کنید.

3- هیچ‌وقت آرایش خودتان را در فصل تابستان غلیظ و سنگین نکنید.

4- نوشیدن آب و مایعات کافی را در طول روز فراموش نکنید و در تمامی روزهای تابستان این اصل مهم را جدی بگیرید.

5- بدون استفاده صحیح و کامل از محصولات ضدآفتاب از خانه خارج نشوید تا از این طریق بتوانید مانع از آسیب‌دیدگی پوست در برابر پرتوهای خورشیدی شوید.

6- هیچ کدام از مراحل روتین مراقبت از پوست را به دلخواه خودتان حذف نکنید. بعضی از مراحل شاید از نظر شما بی‌اهمیت باشند، اما روتین مراقبت از پوست باید کامل و دقیق باشد تا بتواند سلامتی و شادابی پوست شما را تضمین کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات