برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تدابیر طب سنتی برای پاکسازی پوست

تدابیر طب سنتی برای پاکسازی پوست پاکسازی پوست موجب اکسیژن‌رسانی به پوست می‌شود، بروز چین و چروک را به تاخیر می‌اندازد و به بهبود آکنه و رفع دانه‌های سیاه کمک می‌کند. رعایت این اصل زیبایی، شادابی و شفافیت پوست را در پی دارد و تاثیر مواد آرایشی را بهبود می‌بخشد.

اشتباه رایجی که در جامعه وجود دارد این است که پاکسازی پوست را برای کسانی لازم می‌دانند که از کرم و موادآرایشی استفاده می‌کنند یا تصور می کنند پاکسازی فقط برای پوست‌های چرب و جوشدار است.

به گزارش «بهپو»، پوست دائم با گرد و غبار و آلاینده‌های جوی در تماس است و پاک نشدن آنها از روی صورت موجب مسدود شدن منافذ پوست، بروز جوش و تیرگی می‌شود. همچنین پاکسازی در شب به تنهایی کافی نیست و صبح‌ها نیز باید انجام شود. این توصیه به این دلیل است که پوست در طول شب نفس می‌کشد و سبوم و دیگر آلودگی‌های فیزیولوژیک را دفع می‌کند و آلودگی‌های رختخواب و ترشحات گوش نیز روی پوست جمع می‌شوند. از همین رو، شستشوی درست و پاکسازی پوست اولین اقدام زیبایی پس از بیدار شدن از خواب خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های پاکسازی پوست از دیدگاه متخصصان

 

پاکسازی پوست در هر حال حتی اگر هیچ‌گونه کرم یا مواد آرایشی‌‌ای استفاده نشده باشد یا حتی اگر فرد تمام روز در منزل باشد و از خانه خارج نشود باید انجام شود. موادی که برای پاکسازی پوست استفاده می‌شوند باید با توجه به جنس پوست انتخاب شوند و انتخاب نادرست ممکن است باعث ایجاد عارضه برای پوست شود. پاکسازی را باید روزانه، هفتگی و ماهانه انجام داد.

پاکسازی روزانه با توجه به پوست فرد می‌تواند در پوست‌های چرب 2بار در روز صبح و شب و در پوست‌های خشک و مختلط یک‌بار شب به شب انجام شود. با توجه به نوع پوست می‌توان از تونر و شوینده‌های غیرصابونی مانند ژل‌های شستشو و پن‌های شستشو استفاده کرد. استفاده از مرطوب‌کننده بعد از پاکسازی همیشه لازم است. توجه کنید همواره از پاک‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌های مناسب پوست خود استفاده کنید.

پاکسازی هفتگی معمولا بعد از حمام باید انجام شود که شامل استفاده از لایه‌بردارهای مکانیکی (اسکراب ) و استفاده از ماسک صورت است. اسکراب‌ها با توجه به نوع پوست تفاوت دارند. اسکراب کردن یا لایه‌برداری پوست بعد از حمام برای پاکسازی پوست‌های پیر و مرده از سطح پوست است.

بعد از پاکسازی پوست بهتر است از یک ماسک صورت استفاده کرد. ماسک‌های صورت را می‌توان به صورت آماده یا در منزل با میوه و سبزیجات در دسترس همراه سفیده تخم‌مرغ یا روغن زیتون تهیه کرد.

 

بیشتر بخوانید: ساده‌ترین روش های خانگی برای پاکسازی پوست

 

نگاه طب ایرانی به پاکسازی پوست

از دیدگاه طب ایرانی، تنها اقدامات موضعی برای داشتن پوست سالم و شفاف کافی نیست بنابراین رعایت اصول خوردن و نوشیدن، پرهیز از غذاهایی که مواد زاید و غلیظ زیادى در بدن تولید مى‌کنند و اصلاح عملکرد معده، کبد و پرهیز از یبوست مهم‌ترین پایه‌هاى پاکسازی پوست هستند.

البته عوامل دیگرى نیز از جمله پرهیز از قرارگرفتن در معرض هواى خشک و هوای آلوده، خواب منظم و کافى، ورزش معتدل منظم و پرهیز از استرس و عصبانیت نیز بسیار بااهمیت اند که خود این عوامل بر کیفیت هضم نیز تاثیر مى‌گذارند.

 

برای داشتن پوست سالم و شفاف پرهیز از موارد زیر لازم است:

فست‌فود و غذاهاى بسته‌بندى صنعتى، غذاهاى خمیری و سنگین و با هضم سخت مثل ماکارونى، لازانیا، الویه، قارچ، حلیم، کله‌پاچه، نوشابه‌ها و آبمیوه‌هاى صنعتى، تنقلات صنعتى مانند چیپس، پفک، کیک و کلوچه و...، کاکائو، یخ، گوشت‌هاى با هضم سخت، مثل گوشت گاو و گوساله

 

تدابیر خوراکی زیر به پاکسازی پوست کمک می‌کنند:

● صبح ناشتا 2 قاشق غذاخوری خاکشیر با یک لیوان آب جوش و نبات

● مصرف ماءالجبن صبح ناشتا: برای تهیه ماءالجبن، 1 کیلوگرم شیر را بجوشانید و حین جوشیدن کمی سرکه محلی به آن اضافه کنید تا شیر ببرد. سپس شیر را در پارچه‌ای بریزید تا آب آن جدا شود. آبی که از پارچه خارج می‌شود را در ظرفی جمع کرده و در 3 مرحله میل کنید. توجه داشته باشید ماءالجبن را باید گرم میل کنید. ورزش در فواصل مصرف آن، باعث افزایش تاثیر ماءالجبن خواهد شد. ماءالجبن صبح ناشتا میل شود و تا ۵/۱تا 2 ساعت بعد از آن صبحانه میل نشود. می‌توان خاکشیر را به ماءالجبن اضافه و میل کرد.

● فالوده سیب: سیب شیرین پوست کنده رنده شده با کمی عسل و گلاب و زعفران روزانه

● دم کرده عناب و آویشن: روزانه 3-2 استکان

 

برای پاکسازی موضعی پوست می‌توان از تدابیر زیر بهره برد:

● بخور بابونه: بابونه در آب جوشانده شود و پوست روی بخار آن بخور داده شود.

● پاکسازی با گلاب: گلاب یکی از بهترین پاک‌کننده‌ها و ماسک‌های طراوت پوست است. برای پاک‌کردن آلودگی و چربی‌های پوست، به‌خصوص در شهرهای بزرگ و صنعتی مانند تهران که هوای آلوده‌ای دارد، می‌توان با پنبه تمیز آغشته به گلاب صورت را تمیز کرد. این کار را می‌توان چند بار در روز انجام داد. با این عمل آلودگی‌ها از بین رفته و پوست از طریق منافذ خود با هوا مبادلاتش را بهتر انجام می‌دهد. همچنین با جذب گلاب توسط پوست، گردش خون مویرگ‌های پوست سرعت یافته و غذا و اکسیژن بیشتری به پوست می‌رسد. می‌توان پس از استحمام که منافذ پوست بازتر هستند و پوست تمیز است، از گلاب به‌عنوان ماسک صورت استفاده کرد که روش استفاده آن مانند بالاست و پس از حدود 20 دقیقه گلاب روی صورت را می‌توان شست. این عمل موجب شادابی پوست و جلوگیری از چین و چروک زودرس آن می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: 6 گل دوست داشتنی، 6 ماسک زیبایی پوست

 

طبیعی‌ترین پاک‌کننده پوست، عسل است!

«عسل» پاک‌کننده عالی است که به دفع سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و لطافت و صاف شدن پوست را در پی دارد. از طرفی عسل تاثیر آنتی‌باکتری طبیعی و خاصیت فوق‌العاده‌ در از بین بردن آلودگی‌ها و میکروب‌ها دارد. همچنین در کنترل تولید سبوم و حفظ رطوبت پوست موثر است.

هنگام پاکسازی پوست با عسل، ابتدا صورت را با کمی آب ولرم مرطوب کنید تا عسل راحت‌تر روی پوست ماساژ داده شود. حدود نصف قاشق چای‌خوری عسل را کف دست بریزید و با انگشت کمی روی آن بکشید تا گرم‌تر شود. اگر عسل خیلی غلیظ است آن را با قدری آب رقیق کنید و به آرامی و با حرکات چرخشی روی پوست صورت به جز اطراف چشم‌ها ماساژ دهید. پس از 10 تا 15 دقیقه، پوست را با آب ولرم بشویید و آن را کمی ماساژ دهید تا همه ذرات عسل پاک شود. صورت را با حوله بدون کشیدن روی پوست، خشک کنید و مرطوب‌کننده مناسب را روی پوست بزنید. البته عسل برای پوست‌های خشک و دچار آکنه و جوش‌های پوستی توصیه نمی‌شود.

 

بیشتر بخوانید: راه های مراقبت از پوست در برابر آسیب های آلودگی هوا

 

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، شستشو و پاکسازی پوست موجب اکسیژن‌رسانی به پوست می‌شود. همچنین بروز چین و چروک را به تاخیر می‌اندازد و به بهبود آکنه و رفع دانه‌های سیاه کمک می‌کند. رعایت این اصل زیبایی، شادابی و شفافیت پوست را در پی دارد و تاثیر مواد آرایشی را بهبود می‌بخشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات