برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مشاغلی که نفس کشیدن را سخت می کنند

مشاغلی که نفس کشیدن را سخت می کنند ریه اندامی پیچیده است. قرار گرفتن در معرض آلودگی های شغلی و محیطی می تواند باعث اسکار یا فیبروز، آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه، عفونت یا سرطان شود. بسیاری از خطرهای ریوی محیط کار قابل پیشگیری هستند. بسته به نوع کار فرد، اعمال تغییراتی در نحوه انجام آن می تواند او را از بیماری های ریوی دور کند.
ریه اندامی است که سخت کار می کند. بیشتر افراد بالغ روزانه بیش از 20 هزار نفس می کشند، اما اینکه ریه ها چقدر کار خود را خوب انجام می دهند بستگی به این دارد که شما چه کاری انجام می دهید.
به گزارش «بهپو»، مواد شیمیایی، میکروب ها، مصرف تنباکو، آلودگی ها، الیاف، گرد و غبار و حتی چیزهایی که فکر نمی کنید خطرناک باشند می توانند به مجاری هوایی آسیب بزنند و ریه ها را در معرض تهدید قرار دهند. اصطلاحاً این بیماری‌ها در رده بیماری‌های شغلی قرار می‌گیرند که علت اصلی بروز آنها کار کردن در محیط‌هایی که مواد آلاینده و شیمیایی وجود دارد ایجاد می‌شود. بیماری‌های شغلی ریه اشکال مختلفی دارند اما در بسیاری از مواقع با علایمی مانند سرفه‌های طولانی، تنگی نفس و حملات آسمی خود را نشان می‌دهند که با گذشت زمان در صورت عدم درمان و پیشگیری این بیماری‌ها تشدید خواهد شد. «فیلیپ هاربر»، استاد دانشگاه آریزونا می گوید: «ریه اندامی پیچیده است. قرار گرفتن در معرض آلودگی های شغلی و محیطی می تواند باعث اسکار یا فیبروز، آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه، عفونت یا سرطان شود.»
خبر خوب این است که: بسیاری از خطرهای ریوی محیط کار قابل پیشگیری هستند. بسته به نوع کار فرد، اعمال تغییراتی در نحوه انجام آن می تواند او را از بیماری های ریوی دور کند. به عنوان مثال با بهبود وضعیت تهویه هوا، پوشیدن تجهیزات محافظتی، تغییر نحوه انجام کار و یادگیری خطرات می توان احتمال بیماری های ریوی را کاهش داد. در این مقاله به مشاغلی اشاره می کنیم که می توان با رعایت هشدار ها موجب کاهش احتمال بیماری ریوی در آن ها شد.
 

کار در کافه و قهوه خانه

دود دست دوم ارتباط موثری با «سرطان ریه» دارد. این احتمال در شهرهایی که ممنوعیتی برای سیگار کشیدن در مکان های عمومی ندارند، بیشتر است. کار در برخی از کافه ها یا قهوه خانه ها برابر با زندگی در میان ابری از دود است. هیچ پیشخدمتی به هنگام سرو نوشیدنی یا غذا از ماسک استفاده نمی کند. جداسازی محل کشیدن سیگار از بقیه فضاهای کافه و تهویه و پاکسازی هوا، ارتباط دود را با غیر سیگاری ها کمتر می کند. البته باید توجه داشت که سریعترین راه حل تغییر شغل است.
 

نظافت منزل

بعضی از پاک کننده ها، حتی محصولات به اصطلاح دوستدار طبیعت دارای مواد شیمیایی مضر هستند که آسم ایجاد می کنند.
پاک کننده ها دارای مواد شیمیایی واکنشی هستند که با آلودگی ها و همچنین با بافت ریه وارد واکنش می شوند. بعضی از این مواد دارای ترکیبات ارگانیک فرار هستند که منجر به مشکلات تنفسی مزمن می شوند و واکنش های آلرژیک ایجاد می کنند. می بایست قبل از مصرف، برچسب محصولات را بخوانید و طبق دستور استفاده کنید. به توصیه متخصصان بهتر است از پاک کننده های ساده مثل سرکه، آب یا جوش شیرین استفاده کنید. برای تهویه بهتر فضا در و پنجره ها را باز کنید.
 

کار در مراکز درمانی

پزشکان، پرستاران و بقیه کسانی که در مراکز درمانی و نگهداری از افراد کار می کنند در معرض خطر بیماری های ریه مانند «سل»، «آنفولانزا» و «سندرم حاد تنفسی شدید –سارس- SARS» قرار دارند.
بنابراین کارکنان مراکز درمانی می بایست ایمن سازی و واکسینه شوند.
در صورت استفاده از دستکش و دیگر محصولات لاتکس احتمال «آسم» هم وجود دارد، برای جلوگیری از این بیماری محصولات بدون لاتکس را انتخاب کنید.
 

آرایشگری

محصولات رنگ و تغییر حالت مو – مثل صاف کننده های دارای فرمالدهید- منجر به آسم شغلی می شوند. فرمالدهید که یک ماده سرطان زای شناخته شده است منجر به تحریک چشم، بینی، گلو و ریه هم می شود.
بهتر است فضای سالن را به نحو صحیح تهویه کنید. استفاده از ماسک ممکن است در نگاه مشتریان تاثیر منفی داشته باشد و نگرانی از ضرر مواد شیمیاییِ مورد استفاده، باعث کاهش مراجعات شود. استفاده از مواد بی خطر را در اولویت کاری خود قرار دهید.
 

قالیبافی

افرادی که شغل قالی‌بافی برای خود انتخاب کرده‌اند در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی و بهداشتی با تنگی نفس و بیماری‌های ریوی مواجه می‌شوند. جذب رطوبت توسط پشم مکان مناسبی برای تولید و تکثیر جرب ها فراهم می کند. آلرژن های جرب شامل مدفوع جربها و یا پوسته های بدن آنها استنشاق و باعث بروز آسم می شود. استفاده از ماسک مخصوص و تهویه مناسب کارگاه ها به کاهش خطر کمک می کند.
 
 

کار در کارخانه

کار در بعضی از کارخانه ها با قرارگیری در معرض آسم یا وخیم تر شدن آن برابر است. اثرات بد این نوع کارها روی حدود 25 درصد بزرگسالان مبتلا به آسم تاثیر می گذارد.
کارکنان کارخانه در معرض خطرات بسیاری هستند از تنفس بخارات فلز در کارخانه ذوب فلزات گرفته تا سیلیس یا ماسه ریز که منجر به بیماری «سیلیکوزیس» می شود. سیلیکوزیس عارضه ای است که در آن ریه زخم می شود و خطر سرطان ریه بالا می رود.
در کارخانه های تولید پاپ کورن های مایکروفری کارگرانی که در معرض مواد شیمیایی طعم دهنده هستند، دچار اختلال ریوی با نام «ریه پاپ کورنی» یا « برونشیولیت ابلیتران» می شوند. دوباره یادآوری می کنیم که استفاده از ماسک و تهویه کامل هوا بهترین راه حل دوری از بیماری های ریوی است. خطر ریوی در مصرف کنندگان این پاپ کورن ها دیده نشده است.
 

ساخت و ساز

آزبست مصرفی برای عایق سازی لوله های کف ساختمان ها، کارگرانی را که آنها را تخریب یا بازسازی می کنند در معرض خطر قرار می دهد. حتی تماس اندک با الیاف میکروسکوپی آزبست خطرناک است. یکی از این بیماری ها نوعی سرطان با نام «مزوتلیوما» است. مشکل دیگر افزایش احتمال «سرطان سلول کوچک ریه» است که منجر به «آزبستوز» و زخم ریه می شود. می بایست این چنین کارهای ساختمانی را به کارگران آموزش دیده و مهارت آموخته سپرد.
به هنگام تخریب ساختمان از محل هایی که آزبست وجود دارد آگاه شوید و سپس با توجه به دستور العمل های موجود دست به تخریب بزنید.
 

کشاورزی

کار کردن در محل هایی که حیوانات و محصولات کشاورزی وجود دارند به اختلال های گوناگونی منجر می شود. «پنومونیت حساسیت بالا» یک عارضه نادر ولی جدی است که در اثر تماس با غلات یا یونجه کپک زده ایجاد می شود. در این بیماری کیسه های هوایی ریه ملتهب می شود و بافت آن دچار زخم می شود.
قرار دادن غلات در ظرف های فلزی می تواند منجر به کپک شوند. تنفس گرد این غلات باعث ایجاد تب، لرز، سرفه، تنگی نفس و علایم شبیه آنفولانزا می شود که به آن «سندرم گرد آلی سمی» « organic dust toxic syndrome» می گویند.
تصور می شود چیزی حدود 30 درصد کشاورزان که به این صورت محصول تولید می کنند مبتلا به این سندرم باشند. کسانی که در مرغداری کار می کنند بیشتر در معرض ابتلا به «سندرم شبه آسم» هستند. کنار هم بودن این میزان از غبار و آمونیاک یک عامل خطر ساز محسوب می شود. توصیه می شود از مرطوب شدن غلات جلوگیری کنید، تهویه مناسب به کار بگیرید و ماسک بزنید.
 

نقاشی اتومبیل

نقاش های اتومبیل معمولا در معرض «ایزوسیانات» هستند. این ماده شیمیایی عامل مهم ابتلا به آسم شغلی است. آسم شغلی باعث می شود شغل و حرفه ای را که در آن مهارت دارید ترک کنید. استفاده از ماسک های با کیفیت که مناسب شغل شما هستند خطر را کاهش می دهند. محصور کردن محیطی که در آن اسپری می کنید و استفاده از تهویه مکنده راه حل مناسبی است. استفاده از مواد ایمن و کم خطر هم راهکار مناسب دیگری است.
 

آتش نشانی

کسانی که با آتش مقابله می کنند هم در معرض آتش قرار دارند و هم در معرض موادی مثل پلاستیک و مواد شیمیایی سوخته. آتش نشانان می توانند با استفاده از دستگاه تنفسی مخصوص - SCBA- به طور قابل ملاحظه ای خطر بیماری ریوی را در خود کاهش دهند. البته تهویه هوا هم امری مهم است چون بسیاری از مواد شیمیایی حتی بعد از پاک سازی هم در هوا وجود دارند.
 

کار در معدن زغال سنگ

کار در معدن های زیر زمینی زغال سنگ خطر همه بیماری ها را از «برونشیت» گرفته تا «ذات الریه» و «ریه سیاه» افزایش می دهد. ریه سیاه عارضه ای است که با تنفس گرد زغال سنگ و فرو نشستن آن در ریه ایجاد می شود، ریه سیاه باعث سخت شدن ریه ها و مشکل شدید تنفسی می شود. ممکن است فرد دچار «فیبروز پیش رونده» شود و جان خود را از دست دهد. باز باید گفت استفاده از وسایل محافظتی میزان تنفس غبار ذغال سنگ را کاهش می دهد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات