برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

هفت خطای آرایشی در فصل تابستان که زیبایی پوست را از بین می برد

هفت خطای آرایشی در فصل تابستان که زیبایی پوست را از بین می برد بسیاری از افراد، مخصوصا آنهایی که پوست‌های خشکی دارند، گمان می کنند استفاده از انواع کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب‌کننده در فصل تابستان مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما این کار موجب بستن روزنه‌های پوستی، تحریک جوش‌های پوستی و بروز جوش‌های سرسیاه یا سرسفید می شود.

شاید شما هم متوجه شده باشید که در روز های تابستان بیشتر دچار جوش و عرق سوز می شوید. تعریق زیاد و افزایش چربی پوست یکی از مهم ترین دلایل این مساله است. اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که زیاد آرایش می کنید بیشتر دچار چنین مشکلی خواهید شد. در این مقاله با اشتباهاتی که باعث می شود پوستتان در روز های تابستان دچار بثورات، لک و التهاب شود، آشنا می شوید.

 

1-استفاده از کرم‌پودرهای چرب و سنگین

به گزارش «بهپو»، فصل تابستان به‌خودی‌خود باعث افزایش چربی و تعریق پوست می‌شود. زمانی که شما به‌صورت روزانه از کرم‌پودرهای چرب و سنگین استفاده می‌کنید، باعث بسته شدن منافذ پوستی می‌شوید و شرایط مطلوبی برای ایجاد آکنه‌های شدید فراهم می‌کنید.

 

راهکار

سعی کنید در فصل تابستان بیشتر از کرم‌های ضدآفتاب بر پایه آب و بدون چربی استفاده کنید. برای رفتن به مهمانی یا مجالس رسمی که دوست دارید پوستتان پوشش مناسبی داشته باشد هم می‌توانید از انواع پنکیک‌های خشک به‌جای کرم‌های مایع کمک بگیرید. برای اینکه پنکیک روی صورتتان به‌خوبی بخوابد، می‌توانید حدود 15 دقیقه قبل از استفاده از آن پوستتان را با کرم مرطوب‌کننده بر پایه آب کمی مرطوب کنید. مرطوب‌سازی پد پنکیک، درست پیش از استفاده از آن هم می‌تواند به پوشش‌دهی بهتر پوستتان کمک کند. فقط به خاطر داشته باشید در روزهای گرم تابستانی، تمیز بودن صورت در مواقعی که لزومی به استفاده از لوازم آرایش وجود ندارد، بسیار ضروری است.

 

 2- لایه‌برداری سنگین از پوست

از آنجایی که تابش نور خورشید در فصل تابستان شدیدتر از سایر فصول سال است، لایه‌برداری‌های شیمیایی یا لایه‌برداری با دستگاه‌هایی مانند میکرودرم‌ابریژن در فصل تابستان باعث نازک شدن پوست و لکه‌دار شدن آن در اثر تماس با نور آفتاب خواهد شد.

 

راهکار

اگر روزنه‌های پوستی یا جوش‌های سرسیاه بیش از اندازه شما را آزار می‌دهند، پیشنهاد می‌کنیم در فصل تابستان به‌جای لایه‌برداری‌های شیمیایی و سنگین، یک لایه‌برداری ملایم آخر هفته‌ای در منزل داشته باشید. برای این منظور می‌توانید از صابون یا ژل‌های اسکراب کمک بگیرید و تا حد امکان حدود 48 ساعت بعد از لایه‌برداری در معرض نور آفتاب قرار نگیرید. در مواقع ضروری که مجبور به خروج از خانه در ساعت‌های آفتابی هستید، حتما کرم ضدآفتاب بزنید و کلاهی با لبه حداقل 5/7 سانتی‌متر روی سرتان بگذارید تا پوست صورتتان کاملا با سایه پوشانده شود.

 

بیشتر بخوانید: بیماری های پوستی شایع در فصل تابستان

 

 3- استفاده بیش از اندازه از مرطوب‌کننده‌ها

شاید بسیاری از افراد، مخصوصا آنهایی که پوست‌های خشکی دارند، گمان کنند استفاده از انواع کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب‌کننده در فصل تابستان برایشان مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما بهتر است بدانید مصرف بی‌رویه همین محصولات هم می‌تواند با بستن روزنه‌های پوستی باعث تحریک جوش‌های پوستی و بروز جوش‌های سرسیاه یا سرسفید شود.

 

راهکار

در فصل تابستان تنها پس از استحمام یا شستن صورت با انواع صابون یا ژل، پوستتان را با مقداری مرطوب‌کننده ماساژ دهید. لازم نیست این کار را چند بار در طول روز تکرار کنید زیرا گرمای تابستان به اندازه کافی باعث تحریک ترشح چربی در پوست می‌شود.

 

 4- استفاده بیش از اندازه از محصولات مراقبت از پوست

برعکس خیلی از افراد که اهمیتی به مراقبت از پوست دست، صورت و گردن خود نمی‌دهند، برخی افراد با استفاده بیش از حد از انواع کرم‌ها، لوسیون‌ها، پمادها، سرم‌ها و... اجازه نفس کشیدن به پوست خود در فصل تابستان نمی‌دهند. این افراد به‌جای اینکه پوست شاداب و جوانی داشته باشند، معمولا در روزهای گرم سال با افزایش حجم آکنه‌های پوستی مواجه می‌شوند.

 

راهکار

بهتر است در فصل تابستان، یک بار ابتدای روز و پس از بیدار شدن از خواب، پوستتان را با کرم یا لوسیون حاوی ویتامین A ماساژ دهید و یک بار هم شب‌ها قبل از خواب پوست دست و صورت خود را با محصولی که بر پایه ویتامین E است، ماساژ دهید.

 

بیشتر بخوانید: 7 هدیه ای که طبیعت برای درمان آفتاب سوختگی به ما می دهد

 

 5- شستن بیش از اندازه پوست

بسیاری از افراد، مخصوصا آنهایی که پوست چربی دارند، در روزهای گرم تابستان بیش از اندازه پوست صورتشان را با آب گرم و صابون می‌‌شویند.
این کار علاوه بر خشکی، التهاب و پوسته‌ریزی پوست، باعث تحریک پوست برای تولید چربی بیشتر می‌شود. با این‌حساب، برخلاف باور عمومی که گمان می‌کنند شستن مداوم پوست چرب و پر از آکنه در فصل تابستان شرایط آنها را بهتر می‌کند، باید گفت این کار باعث وخیم‌تر شدن اوضاع پوست می‌شود.

 

راهکار

در روزهای گرم تابستان تنها پس از بیدار شدن از خواب یا بعد از برگشتن به خانه از محیط بیرون، صورت خود را با آب ولرم و پَن آنتی‌باکتریال بشویید.
این کار به کاهش التهاب و آکنه‌های پوستی افرادی با پوست چرب در فصل تابستان کمک می‌کند.

 

 6- استفاده از کرم ضدآفتاب روی کرم ضدآفتاب قبلی

معمولا به افرادی که در ساعت‌های اوج تابش نور آفتاب بیرون از منزل هستند، توصیه می‌شود هر 2 تا 3 ساعت یکبار کرم ضدآفتاب خود را تجدید کنند تا بهترین اثر را از مصرف آن دریافت کرده باشند. این در حالی است که خیلی از افراد کرم ضدآفتاب را روی کرم ضدآفتاب قبلی می‌زنند و باعث خفه شدن پوست‌شان می‌شوند.
این عادت نادرست تابستانی با حبس کردن چربی و آلودگی در روزنه‌های پوستی، عاقبتی جز افزایش قابل‌توجه جوش‌های سرسیاه و سرسفید در پایان فصل تابستان نخواهد داشت.

 

راهکار

اولین و بهترین توصیه این است که پیش از تجدید کرم ضدآفتاب صورت خود را با آب ولرم و شامپو بچه یا پَن آنتی‌باکتریال بشویید. با این‌حال، اگر در مکانی هستید که شستشوی صورت برایتان ممکن نیست، می‌توانید همیشه دستمال مرطوب مخصوص پاک کردن آرایش که بدون الکل باشد، در کیفتان بگذارید و پیش از تجدید کرم ضدآفتاب صورتتان را با آن پاک کنید.

 

بیشتر بخوانید: اقدامات درمانی اولیه در آفتاب سوختگی

 

7- استفاده از لباس‌های تنگ و دارای الیاف مصنوعی

برخی افراد عادت دارند حتی در روزهای گرم سال، لباس‌های تنگ و چسبان و دارای الیاف مصنوعی بپوشند. بهتر است بدانید تماس الیاف مصنوعی رنگی با پوست شدیدا باعث ایجاد التهاب‌های پوستی و سوزش، مخصوصا در ناحیه کشاله ران، زیر بغل و زیر سینه‌ها می‌شود. اصرار به پوشیدن چنین لباس‌هایی در فصل تابستان، عرق‌سوز شدن پوست و گاهی ابتلا به عفونت‌های قارچی پوستی را به دنبال خواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید: روش های پیشگیری و درمان عرق سوز

راهکار

به گزارش «بهپو» به نقل از «هفته نامه سلامت»، حتما در فصل تابستان از لباس‌های آزاد، نخی و دارای رنگ روشن استفاده کنید. حواستان باشد لباس‌های نخی سفید همیشه بهترین گزینه برای لباس زیر هستند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات