برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

8 نکته برای جلوگیری از زخم، تورم و خونریزی لثه

8 نکته برای جلوگیری از زخم، تورم و خونریزی لثه تورم و خونریزی لثه نشانه بیماری لثه است. با این حال، چیزهای دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث مشکلات لثه شود. علت درد لثه هرچه باشد، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن آسیب و ناراحتی آن انجام دهید.

هنگامی که به سلامت دندان ها فکر می کنید، احتمالاً تمرکز بیشتر بر روی پیشگیری از پوسیدگی آنهاست اما، مهم است که به لثه های خود نیز توجه کنید. لثه‌ها نه تنها در سلامت دندان‌ها، بلکه در سلامت کلی شما نقش مهمی دارند.

به گزارش «بهپو»، در بسیاری از موارد، تورم و خونریزی لثه نشانه بیماری لثه است. با این حال، چیزهای دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث مشکلات لثه شود. علت درد لثه هرچه باشد، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن آسیب و ناراحتی آن انجام دهید.

 

لثه و تکنیک مسواک زدن

در تلاش برای تمیز نگه داشتن دندان‌ها، ممکن است وسوسه شوید که تا جایی که می‌توانید دندان‌ها را با شدت مسواک بزنید. لثه ها از بافت ظریف ساخته شده اند، بنابراین مسواک زدن به روش اشتباه می تواند به آنها آسیب برساند.

مسواک دستی یا برقی فرقی نمی‌کند اما مسواکی انتخاب کنید که دارای موهای نایلونی نرم هستند و انتهای آن‌ها صاف است. مسواک با موهای متوسط یا سفت ممکن است به مینای دندان‌ها آسیب بزنند یا باعث قرمزی و تورم لثه‌ها شوند.

هنگام مسواک زدن، مطمئن شوید که از حرکات آرام و دایره ای برای ماساژ و تمیز کردن دندان ها و لثه ها استفاده می کنید. در حالی که بسیاری از افراد از حرکت رفت و برگشت استفاده می کنند، این حرکت می تواند لثه های شما را تحریک کرده و به آنها آسیب برساند و باعث درد و احتمال خونریزی یا عقب نشینی آنها شود.

 

لثه و تکنیک نخ دندان کشیدن

همه ما اهمیت استفاده روزانه از نخ دندان را برای کمک به حذف پلاک از مکان هایی که مسواک شما به آن دسترسی ندارد، می دانیم. برای اطمینان از اینکه عادت سالم شما باعث تورم یا خونریزی لثه نمی شود، هنگام نخ دندان کشیدن با ملایمت رفتار کنید. به جای فشار دادن نخ دندان بین دندان‌هایتان، آن را با احتیاط به سمت بالا و پایین بلغزانید و منحنی هر دندان را دنبال کنید.

 

بیشتر بخوانید: خونریزی لثه نشانه چیست؟

 

بیماری لثه

بر اساس گزارش CDC، 47.2٪ از آمریکایی های 30 ساله و بالاتر به نوعی بیماری پریودنتال (لثه) مبتلا هستند. در حالی که اکثر افراد مبتلا به بیماری لثه دارای فرم کمتر شدیدتر آن به نام ژنژیویت هستند، بین 5 تا 15 درصد به نوع بسیار جدی‌تری از بیماری لثه معروف به پریودنتیت مبتلا هستند.

هنگامی که افراد بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند، باکتری های موجود در دهان روی دندان ها پلاک تشکیل می دهند. این باکتری ها ممکن است باعث ملتهب شدن لثه ها شوند که علایم آن قرمزی، تورم یا خونریزی لثه ها است. برای بسیاری از افراد مبتلا به التهاب لثه، این التهاب دردناک نیست. اگر به تازگی به ورم لثه مبتلا شده اید، با رعایت بهداشت دهان و دندان می توان آن را معکوس کرد و بهبود بخشید. اما در صورت عدم درمان، التهاب لثه می تواند بدتر شود و در نهایت منجر به از دست دادن دندان شود. اگر علائم زیر را دارید، حتی اگر ناراحتی ندارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید:

 

تغییر در نحوه قرار گرفتن دندان ها در هنگام گاز گرفتن یا در تناسب دندان های مصنوعی تکه ای

تشکیل کیسه های عمیق بین دندان ها و لثه ها

لثه هایی که در حین و بعد از مسواک زدن خونریزی می کنند

لق شدن یا جابجایی دندان ها

بوی بد مداوم یا طعم بد در دهان

عقب رفتن لثه

لثه های قرمز، متورم یا حساس

هنگامی که التهاب لثه پیشرفت می کند، به پریودنتیت تبدیل می شود، وضعیتی که در آن لثه ها و استخوانی که دندان ها را در جای خود نگه می دارند به شدت ضعیف می شوند. باکتری های روی دندان مواد سمی آزاد می کنند که به لثه های شما آسیب می رساند و باعث عفونت آنها می شود. هنگام حمله بدن به باکتری عفونت و التهابی ایجاد می‌شود که می‌تواند لثه‌ها و استخوان فک شما را حتی بیشتر تخریب کند. ممکن است لثه‌های شما به‌طور استثنایی متورم و دردناک باشد که احتمال خونریزی وجود دارد. در صورت عدم درمان، پریودنتیت می تواند منجر به از دست دادن دندان شود.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با 8 ضایعه مهم دهان

 

لثه و آفت

شایع ترین دلیل لثه های دردناک، آفت دهان یا زخم دهان هستند. این زخم‌های دردناک می‌توانند در هر جایی از دهان، از جمله روی لثه‌ها ایجاد شوند و اغلب دارای یک مرکز سفید با لبه‌های قرمز هستند. ممکن است در هر زمان یک آفت داشته باشید که تنها یک ناحیه روی لثه‌هایتان را زخم کند، یا ممکن است چندین زخم همزمان در سرتاسر دهانتان داشته باشید.

در حالی که محققان هنوز به درستی نمی دانند چه چیزی باعث ایجاد آفت می شود، ممکن است درگیری باکتریایی یا ویروسی وجود داشته باشد. افراد مبتلا به برخی بیماری‌های خودایمنی نیز ممکن است بیشتر در معرض مشکلات لثه ناشی از آفت دهان باشند. آفت‌ها اغلب به مرور زمان عود می‌کنند و مسری نیستند.

 

لثه و شیمی درمانی

شیمی درمانی می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی از جمله لثه های دردناک، متورم و خونریزی داشته باشد. بسیاری از افرادی که تحت درمان های سرطان قرار می‌گیرند با استوماتیت دست و پنجه نرم می‌کنند که باعث ایجاد زخم‌های دردناک بر روی لثه‌ها و سرتاسر دهان می‌شود.

 

آدامس و فرآورده های تنباکو

استفاده از سیگار و سایر محصولات تنباکو می تواند برای لثه های شما بسیار مضر باشد. احتمال ابتلا به بیماری لثه در افرادی که سیگار می کشند بسیار بیشتر است. ممکن است متوجه شوید که عادت سیگار کشیدن شما مشکلات لثه‌ای را به همراه دارد، از لثه‌های حساس که خونریزی می‌کنند تا زخم‌های دردناک.

 

لثه ها و هورمون ها

برخی از زنان در دوران بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی مشکلات لثه دارند. افزایش هورمون ها در دوران بلوغ می تواند جریان خون در لثه ها را افزایش داده و آنها را قرمز، متورم و حساس کند. برای زنان مبتلا به التهاب لثه قاعدگی، لثه ها کمی قبل از هر دوره قاعدگی قرمز، متورم و احتمال خونریزی بیشتر می شود. این مشکلات معمولاً پس از شروع دوره فروکش می کنند.

ژنژیویت بارداری معمولا از ماه دوم یا سوم بارداری شروع می شود و تا ماه هشتم ادامه می یابد و باعث زخم، تورم و خونریزی لثه ها می شود. استفاده از محصولات خوراکی ضد بارداری ممکن است باعث مشکلات لثه مشابه شود. اگرچه غیرمعمول است، اما برخی از زنان در دوران یائسگی ممکن است متوجه شوند که لثه‌هایشان به شدت خشک می‌شود و در نتیجه درد می‌کنند و احتمال خونریزی دارند.

 

8 نکته برای جلوگیری از زخم، تورم و خونریزی لثه

1. دندان های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. مطمئن شوید که از تکنیک صحیح مسواک زدن پیروی می کنید. اگر روش صحیح مسواک زدن را بلد نیستید، از دندانپزشک خود بخواهید که یک آموزش سریع در مراجعه بعدی شما داشته باشد.

2. روزانه نخ دندان بکشید. چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد، اما استفاده از نخ دندان مهم ترین کاری است که می توانید برای جلوگیری از مشکلات لثه در حال حاضر و در آینده انجام دهید.

3. روزانه با دهانشویه شستشو دهید. یک دهانشویه ضد عفونی کننده، باکتری های عامل بیماری لثه را از بین می برد.

4. از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید. یک رژیم غذایی متعادل، شامل مقدار زیادی ویتامین C و کلسیم، می تواند احتمال ابتلا به مشکلات لثه را به حداقل برساند.

5. مقدار زیادی آب بنوشید. نوشیدن آب، به خصوص بعد از غذا خوردن، می تواند به شستن غذا از روی دندان ها کمک کند و احتمال تشکیل پلاک های آسیب رسان لثه توسط باکتری ها را کاهش دهد.

6. به تنباکو نه بگویید. اگر سیگار می کشید یا از سایر محصولات تنباکو استفاده می کنید، سعی کنید آن را ترک کنید.

7. در مورد غذاها و نوشیدنی های بسیار گرم یا سرد محتاط باشید. وقتی مشکلات لثه دارید، خوردن غذاها و نوشیدنی های ولرم یا خنک برایتان راحت تر است.

8. آرام باشید. استرس سطح هورمون استرس کورتیزول را افزایش می دهد و احتمال التهاب را در سراسر بدن از جمله در لثه ها افزایش می دهد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات