برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بیماری های پوستی شایع در فصل تابستان

بیماری های پوستی شایع در فصل تابستان خارش ناشی از راش های پوستی یا سوزش ناشی از آفتاب سوختگی برای اینکه لذت تعطیلات تابستانی و همراهی با خانواده و دوستان را از شما بگیرد کافی است. در حالیکه این مشکلات پوستی تنها با چند توصیه ساده قابل پیشگیری هستند.

تابستان بهترین زمان برای برنامه ریزی سفر یا تفریحات دیگر است؛ اما در عین حال، مشکلات زیادی هم به همراه دارد. دچار شدن به بثورات خارش دار یا سوزش پوستی، سرگرمی های دلنشین تابستان را به کام شما تلخ می کند.

به گزارش «بهپو»، آشنایی با شایع ترین مشکلات پوستی تابستان، به شما کمک می کند که با به کارگیری چند راه حل ساده به مقابله با آن بروید.

 

کهیر

کهیر عارضه‌ای است که در اثر مصرف بعضی داروها، گزش حشرات و خوردن میوه‌های تابستانی در فصل گرما بیشتر در کودکان بروز می‌کند. راه‌حل کلی جلوگیری از کهیر، شناسایی ماده حساسیت‌زا و اجتناب از آن است. در مواقعی که کهیر شدید باشد می‌توان از داروهایی که پزشک تجویز می‌‌کند، استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید: چرا کهیر می زنیم

 

التهاب پوست و اگزما

کودکانی که پوشک می‌شوند به دلیل حساس‌تر و ظریف‌تر بودن پوست در معرض درماتیت پوستی، اگزما، یا التهاب‌های پوست هستند. تماس مداوم پوشک و لاستیک با پوست و از طرفی، مرطوب شدن پوست در اثر تماس ادرار باعث تحریک و ایجاد بثورات جلدی روی کشاله ران و باسن کودک می‌شود. درماتیت پوستی در کشاله ران کودک در فصول گرم سال تشدید می‌شود. تعویض مداوم پوشک کودک به محض خیس شدن به‌خصوص هنگام شب بسیار مهم است و مادران باید به این نکته توجه داشته باشند. حتی بهتر است در فصل تابستان پوشک کودک را چند ساعتی باز و از کرم‌های مرطوب‌کننده مخصوص کودک استفاده کنند.

بعضی از کودکان ممکن است به شیرحیوانات، گندم، لباس‌های پشمی یا نایلونی، تخم‌مرغ و... حساسیت نشان دهند. حساسیت با ایجاد بثورات جلدی قرمز در گونه‌ها و سایر نقاط بدن بروز می‌کند. بثورات به ضایعات اگزمایی معروف‌اند. این کودکان معمولا خود را می‌خارانند و اگر ناخن بلند داشته باشند، ممکن است پوست خود را خراش دهند. ناخن‌های آنها باید کوتاه باشد و دست‌هایشان با دستکش‌های نخی پوشانده شود. اگزما در کودکان معمولا تا یکی- دو سالگی از بین می‌رود.

 

بیشتر بخوانید: 7 تصور غلط درباره اگزما

 

حساسیت به آفتاب

گاهی سیستم ایمنی بدن به اشتباه به ترکیبات پوست که در اثر تابش نور خورشید آسیب دیده اند به عنوان جسم خارجی نگاه می کند و به آنها حمله می کند. اغلب در طول اولین روزهای آفتابی فصل برخی از افراد با راش های پوستی خارش دار روبرو می شوند به ویژه در نقاطی که در معرض نور خورشید بوده اند مثل صورت، گوشها و گردن. با تمام شدن فصل تابستان این واکنش های پوستی هم کاهش می یابند اگرچه توصیه می شود چنانچه حساسیت پوستی به نور آفتاب دارید در طول تابستان از روش های محافظتی پوست کمک بگیرید.

 

شپش

شپش در فصل تابستان بیشتر دیده می‌شود. در فصل تابستان خانواده‌ها ممکن است به مکان‌هایی سفر کنند که بهداشت خوبی ندارد و کودکان بیشتر با حیوانات آلوده در تماس باشند.

 

بیشتر بخوانید: درمان شپش سر با روش های سنتی

 

عرق‌سوز

وقتی زیاد عرق می کنید لباس هایی که پوشیده اید منافذ باز پوست را می بندند و مانع تبخیر عرق می شوند. در نتیجه مجراهای عرق ملتهب می شوند و راش های خارش دار کوچکی در نقاط تماس پوست با مواد خارجی به وجود می آید. با باز شدن این جوش های ریز و رها شدن ذرات ریز عرق، احساس سوزشی در پوست تان خواهید داشت. اما نگران نباشید، عرق سوز به راحتی درمان می شود. بهترین درمان این است که به پوستتان اجازه دهید نفس بکشد. پوستتان را خشک و خنک نگه دارید. برای درمان فوری می توانید نقاط عرق سوز را کمپرس سرد کنید یا پمادهای هیدروکورتیزون بدون نیاز به نسخه بمالید.

در پوست بدن کودکان غدد عرق هم به‌طور کامل تشکیل نشده است، بنابراین وقتی با گرما مواجه می‌شود نمی‌توانند به‌خوبی دمای داخل بدن را از طریق تعریق کمتر کنند و به همین دلیل کودکان بیشتر در معرض گرمازدگی قرار می‌گیرند. در هوای داغ پوست کودکان بیشتر دچار عرق‌سوز می‌شود. محلول کالامین برای کودکان مفید است. البته کودک را باید خنک نگه داشت و لباس‌های کمتری به او پوشاند.

 

بیشتر بخوانید: شایع ترین مشکلات پوستی نوزادان

 

آفتاب‌سوختگی

«آفتاب سوختگی» در تابستان یکی از اتفاقات شایع است، به ویژه برای کسانی که به مناطق ساحلی سفر می کنند. نکته اول پیشگیری درست از این اتفاق است و آن میسر نمی‌شود، مگر با استفاده از ضدآفتاب‌ها به شکل درست.

پوست کودکان نسبت به بزرگسالان چربی کمتری دارد، نازک‌تر و حساس‌تر است، ملانین کمتری دارد و در نتیجه مقاومت آن در برابر اشعه آفتاب کمتر است. بنابراین کودکان بیشتر در معرض آفتاب‌سوختگی هستند.

 

بیشتر بخوانید: اقدامات درمانی آفتاب سوختگی

 

گال

گال در فصول گرم سال بیشتر گزارش می‌شود. این بیماری پوستی معمولا لای انگشتان را گرفتار می‌کند و اغلب به افراد خانواده هم منتقل می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: گال چیست و چگونه درمان می شود؟

 

آبله مرغان

آبله مرغان در تابستان بیشتر است که با ضایعات آبکی در قفسه سینه و پشت نمایان می‌شود. کودک نباید ضایعات را بخاراند. استفاده از محلول کالامین و داروی آسیکلوویر برای بهبود سریع‌تر توصیه می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: آبله مرغان، بیماری شایع فصل بهار

 

گزش حشرات

در فصل تابستان سفرها بیشتر می‌شود. بهتر است کودکان زیر پشه‌بند بخوابند. جای گزش را می‌توان با محلول کالامین تسکین داد. همچنین محلول‌هایی وجود دارند که می‌توان با زدن آنها روی پوست کودک، جلوی گزش حشرات را گرفت.

 

بیشتر بخوانید: اصول پیشگیری و درمان گزیدگی‌های پشه، کنه، کک، زنبور، مار و عقرب

 

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت» و «آکادمی پوست آمریکا»، حال که با بیماری های شایع پوستی در فصل تابستان آشنا شدید، می توانید با به کار گیری چند دستورالعمل ساده و پیگیری اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به این عوارض پوستی جلوگیری کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات