برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بررسی علل پلی منوره، قاعدگی های کوتاه تر از 21 روز

بررسی علل پلی منوره، قاعدگی های کوتاه تر از 21 روز پلی منوره عارضه ای است که در آن چرخه قاعدگی کوتاهتر از 21 روز است. چرخه طبیعی قاعدگی بین 24 تا 38 روز طول می کشد. پلی منوره نوعی خونریزی غیر طبیعی رحم است. خونریزی های مکرر و شدید و به دنبال آن کم خونی و همچنین اشکال در باروری از عوارض پلی منوره است.
پلی منوره عارضه ای است که در آن چرخه قاعدگی کوتاهتر از 21 روز است. چرخه طبیعی قاعدگی بین 24 تا 38 روز طول می کشد. «پلی منوره» نوعی خونریزی غیر طبیعی رحم است. البته در بعضی از زنان، کوتاه بودن طول چرخه قاعدگی طبیعی است، اما برای بسیاری از زنان این عارضه طبیعی نیست و علت پزشکی دارد.
به گزارش «بهپو»، پلی منوره روی باروری هم تاثیر می گذارد، زیرا ممکن است تخمک گذاری زودتر از زمان مورد انتظار و یا حتی در طول دوره قاعدگی رخ دهد. علاوه بر این باعث می شود قاعدگی نامنظم و غیر قابل پیش بینی شود.
 

پلی منوره و بارداری

بارداری معمولا برای زنان مبتلا به پلی منوره چالش برانگیز است، اما غیر ممکن نیست. سخت باردار شدنِ مبتلایان پلی منوره دو علت دارد. نخست این که تخمک گذاری اغلب خیلی زودتر از حد انتظار صورت می گیرد و معمولا نامنظم است و تاریخ وقوع آن در هر ماه با ماه بعد تفاوت دارد. بسیاری از زنان برای مقابله با این مشکل هر ماه تخمک گذاری خود را با انجام تست تخمک گذاری پیگیری می کنند.
دلیل دیگر این است که در این افراد، اغلب زمان بین تخمک گذاری و خونریزی قاعدگی-فاز لوتئال- آنچنان کوتاه است که لقاح و تخمک گذاری رخ نمی دهد. قرص های ضد بارداری فاز لوتئال را طولانی تر می کنند، اما ایراد آنها این است که مانع تخمک گذاری هم می شوند. بنابراین قرص های ضد بارداری برای زنانی که تلاش می کنند باردار شوند مناسب نیستند. البته داروهای دیگری هم وجود دارند که به وسیله پزشک تجویز می شوند و به افزایش باروری کمک می کنند. بسیاری از این دارو ها به زنانی که فاز لوتئال کوتاهی دارند کمک می کنند تا باردار شوند.

بیشتر بخوانیدراز عادت های ماهانه نامنظم و راهکار های پیش رو

 

عوامل ابتلا به پلی منوره

گاهی اوقات هیچ ناهنجاری در بدن وجود ندارد و بروز زودهنگام قاعدگی مساله ای کاملا عادی است. با این حال، پلی منوره همیشه باید مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود آیا قابل درمان است یا خیر، به ویژه اگر باعث مشکلات باروری یا ناراحتی های دیگر شود.
 

1-استرس

یک علت شایع پلی منوره و سایر اختلالات قاعدگی، استرس است. استرس بر تعادل هورمونی بدن تاثیر می گذارد. خوشبختانه استرس، عاملی قابل درمان است. بسیاری از زنان متوجه می شوند که وقتی به درمان علت استرس می پردازند و تمرینات تسکین دهنده انجام می دهند، پلی منوره در آنها بهبود پیدا می کند. بهترین راه این است که با فراگیری تکنیک های آرامش بخش از استرس رها شوید، اما در صورت لزوم می توانید از پزشک بخواهید برایتان دارو تجویز کند.
 

2-عفونت ها و بیماری های منتقله جنسی –STD

عفونت هایی مثل کلامیدیا و سوزاک هم باعث ایجاد پلی منوره می شوند. زنان مبتلا به کلامیدیا درد شدید شکم و ترشحات واژن دارند. از نشانه های گنوره هم می توان به خارش شدید ناحیه واژن، احساس سوزش هنگام ادرار کردن و ترشحات واژن اشاره کرد. هر دو این عارضه ها با آنتی بیوتیک قابل درمان هستند. تشخیص و درمان زودهنگام این عفونت ها بسیار ضروری است و در غیر این صورت فرد مبتلا به مشکلات شدید و جدی خواهد شد.
 

3-اندومتریوز

اندومتریوز عارضه ای است که در آن سلول های بافت رحم، در مناطق دیگر بدن مانند تخمدان ها یا لوله های فالوپی تشکیل می شود. از جمله علایم آندومتریوز می توان به قاعدگی های سنگین و دردناک، درد هنگام مقاربت، لکه بینی بین دو دوره قاعدگی و اختلال و نامنظمی چرخه قاعدگی اشاره کرد. آندومتریوز با مصرف دارو یا جراحی قابل کنترل و درمان است.
 

4-یائسگی

یائسگی اصطلاحی است برای توصیف زمانی که چرخه قاعدگی زنان برای همیشه متوقف می شود. این اتفاق معمولا در انتهای دهه 40 یا اوایل دهه 50 زندگی زنان رخ می دهد. در زمانی که زنان منتظر رسیدن به یائسگی هستند –دوره پیش یائسگی- بدنشان تحت تغییرات هورمونی شدید قرار می گیرد که منجر به افسردگی، نوسانات خلقی، گرگرفتگی و نامنظمی چرخه قاعدگی و پلی منوره می شود.
 

5-علل دیگر

از جمله علل دیگر می توان به بیش فعالی غده هیپوفیز قدامی اشاره کرد که باعث تخمک گذاری مکرر، اختلالات روانی، سوء تغذیه، التهاب مزمن لگن و ندرتا سرطان اندام های تولید مثل زنانه می شود.

بیشتر بخوانید: علل لکه بینی بین دوره های عادت ماهانه
 

گزینه های درمانی

درمان پلی منوره به علت آن اصلی بستگی دارد. وقتی علت درمان شود، اغلب علایم هم از بین می روند. همیشه باید علت شناسایی شود تا مسیر درمان صحیح دنبال شود. گاهی اوقات علت زمینه ای وجود ندارد و نیازی به درمان نیست. اگر زنی از بیماری خود دچار ناراحتی و آزار شود و در پی باردار شدن نباشد، می تواند با مشورت پزشک از قرص های ضد بارداری استفاده کند تا چرخه قاعدگی او طولانی تر شود.
 

عوارض جانبی

بعضی از زنان مبتلا به پلی منوره به علت خونریزی مکرر و شدید، دچار کم خونی می شوند. کم خونی عارضه ای است که در آن خون به اندازه کافی گلبول قرمز ندارد. نشانه های کم خونی عبارتند از خستگی، اشکال در تمرکز و به یاد آوردن رخدادها، انرژی کم، سرگیجه، رنگ پریدگی و تنگی نفس در زمان فعالیت های جسمی. اگر به کم خونی خود مشکوک هستید حتما به پزشک مراجعه کنید، این عارضه نیاز به درمان پزشکی دارد.
به گزارش «بهپو» به نقل از «هلث لاین»، برخی از زنان در طول دوره های قاعدگی، دچار تورم و احتباس آب در بدن می شوند. از آنجا که در پلی منوره قاعدگی های بیشتری رخ می دهد، این فرایند برای این دسته از بانوان باعث افزایش وزن می شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات