برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ساده‌ترین روش های خانگی برای پاکسازی پوست

ساده‌ترین روش های خانگی برای پاکسازی پوست بسیاری از ما فکر می‌کنیم داشتن پوستی شاداب و سالم به صرف هزینه‌های فراوان نیاز دارد. می‌خواهیم در این مطلب، راه‌هایی خانگی، ساده و ارزان را برای پاکسازی پوست صورت تا پیش از رسیدن ایام عید به شما معرفی کنیم.

بسیاری از ما دوست داریم، پوستی شاداب، شفاف و زیبا داشته باشیم اما خیلی‌هایمان فکر می‌کنیم داشتن پوستی شاداب و سالم به صرف هزینه‌های فراوان نیاز دارد اما می‌خواهیم در این مطلب، راه‌هایی خانگی، ساده و ارزان را برای پاکسازی پوست صورت تا پیش از رسیدن ایام عید به شما معرفی کنیم.

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های پاکسازی پوست از دیدگاه متخصصان

 

روغن درخت چای

ترکیب روغن یا عصاره درخت چای که در بیشتر شامپوهای ضد شوره هم وجود دارد، می‌تواند تاثیر مثبتی در بهبود وضعیت آکنه‌های پوستی، خارج شدن محتویات جوش‌های سرسیاه یا سرسفید و کاهش التهاب‌های پوستی داشته باشد. برای این منظور می‌توانید یک دستمال نخی را به این روغن آغشته کنید. سپس آن را مستقیم روی یکی از جوش‌ها یا قسمتی از صورتتان قرار دهید. اگر بعد از 24 ساعت دچار التهاب پوستی نشدید، روزی 3-2 مرتبه پوستتان را با روغن درخت چای ماساژ دهید و هر‌بار هم حدود یک ساعت روغن را روی صورت خود نگه‌دارید. اگر پوستتان نسبت به روغن خالص درخت چای حساسیت نشان داد، آن را به نسبت برابر یا 2 به 1 با آب مخلوط کنید. اگر روغن درخت چای در دسترس‌ نبود، می‌توانید از روغن اسطوخودوس استفاده کنید.
 
بیشتر بخوانید: روغن درخت چای چیست و چه فواید درمانی دارد؟
 

سرکه سیب

سرکه سیب دارای ترکیب‌های ضدقارچ و ضدباکتری است. معمولا پزشکان برای افراد مبتلا به آکنه‌های پوستی، استفاده از پن‌های ضد باکتری را پیشنهاد می‌دهند. سرکه سیب هم می‌تواند به همین اندازه در از بین بردن باکتری‌های مولد آکنه در سطح پوست موثر باشد. ضمن اینکه شستشوی روزانه صورت با سرکه سیب باعث باز شدن سطح جوش‌های سرسفید و سرسیاه و تخلیه سریع‌تر آنها می‌شود. این سرکه می‌تواند به کاهش چربی‌های اضافی سطح پوست هم کمک کند و باعث تنظیم pH آن شود. برای شستن پوست صورت با سرکه سیب باید هر یک سهم سرکه خالص را با 10 سهم آب مخلوط کنید و این محلول را با پارچه‌ای نخی روی صورت ماساژ دهید. می‌توانید روزی 2 مرتبه و هر ‌بار 20 دقیقه این کار را تکرار کنید. اگر پوست صورتتان به سرکه سیب حساسیت نشان داد، از امتحان دوباره این روش خودداری کنید.
 

ماسک دارچین و عسل

دارچین، حاوی ترکیب‌های ضدمیکروبی است و عسل هم که یک آنتی‌بیوتیک طبیعی قوی محسوب می‌شود. وقتی از ترکیب عسل و پودر دارچین تازه ماسک صورت تهیه می‌کنید، یعنی یک معجون ضدآکنه برای خودتان تدارک دیده‌اید. برای تهیه این ماسک کافی است 2 قاشق غذاخوری عسل را با 1 قاشق غذاخوری پودر دارچین مخلوط کنید. بعد صورتتان را با آب ولرم بشویید، خشک کنید و ماسک را 15-10 دقیقه روی آن قرار دهید. در نهایت پوست‌ را با آب خنک آبکشی و روزی 2 مرتبه این کار را تکرار کنید.
 

آب‌لیموترش تازه

لیمو‌ترش، حاوی یکی از بهترین آنتی‌اکسیدان‌ها برای پوست، یعنی همان ویتامین C است. از این رو، ماساژ دادن روزانه پوست با آب تازه لیمو‌ترش می‌تواند باعث حفظ شادابی پوست شود و بافت پوست صورت را سفت و منقبض کند. البته حواستان باشد که آبلیمو هر‌چه تازه‌تر، اثر مثبت آن روی پوست هم بیشتر!
 
بیشتر بخوانید: لیمو ترش در خدمت پوست، مو و زیبایی
 

ماسک سفیده تخم‌مرغ

سفیده تخم‌مرغ حاوی پروتئین و ویتامین‌هایی است که می‌توانند در مبارزه با آکنه و بازسازی سلول‌های پوستی موثر باشد. ضمن اینکه ترکیب‌های موجود در سفیده تخم‌مرغ می‌توانند باعث جذب چربی اضافی سطح پوست شوند و از این طریق، امکان جوش زدن را هم کاهش دهند. برای استفاده از ماسک سفیده تخم‌مرغ، کافی‌ است سفیده‌ها را در‌حد کمی سفت و سفید شدن، هم بزنید. سپس یک لایه از آن روی پوست صورتتان بگذارید. پس از خشک شدن لایه اول، لایه بعدی را بگذارید و 4 بار این کار را تکرار کنید. بعد از حدود 20 دقیقه، صورتتان را با آب گرم آبکشی کنید.
 

ماسک ماست

استفاده از محصولات بر پایه شیر به‌عنوان ماسک صورت، می‌تواند باعث کاهش قرمزی و التهاب آن شود و پوست را نرم و لطیف کند. ماست، حاوی اسید لاکتیک است (مانند شیر ترش) که می‌تواند با لایه‌برداری از پوست، صورت را شفاف‌تر و شاداب‌تر نشان دهد. از این رو، می‌توانید برای یک لایه‌برداری سطحی از پوست‌، روزی 2 مرتبه و هر مرتبه حدود 15 دقیقه از ماسک ماست ترش استفاده کنید.
 

جوش‌شیرین

جوش‌شیرین می‌تواند با تنظیم تعادل pH سطح پوست، ‌چربی‌های اضافی را از بین ببرد و با لایه‌برداری سبک و سطحی، پوستتان را براق‌تر و زیباتر نشان دهد. به‌علاوه، جوش‌شیرین حاوی ترکیب‌های ضدالتهاب و ضدعفونی‌کننده است و از این‌رو می‌تواند در درمان آکنه‌های پوستی هم موثر باشد. برای تهیه ماسک جوش‌شیرین، کافی است حدود 2-1 قاشق غذاخوری از آن را با مقداری آب مخلوط کنید تا خمیر یکنواختی به ‌دست بیاید. سپس این خمیر را هفته‌ای 3-2 مرتبه و هر‌بار به مدت 15 دقیقه روی صورتتان بگذارید و در نهایت هم این ماسک را با آب ولرم از روی پوستتان پاک کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات