برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

35 شرط سلامت در طولانی ترین شب سال

35 شرط سلامت در طولانی ترین شب سال شب یلدا نزدیک است و یکی از دغدغه‌های بسیاری از ما به‌عنوان میزبان یا مهمان، این است که چطور می‌توانیم با وجود ابتلا به بعضی مشکلات یا بیماری‌ها، محدودیت‌های شدید تغذیه‌ای هم در این شب برای خودمان ایجاد نکنیم.

شب یلدا نزدیک است و یکی از دغدغه‌های بسیاری از ما به‌عنوان میزبان یا مهمان، این است که چطور می‌توانیم با وجود ابتلا به بعضی مشکلات یا بیماری‌ها، محدودیت‌های شدید تغذیه‌ای هم در این شب برای خودمان ایجاد نکنیم.

به گزارش «بهپو»، چند پیشنهاد ساده برای افراد مبتلا به رایج‌ترین بیماری‌ها مانند دیابت، فشارخون بالا، مشکلات گوارشی یا آنهایی که مبتلا به اضافه‌وزن هستند، داریم تا بتوانند یلدای شاد و خوشمزه‌ای را بدون نگرانی از تشدید بیماری یا مشکل‌شان داشته باشند.

 

8  توصیه به بیماران مبتلا به دیابت

  1. بهتر است دور مصرف برگه‌های خشک میوه که آب آنها کشیده شده و قند نسبتا بالایی دارند، خط بکشید. به‌جای برگه‌ها، از میوه‌های تازه استفاده کنید.
  2. بهتر است به‌جای انگور و هندوانه، سراغ مرکبات، سیب و انار شب یلدا بروید که کمترین نوسان قندخون را برای شما ایجاد می‌کنند.
  3. اگر قرار است هندوانه بخورید، از میزبان بخواهید یک برش کوچک از هندوانه را با قسمت سفید بین پوست و گوشت هندوانه برای شما جدا کند. این قسمت سفید هندوانه که درست بالای پوست آن قرار دارد، حاوی فیبر زیادی است و احتمال افزایش قندخون شما را در شب یلدا کاهش می‌دهد.
  4. اگر مهمان شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان به دیابت مبتلاست، برای او دسرهای رژیمی بدون قند افزوده تهیه کنید.
  5. یک ظرف میوه تازه و پوست‌کنده که با کمی آب پرتقال یا آب گریپ‌فروت تازه مخلوط شده، می‌تواند دسر ساده و هیجان‌انگیزی برای بیماران مبتلا به دیابت در شب یلدا باشد.
  6. آجیل شب یلدای بیماران مبتلا به دیابت می‌تواند از 3 نوع مغز خام مانند بادام، گردو و پسته همراه کمی نخودچی بی‌نمک و مقدار محدودی مویز تهیه شده باشد.
  7. اگر خودتان یا مهمانتان به بیماری دیابت مبتلا هستید، بهتر است در وعده شام، مصرف منابع غذایی کربوهیدرات تصفیه‌شده مانند برنج یا نان‌های سفید را محدود کنید.
  8. بهتر است شام بیماران مبتلا به دیابت در شب یلدا شامل این موارد باشد؛ یک‌چهارم بشقاب گوشت یا سایر پروتئین‌های بدون چربی، یک‌چهارم بشقاب غلات سبوس‌دار و نصف بشقاب سبزیجات تازه

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای خوراکی های شب یلدا

 

7 توصیه به افراد مبتلا به سوءهاضمه

یکی از توصیه‌های بسیار مهم و اساسی به همه افراد، مخصوصا افرادی که از بیماری‌های گوارشی رنج می‌برند این است که مراسم شب یلدا را کمی زودتر، یعنی از اوایل شب شروع کنند تا روی هم خوردن مواد غذایی مختلف باعث ایجاد سوء‌هاضمه در آنها نشود.

  1. اگر زخم‌های گوارشی دارید، دور مصرف خوراکی‌های اسیدی مانند مرکبات یا انار ترش را خط بکشید.
  2. بین شام و دسر یا هر خوراکی دیگر حداقل 2 ساعت فاصله بیندازید.
  3. بلافاصله پس از خوردن شام، چای ننوشید.
  4. در خوردن دسرهای شیرین و رنگی مانند انواع پاستیل، باسلوق، قطاب و... زیاده‌روی نکنید زیرا این کار می‌تواند باعث ابتلا به سوء‌هاضمه و ریفلاکس شود.
  5. آخرین خوراکی مصرفی در شب یلدا باید حدود 5/1 ساعت قبل از غذا میل شود.
  6. اگر قرار است شب یلدا انار بخورید، بهتر است آن را به‌عنوان آخرین گزینه خوراکی در نظر بگیرید زیرا مصرف انار به هضم غذا کمک می‌کند.

 

6 توصیه به افراد مبتلا به فشارخون

خوشبختانه شب یلدا، خوراکی‌های سنتی مناسبی برای بیماران مبتلا به فشارخون دارد. هندوانه یکی از همین خوراکی‌هاست که به‌دلیل داشتن ال‌آرژینین، باعث کاهش فشارخون می‌شود.

  1. بهتر است بیماران مبتلا به فشارخون، هندوانه را حدود 1 تا 2 ساعت قبل از وعده شام میل کنند.
  2. انار یکی دیگر از خوراکی‌های شب یلداست که تاثیر مثبتی روی کاهش فشارخون دارد. برای پیشگیری از افزایش فشارخون در شب یلدا بهتر است انار یا آب انار را بلافاصله پس از صرف شام مصرف کنید.
  3. بیماران مبتلا به فشارخون باید مغزها و دانه‌های خام را جایگزین انواع شور آنها در شب یلدا کنند.
  4. میان میوه‌های مختلف، موز به‌دلیل داشتن پتاسیم بالا به بیماران مبتلا به فشارخون پیشنهاد می‌شود.
  5. آجیل میوه، گزینه مناسب و جایگزین خوب دیگری برای آجیل‌های شور است که به بیماران مبتلا به فشارخون بالا در شب یلدا توصیه می‌شود.

 

5 توصیه به افراد مبتلا به چاقی

شما در تمام طول سال فرصت کافی برای غذا خوردن دارید. بنابراین، در شب یلدا که خوراکی‌های رنگارنگی برای وسوسه کردن شما وجود دارد، دور شام خوردن درست و حسابی را خط بکشید. یک بشقاب سالاد با آب‌لیمو و روغن زیتون یا به اندازه یک کف دست نان سبوس‌دار با حدود 50 تا 60 گرم گوشت بدون چربی می‌تواند برای شام این شب شما کافی باشد.

  1. برای پیشگیری از پرخوری در شب یلدا سعی کنید هر 1 تا 5/1 ساعت یکبار، یک لیوان آب بنوشید.
  2. میان انواع خوراکی‌ها، کم‌کالری‌ترین آنها را که شکر و چربی کمتری دارند، انتخاب کنید.
  3. شیرینی‌های خشک و کم‌شیرین، گزینه‌های مناسب‌تری برای شما هستند.
  4. برای کاهش هوس خود به خوردن در این شب سعی کنید از تمامی میوه‌هایی که در ظرف میوه وجود دارند، یک عدد بخورید. این کار را می‌توانید با فاصله 30 تا 60 دقیقه یکبار انجام دهید تا میل به خوردن خوراکی‌های چرب و شیرین را در خود کاهش دهید.

 

9 توصیه برای پیشگیری از سوءهاضمه

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، سوء‌هاضمه از جمله مشکلات شایعی است که بعد از مهمانی شب یلدا برای افراد -به‌خصوص گروه‌های حساس مانند کودکان و سالمندان- ایجاد می‌شود و آنها را آزار می‌دهد، در حالی که می‌توان با رعایت نکات ساده تغذیه‌‌ای از بروز آن پیشگیری کرد که 9 مورد از کاربردی‌ترین آنها به ترتیب زیر هستند:

  1. همراه غذا نوشیدنی‌های گازدار میل نکنید. بهتر است قبل یا بعد از وعده غذایی‌تان آب بنوشید.
  2. برای وعده شام، غذاهای بیش از اندازه چرب یا سرخ‌کردنی در نظر نگیرید.
  3. خوراکی‌های مختلف را پشت‌سر هم نخورید و سعی کنید هر یک را حداقل با 30دقیقه فاصله میل کنید.
  4. غذا یا سایر خوراکی‌ها را به خوبی بجوید. یادتان باشد خوردن خوراکی‌ها با چنگال راهی برای آرام مصرف کردن است.
  5. تا حد امکان، پوست تخمه را نخورید.
  6. مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های حاوی کافئین مانند چای، قهوه و شکلات را محدود کنید.
  7. دور سیگار یا قلیان کشیدن -حداقل در این شب- خط بکشید.
  8. بین غذایتان آب ننوشید. نوشیدن آب با غذا در هضم غذای مصرفی تاثیر منفی خواهد داشت و نوشیدنی‌های سرد و گرم را به‌طور همزمان و بلافاصله پشت هم میل نکنید.
  9. مقدار مواد غذایی مصرفی را در یک وعده کاهش دهید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات