برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بیماری هیدرآدنیت چیست؟ آیا درمان قطعی دارد؟

بیماری هیدرآدنیت چیست؟ آیا درمان قطعی دارد؟ هیدرادنیت چرکی بیماری است که باعث ایجاد توده های کوچک و دردناک در زیر پوست می شود. توده ها معمولاً در مناطقی ایجاد می شوند که پوست شما به هم ساییده می شود، مانند زیر بغل، کشاله ران، باسن و سینه ها. متاسفانه بیماری راه درمان کلی ندارد ولی می‌توان تا حدودی آن را کنترل کرد.

آرش 27 سال دارد و حدود 10سال است که دچار هیدرآدنیت شدید شده است. او می‌گوید در طول این 10 سال به ندرت اتفاق افتاده که زیر بغلش بدون ندول یا گره باشد؛ ندول‌هایی که همیشه ملتهب و دردناک هستند و چند بار هم آبسه‌ها با جراحی خارج شده‌ ولی دوباره از جای دیگری سر باز کرده‌اند. او راه‌های درمانی متعددی را طی کرده ولی همه آنها موقتی بوده است. آرش این بار به متخصص پوست دیگری مراجعه کرده و پزشک 2 پیشنهاد به او داده و گفته بهتر است لیزر را امتحان کنیم و اگر مفید نبود، قدم بعدی پیوند پوست است.

 

بیماری هیدرآدنیت چیست؟

به گزارش «بهپو»،‌ هیدرآدنیت بیماری‌ای است که غدد عرق آپوکرین را درگیر می‌کند. این غدد در نواحی زیر بغل، کشاله‌ ران و زیر پستان انتشار می‌یابند. به همین دلیل در این نواحی بیشتر دیده می‌شوند. جوش‌ها به شکل کورک عمیق و دردناک هستند. قطر آنها حدود 1 تا 3 میلی‌متر است. البته گاهی بزرگ‌تر هم می‌شوند. گاهی نیز به شکل آبسه درمی‌آیند و بعد از پارگی آبسه به زخم آبدار تبدیل می‌شوند. زخم‌ها دردناک هستند و منظره نازیبایی ایجاد می‌کنند. بیماری در زنان با پوست تیره بیشتر از مردان دیده می‌شود.

 

هیدرآدنیت 6 مرحله دارد

هیدرآدنیت چرکی بیماری پوستی‌ای است که اصولا افراد بالغ را درگیر می‌کند و سن بیماری نیز متغیر است. این بیماری طبقه‌بندی‌های مختلفی دارد که در روند درمان کمک‌کننده است. جدیدترین طبقه‌بندی که برای این بیماری استفاده می‌شود 6مرحله‌ای است:

1- در مرحله اول ندول یا گره وجود ندارد و اگر هم وجود دارد، التهابی نیست.

2- در مرحله دوم ندول‌های غیرالتهابی در زیر بغل یا نواحی چین‌دار زیر بغل دیده می‌شود.

3- در مرحله سوم بیش از 5 ندول یا یک آبسه در زیر بغل بیمار وجود دارد.

4- در مرحله چهارم کمتر از 5 ندول التهابی یا 2 تا 5 آبسه وجود دارد.

5- در مرحله پنجم که نوع شدید است، بیش از 10 ندول التهابی یا 2 تا 5 آبسه ترشحی زیر بغل بیمار دیده می‌شود.

6- در مرحله ششم، تعداد و شدت آبسه‌ها خیلی بیشتر است.

اوج بیماری در سنین 20 تا 40 سال است. عوامل ژنتیکی، بیماری‌های عفونی، اضافه وزن، سیگار کشیدن، هورمون‌ها، پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان و استعمال سیگار در بروز بیماری نقش دارد ولی هنوز علت اصلی آن مشخص نشده است. همین موضوع باعث شده درمان بیماری نیز کمی دشوار باشد.

 

درمان هیدرآدنیت چرکی

زمانی که بیمار با این شکایت به پزشک مراجعه می‌کند، آزمایش خون درخواست می‌شود. در مراحل اول درمان دارویی شروع می‌شود و جراحی برای بیمارانی است که دچار آبسه یا ترشح از آبسه هستند. متاسفانه بیماری راه درمان کلی ندارد ولی می‌توان تا حدودی آن را تحت کنترل درآورد. اگر بیمار افزایش وزن دارد، حتما باید وزن خود را کاهش دهد. این افراد باید از صابون‌های آنتی‌سپتیک یا آنتی‌باکتریال استفاده کنند. استفاده از کمپرس آب گرم با محلول سدیم کلراید یا محلول بارو نیز کمک‌کننده است. گاهی لیزر موی زائد زیر بغل به میزان زیادی از شدت بیماری می‌‌کاهد. همچنین بیماران باید از پوشیدن لباس‌هایی که باعث اصطکاک روی ندول‌ها می‌شود، خودداری کنند. بیماران نباید از دئودورانت‌های تجاری زیر بغل استفاده کنند و در محیط‌های بسیار گرم قرار بگیرند. به‌طور کلی، تمیز و خشک نگه داشتن محیط بسیار کمک‌کننده است.

 

نقش موقت لیزر در درمان هیدرآدنیت

برای درمان هیدرآدنیت چرکی معمولا از آنتی‌بیوتیک‌ استفاده می‌شود ولی جوش‌ها به محض قطع آنتی‌بیوتیک برمی‌گردند، به‌خصوص در افرادی که فعالیت بدنی زیادی دارند، احتمال ساییدگی پوستی در محل وجود دارد. در این افراد درمان تاثیر زیادی حتی در بهبود موقت ندارد. اگر از این افراد شرح‌حال دقیقی گرفته شود، معمولا در خانواده فرد دیگری هم وجود دارد که دچار چنین بیماری پوستی‌ای است. در افراد چاق با اضافه وزن، هیدرآدنیت شدیدتری دیده میشود.

هر فرد مبتلا ممکن است از نوع خاصی از درمان نتیجه بگیرد. بعضی ممکن است با آنتی‌بیوتیک‌ها بهتر شوند، بعضی دیگر با کورتیکواسترویید‌ها و.... . ولی در مورد لیزر باید گفت این روش تقریبا موقتی است و در مقایسه با سایر روش‌های درمانی برتری خاصی ندارد. حتی درمان با لیزر پرهزینه‌تر از بقیه روش‌هاست و ممکن است چند بار تکرار شود. لیزر جزو درمان‌های متداول نیست.

دخالت‌های جراحی و برداشتن قسمت‌هایی از بافت و استفاده از گرافت به کاهش علائم کمک می‌کند. تا زمانی که غدد آپوکرین فعال باشند، بیماری ادامه خواهد یافت. در واقع، فرد مستعد از زمان بلوغ که غدد آپوکرین فعال می‌شود شاید تا چند دهه بیماری را با خود همراه داشته باشد. بسیاری از بیماران مبتلا به هیدرآدنیت چرکی به بیماری‌های التهابی پوستی دیگری مانند آکنه و فولیکولیت نواحی دیگر بدن مانند پوست سر هم مبتلا هستند. بیماری با افزایش سن ممکن است بهتر شود ولی تا فرد به آن سن برسد، مشکلات زیادی خواهد داشت.

 

آخرین درمان هیدرآدنیت پیوند پوست است

زمانی که هیدرآدنیت چرکی به بیماری مزمن تبدیل ‌شود و برای بیمار مشکلات زیادی ایجاد کند، آخرین راه درمان برداشتن تمام بافت‌های مولد عرق و درگیر عفونت مزمن ناحیه است و در مواقعی که عفونت فعال نباشد، در همان مرحله پیوند پوستی انجام می‌شود تا جایگزین سطح پوششی از دست رفته ناحیه باشد. وقتی عفونت وجود دارد باید عمل ترمیم پوست به تعویق بیفتد تا عفونت بهبود یابد. این نوع از درمان زیاد پیچیده نیست.

گاهی بیماری شدید است و آبسه‌های مختلفی ایجاد می‌شود که بسیار آزاردهنده هستند. در این مواقع معمولا آبسه با جراحی برداشته و اطراف آن تمیز می‌شود. این کار معمولا جلوی عودهای مکرر را می‌گیرد. البته جراحی در 33 درصد از بیماران تاثیری در عود مکرر آبسه ندارد.

بعضی از بیماران از این موضوع شکایت دارند که با خوردن مواد قندی یا دانه‌های روغنی مانند گردو و... هیدرآدنیت در آنها تشدید می‌شود ولی مطالعات علمی ارتباط بین این 2 یا هر ماده غذایی دیگر را ثابت نکرده است.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، اگر فردی دچار هیدرآدنیت شد و ضایعه طی 5 روز برطرف نشد و دمای بدن نیز رو به افزایش بود، حتما باید به پزشک مراجعه کند. استفاده از زینک‌اکساید نیز در افرادی که در مرحله 1 و 2 بیماری هستند به‌عنوان جلوگیری‌کننده از عود مفید است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات