برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خونریزی لثه نشانه چیست؟

خونریزی لثه نشانه چیست؟ دندان پزشکان خونریزی لثه را مهمترین علامت شروع بیماری لثه می دانند و توصیه می کنند این خونریزی را جدی بگیرید. علت خونریزی لثه می تواند خیلی ساده باشد مثل نخ دندان کشیدن یا علل جدی تر مثل دیابت، لوسمی، بیماری های خونی و ...داشته باشد.

خونریزی لثه علل مختلفی می تواند داشته باشد، از علل ساده مثل مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن با روش اشتباه تا علل مهم تر مثل بیماری هایی که باعث خونریزی لثه می شوند.

به گزارش «بهپو»، مهمترین عامل ایجاد بیماری لثه‌ای تشکیل جرم دندان  است؛ ایجاد پلاک‌های میکروبی، سبب تشکیل جرم بر روی دندان و زیر لثه خواهد شد و این کار موجب التهاب لثه و در نهایت خونریزی آن می‌شود. خونریزی لثه از آن چیزهایی است که باید جدی بگیرید و با مشاهده آن حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا اقدامات درمانی برای رفع این مشکل انجام گیرد.

 

از علل شایع خونریزی لثه می توان موارد زیر را نام برد:

● بیماری ژنژیویت که باعث التهاب لثه می شود

● با مسواکی که به اندازه کافی نرم نیست مسواک می زنید یا مسواک را با شدت به دندان هایتان می کشید

● به تازگی نخ دندان کشیدن را شروع کرده اید و دندان هایتان به آن عادت ندارد

● داروهای خاص مصرف می کنید، مثل رقیق کننده های خون

● به خاطر بارداری و افزایش هورمون پروژسترون لثه هایتان ملتهب است – ژنژیویت بارداری

● دندان مصنوعی دارید که به خوبی اندازه لثه هایتان نیست

 

بیشتر بخوانید: ضایعات دهانی علامت کدام بیماری است؟

 

ژنژیویت

خونریزی از لثه ها از علایم ژنژیویت است. ژنژیویت به معنای التهاب لثه ها و شکلی شایع و خفیف از بیماری لثه است که به دلیل تجمع پلاک در خط لثه ایجاد می شود.

تورم، قرمزی و تحریک لثه از علایم ژنژیویت است. به هنگام مسواک زدن خونریزی از لثه اتفاق می افتد.

راه درمان ژنژیویت مراقبت خوب از دندان ها است. روزی دو مرتبه مسواک بزنید، هر روز نخ دندان بکشید، با دهانشویه آنتی باکتریال هر روز قرقره کنید و به طور مرتب به دندان پزشک مراجعه کنید.

 

پریودنتیت

اگر به ژنژیویت مبتلا باشید و به درمانش خیلی اهمیت ندهید به بیماری پریودنتیت دچار خواهید شد؛ یکی از بیماری های لثه که دوره طولانی دارد و به بافت و استخوانی که دندان را محافظت می کند آسیب می رساند.

لثه مبتلایان به پریودنتیت ملتهب و عفونی می شود و حتی ممکن است از ریشه دندان جدا شود.

چنانچه لثه هایتان به آسانی خونریزی می کنند ممکن است علت آن، پریودنتیت باشد. در این وضعیت احتمال لق شدن و افتادن دندان ها وجود دارد. بیمار ممکن است به سختی نفس بکشد، مزه بدی در دهانش حس کند، لثه هایش قرمز، متورم و حساس شود و وقتی چیزی را گاز می زند تغییری در نحوه قرارگیری دندان هایش باهم حس کند.

در صورتی که پریودنتیت درمان نشود احتمال از دست دادن برخی از دندان ها بالاست.

 

بیشتر بخوانید: وضعیت دهان می تواند نشانه ای از وجود این بیماریها باشد

 

دیابت

خونریزی یا تورم لثه می تواند از علایم دیابت نوع 1 یا 2 باشد.

در مبتلایان به دیابت، دهان آنقدرها قوی نیست که بتواند با میکروب ها مبارزه کند. به همین دلیل احتمال بروز عفونت هایی مثل بیماری های لثه زیاد می شود. التیام زخم ها به دلیل بالا بودن قند خون در بیماران دیابتی به سادگی افراد سالم نیست و همین باعث می شود بیماری های لثه در دیابتی ها بدتر شود.

 

لوسمی

خونریزی لثه ممکن است به دلیل لوسمی باشد که یکی از انواع سرطان است.

پلاکت های خون به بدن کمک می کنند جلوی خونریزی را بگیرد. اگر لوسمی داشته باشید پلاکت های خونتان پایین است. به همین دلیل توقف خونریزی در قسمت های مختلف بدن از جمله لثه ها سخت خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: بیماری هایی که باعث سفید شدن لثه ها می شوند

 

ترومبوسیتوپنی

اگر وقتی مسواک می زنید دندان هایتان شروع به خونریزی می کند و متوقف نمی شود شاید به ترومبوسیتوپنی مبتلا باشید.

در این بیماری بدن پلاکت کافی ندارد و نمی تواند خون را لخته کند. در نتیجه خونریزی در قسمت های مختلف بدن از جمله لثه ها به راحتی متوقف نمی شود.

 

هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند

در برخی افراد به دنبال یک بریدگی کوچک در لثه یا کار دندانپزشکی، خونریزی شدید لثه اتفاق می افتد که می تواند نشانه یک اختلال مثل هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند باشد.

در این بیماری ها خون به درستی لخته نمی شود و خونریزی لثه اتفاق می افتد.

 

ویتامین C بسیار پایین

ویتامین C به رشد و بازسازی بافت های بدن کمک می کند. این ویتامین درخوب شدن زخم ها نقش دارد و استخوان ها و دندان ها را قوی می کند.

اگر ویتامین C بدنتان کم باشد احساس ضعف می کنید و تحریک پذیر می شوید. بعد از مدتی تورم و خونریزی لثه را هم تجربه خواهید کرد.

 

بیشتر بخوانید: عوارض ناشی از کمبود ویتامین C در بدن

 

اسکوروی

این حالت نادر است اما کمبود شدید ویتامین C در بدن منجر به بیماری اسکوروی می شود. این بیماری باعث احساس ضعف، کم خونی و خونریزی زیر پوستی می شود.

خونریزی لثه از علایم تیپیک اسکوروی است.

 

بیشتر بخوانید: چرا نخ دندان کشیدن مهم است؟ چگونه نخ دندان بکشیم؟

 

کمبود ویتامین K

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، اگر خونریزی زیادی از لثه دارید ممکن است به دلیل کمبود ویتامین K باشد. این ویتامین به انعقاد درست خون کمک می کند. همچنین برای استحکام استخوان ها هم مفید است. اگر ویتامین K به اندازه کافی از غذاهایی که می خورید جذب نشود یا بدنتان نتواند آن را به خوبی جذب کند ممکن است با خونریزی لثه روبرو شوید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات