برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

دلایلی که شما را به زدن کرم ضدآفتاب ترغیب می کنند

دلایلی که شما را به زدن کرم ضدآفتاب ترغیب می کنند دستور العمل مصرف و برچسب های ضد آفتاب ها در چند سال اخیر تغییرات اساسی کرده اند، اما بسیاری از ما به آنها توجه نمی کنیم. ضدآفتاب خطر سرطان پوست را کاهش می دهد. اگر آن چه تاکنون پزشکان به شما گفته اند شما را به زدن ضد آفتاب قانع نکرده است، شاید اطلاعاتی که به تازگی انتشار پیدا می کنند بتوانند نظرتان را عوض کنند.
کرم ضدآفتاب مختص روزهای گرم و آفتابی نیست و اشعه‌های مضر آفتاب حتی در روزهای ابری زمستان هم به پوستمان می‌رسد؛ با این حال بسیاری برای استفاده از ضدآفتاب منتظر گرم شدن هوا می‌مانند تا از تاثیر منفی نور آفتاب بر پوست -لک، پیری زودرس، چین و چروک و سرطان پوست- جلوگیری کنند.
به گزارش «بهپو»، دستور العمل مصرف و برچسب های ضد آفتاب ها در چند سال اخیر تغییرات اساسی کرده اند، اما بسیاری از ما به آنها توجه نمی کنیم. یک تحقیق جدید که در مجله آکادمی پوست امریکا به چاپ رسیده است می گوید: «محققان مرکز پیشگیری و کنترل بیماری امریکا متوجه شدند تنها 14.3 درصد مردان و 29.9 درصد زنان در امریکا به طور منظم ضد آفتاب می زنند.»
این خبر بسیار دردناک است، زیرا همان طور که می دانید زدن ضد آفتاب خطر سرطان پوست را کاهش می دهد. اگر آن چه تاکنون پزشکان به شما گفته اند شما را به زدن ضد آفتاب قانع نکرده است، شاید اطلاعاتی که به تازگی انتشار پیدا می کنند بتوانند نظرتان را عوض کنند.
 

زدن ضد آفتاب با30  SPF یا بالا تر بسیار ضروری است

قانون طلایی ضد آفتاب این است که باید فاکتور حفاظتی آفتاب «SPF » آن 30 به بالا باشد. «فرانسسکا فوسکو»، استاد تخصص پوست در یکی از دانشگاه های نیویورک، می گوید: «30  SPF، جلوی 97 درصد اشعه فرابنفش را می گیرد. در حالی که 15 SPF  تنها جلوی 93 درصد اشعه های فرابنفش را می گیرد. البته اگر می خواهید ریخت و پاش کنید –که توصیه می کنیم بکنید- از SPF 50 استفاده کنید که تا 98 درصد، قدرت محافظت در برابر اشعه فرابنفش را دارد.»
پزشکان استفاده از ضدآفتاب با SPF 100 را توصیه نمی‌کنند زیرا باعث احساس سنگینی و چربی پوست می‌شود و به گفته برخی افراد، حتی عرق زیر آن جمع می‌شود.
 

کرم ضدآفتاب زمینه‌ساز کمبود ویتامین D در بدن نیست

گرچه کرم ضدآفتاب جلوی رسیدن اشعه‌های مضر آفتاب را تا حدی می‌گیرد اما فیلتر صددرصد نور آفتاب نیست و به هر حال آفتاب از بخش‌هایی از پوست به بدن می‌رسد. بااین حال توصیه می‌کنیم افرادی که کمبود ویتامین D دارند یا دچار پوکی استخوان هستند، کرم ضدآفتاب نزنند و زمان‌هایی که نور خورشید شدید نیست، از منزل خارج شوند. بدترین ساعات خروج از خانه بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد‌از‌ظهر است. بهترین زمان برای پارک و پیک‌نیک ساعت 4 به بعد عصر است.
 

برای حفاظت کامل از پوست، ضد آفتاب های طیف گسترده -broad spectrum- استفاده کنید

ضد آفتاب ها با هم یکسان نیستند، به همین علت پزشکان از بیماران خود می خواهند از ضد آفتاب های طیف گسترده استفاده کنند که هم در برابر UVA و هم در برابر UVB از پوست محافظت می کنند. البته توجه داشته باشید که می بایست ادعایی که روی برچسب محصول درج می شود معتبر باشد. اخیرا سازمان غذا و دارو دستور داده است برای اطمینان از طیف گسترده بودن ضد آفتاب ها باید آزمایش های تکمیلی روی آنها انجام شود.
 

حتی پوست های تیره هم به ضد آفتاب نیاز دارند

تیره بودن پوست توجیه خوبی برای استفاده نکردن از ضد آفتاب نیست. مطالعات نشان می دهند تیره ترین پوست SPF 13.4 دارد در حالی که پوست های خیلی روشن SPF  برابر با 3.4 دارند. همان طور که می بینید این اعداد آن قدر زیاد نیستند که کار یک ضد آفتاب را انجام دهند و از آفتاب سوختگی، پیری پوست یا سرطان پوست جلوگیری کنند.
 

SPF های 2 تا 4 بی فایده اند

از سال 2013 کرم های ضدآفتاب با SPF پایین که بیشتر در لوسیون های بدن مشاهده می شوند موظف شدند روی محصولشان اطلاع رسانی کنند که این محصول از سرطان یا پیری پوست پیشگیری نمی کند. از خودتان می پرسید پس چرا این محصولات به فروش می رسند؟ در حقیقت تا وقتی محصولی برای بدن مضر نباشد نمی توان جلوی تولید آن را گرفت.
 

هیچ ضد آفتابی ضد آب یا ضد عرق نیست

اگر روی ضد آفتاب شما نوشته باشد «ضد آب- waterproof» یا «ضد عرق» بهتر است بدانید ادعای دروغی است. در عوض ممکن است روی برچسب آن نوشته شده باشد «مقاوم به آب -water-resistant »؛ این ادعای محالی نیست، اما باید به عنوان مثال روی آن نوشته شده باشد که پوست را تا مدت 40 یا 80 دقیقه شنا یا تعریق محافظت می کند. سازمان غذا و دارو این ادعا را تحت آزمایش های استاندارد قرار می دهد.
 

بعد از دو ساعت حضور در فضای آزاد باید ضد آفتاب را تجدید کرد

دوام کرم ضدآفتاب روی پوست حدود 3-2 ساعت است و با تعریق و انجام ورزش آبی و نیروی جاذبه از روی پوست پاک می‌شود. هیچ شرکتی نمی تواند ادعا کند ضد آفتابش پس از دو ساعت خاصیت محافظتی خود را از دست نمی دهد. اگر اهل ورزش‌های آبی و شنا هستید، بهتر است از انواعی استفاده کنید که ضدآب هستند و اصطلاحا به کرم ضدآفتاب ورزشی معروف‌اند.
برای پوست صورت یک قاشق چایخوری یا یک بند انگشت کرم ضدآفتاب کافی است و باید تمام سطح صورت، گردن، پشت گردن و لاله گوش را پوشش داد و از کلاه‌های لبه‌دار استفاده کرد. اطراف چشم نیازی به استفاده از کرم ضدآفتاب ندارد زیرا این ناحیه در گودی است و معمولا اشعه مضر آفتاب به آن نمی‌تابد، اما به هر حال برای مراقبت از این ناحیه بهتر است کرم روز را فراموش نکنید. این کرم‌ها حاوی ترکیبات ضدآفتاب هستند. از عینک هم می‌توانید برای پوشاندن این قسمت از پوست استفاده کنید.
 

نوزادان زیر شش ماه را از آفتاب دورنگه دارید

پوست نوزادان و کودکان با پوست بزرگسالان متفاوت است. ضخامت، اسیدیته و حساسیت آنها با پوست بزرگترها فرق دارد. بنابراین زدن ضد آفتاب به پوست نوزادان فکر خوبی نیست. بهترین راه برای محافظت نوزادان از اثرات نور خورشید، دور نگه داشتن آنها از آفتاب یا پوشاندن آن هاست.
 

 مراقب باشید SPF ها شما را گول نزنند

آیا می دانید ارقامی که سمت راست SPF نوشته شده اند به چه معنا هستند؟ از نظر تئوری این ارقام مقدار زمانی را نشان می دهند که بدون آفتاب سوختگی می توانید در معرض آفتاب بمانید. به عنوان مثال اگر معمولا ظرف 10 دقیقه آفتاب سوخته می شوید، ضد آفتاب SPF 15 به شما اجازه می دهد تا 150 دقیقه بدون آفتاب سوختگی زیر آفتاب بمانید. اما متخصصان بر این باورند که این اعداد در زندگی روزمره دقت کافی ندارند و شدت اشعه فرابنفش، زمانی که از خانه بیرون می روید و میزان ضد آفتابی که زده اید همه در رسیدن به نتیجه ایده آل دخیل هستند. بنابراین پزشکان به شما توصیه می کنند که درست ضد آفتاب بزنید و آن را تکرار کنید.
 

اولین ضد آفتابی که می بینید نخرید

به گزارش «بهپو» به نقل از «اوری دی هلث»، بعضی از  ضد آفتاب ها حاوی مواد سمی هستند. ترکیباتی مانند «اکسی بنون» که در بعضی از ضد آفتاب ها وجود دارند، وارد خون می شوند یا باعث واکنش های آلرژیک روی پوست خواهند شد. همچنین «رتینل پالمیتات» سرعت رشد تومورها و ضایعات پوستی را بالا می برد. متخصصان توصیه می کنند از محصولاتی استفاده کنید که در آن ها از «اکسید روی- زینک اکساید» و «اکسید تیتانیوم» بهره گرفته شده باشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات