برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

توصیه ها و ممنوعیت های غذایی برای مبتلایان به آسم

توصیه ها و ممنوعیت های غذایی برای مبتلایان به آسم سیستم ایمنی در واکنش به آلودگی هوا و عوامل حساسیت زا فعال می شود، با تغذیه سالم می توان فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی را کاهش داد. همچنین بعضی از ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها مانع از عملکرد رادیکال‌های آزاد می‌شوند، شدت و وخامت حملات آسم را کاهش می‌دهند و فعالیت ریه‌ها را بهبود می‌بخشند.
شیوع ابتلا به آسم طی 10 سال گذشته در بسیاری از کشورهای دنیا افزایش یافته که نشان‌دهنده آلودگی محیط‌زیست است. همچنین تغذیه نقش مهمی در بروز این بیماری دارد. تغییر عادات غذایی یکی از جنبه‌های حایز اهمیت در بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به آسم است و می‌تواند به پیشگیری و کاهش علایم بیماری کمک کند.
به گزارش «بهپو»، توجه به تغذیه کاملا سالم باعث پیشگیری از فعالیت خیلی زیاد سلول‌های ایمنی می‌شود تا واکنش به آلودگی‌های هوا و عوامل حساسیت‌زا کاهش یابد. بعضی از ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها هم مانع از عملکرد رادیکال‌های آزاد می‌شوند، شدت و وخامت حملات آسم را کاهش می‌دهند و فعالیت ریه‌ها را بهبود می‌بخشند.
 
بیشتر بخوانیدمواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس

 

خوراکی‌های مفید

● سبزیجاتی مانند گوجه‌فرنگی، چغندر، کاهو و سبزیجات برگ‌دار سبز مانند کلم بروکلی برای بهبود این مشکل سلامت مفید هستند. این خوراکی‌ها سرشار از فلاونوییدها هستند که به کاهش رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.

● سیب، پرتقال، توت‌فرنگی و موز میوه‌های غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به محافظت از بدن در برابر تاثیرات منفی آلودگی‌های محیطی کمک می‌کنند. میوه‌ها همچنین مقدار بالایی ریزمغذی و انواع بتاکاروتن‌ها را دارند که برای ریه‌ها مفید هستند.

● ماده غذایی دیگری که باید در تغذیه بیماران مبتلا به آسم گنجانده شود، ماهی است. ماهی مهم‌ترین منبع اسیدهای چرب امگا3 است که به ریه‌ها کمک می‌کنند واکنش بهتری به محرک‌های عامل بروز آسم داشته باشند. این چربی‌ها می‌توانند با گرفتگی مجاری تنفسی و التهابات مقابله کنند. البته گردو، دانه‌های کتان و سویا هم سرشار از امگا3 هستند.

●​​​​​​​ زنجبیل، زردچوبه، سیر، فلفل و پیاز هم به‌علت خواص ضدالتهابی می‌توانند سلول‌های عصبی ریه‌ها را تحریک کنند و علایم آسم را تسکین دهند.

به‌طور کلی، می‌توان گفت افرادی که مقدار فراوانی ویتامین E دریافت می‌کنند و کسانی که دخانیات مصرف نمی‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به مشکلات تنفسی از جمله آسم هستند.
 

ممنوعیت‌های غذایی

بیمار مبتلا به آسم باید از مصرف مواد غذایی که واکنش‌های حساسیت‌زا درپی‌دارد، پرهیز کند. غذاهای ادویه‌دار، به‌خصوص اگر در وعده شام میل شوند، بسیار تحریک‌کننده هستند. همچنین مصرف شیر و لبنیات، شکلات، نان، شکر سفید، تخم‌مرغ و گندم هم باید به حداقل برسد. همه این خوراکی‌ها باعث تولید بسیار زیاد مخاط‌ می‌شود که می‌تواند مجاری تنفسی را مسدود و وضعیت بیمار را وخیم‌تر کند.
 
همچنین باید از مصرف نمک زیاد پرهیز کرد زیرا مطالعات نشان می‌دهد شرایط آسم با مصرف سدیم ارتباط نزدیکی دارد. مصرف زیاد نمک تاثیر منفی بر ریه‌ها دارد زیرا نمک باعث می‌شود مایعات بیشتری در بافت‌های ریه جمع شوند. به‌علاوه، نمک تشکیل مخاط‌ها را هم تشدید می‌کند که باعث تورم می‌شود و در ریه‌ها انسداد ایجاد خواهد کرد.
 
مصرف چربی‌های اشباع در بیماران مبتلا به آسم و ناراحتی‌های تنفسی باید کاهش یابد زیرا مطالعات نشان می‌دهد تنها یک وعده غذای حاوی چربی‌های اشباع می‌تواند التهابات را افزایش دهد و علایم آسم مانند سرفه و تنگی نفس را تشدید کند. انسداد موقت مجاری هوایی که اکسیژن را به ریه‌ها می‌رسانند، عامل چنین مشکلی است. بهتر است به همین دلیل گوشت‌ها و لبنبات چرب کمتر در برنامه غذایی این بیماران گنجانده شود.
 
نتایج مطالعات روی کودکان و نوجوان کشورهای مختلف نشان می‌دهد کودکانی که فست‌فود می‌خورند بیشتر در معرض ابتلا به حساسیت، اگزما و آسم هستند. در مورد گروهی که 3 بار یا بیشتر در هفته از این غذاها استفاده می‌کنند، احتمال ابتلا به آسم شدید تا 39درصد افزایش می‌یابد. این در حالی است که مصرف حداقل 3 میوه در هفته این خطر را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. به نظر می‌رسد مصرف فست‌فودها بیشتر بر شدت بیماری تاثیر دارد تا شیوع آن.
 
به گزارش «بهپو» به نقل از «هفته نامه سلامت»، خوراکی‌های حاوی سولفیت‌ها هم اصلا توصیه نمی‌شوند، زیرا واکنش‌های آسم ‌دارند. سولفیت‌ها به‌عنوان نگهدارنده استفاده می‌شوند و در خوراکی‌های فراوری‌شده مانند چاشنی‌ها، انواع سس و میوه‌ها و سبزیجات خشک وجود دارند. در این‌باره باید به برچسب مواد غذایی توجه کرد و اگر نام بی‌سولفیت پتاسیم، سولفیت سدیم، دی‌اکسیدگوگرد، متابیسولفیت سدیم، بی‌سولفات سدیم و متابیسولفیت پتاسیم درج شده بود باید از مصرف آنها پرهیز کرد. گلوتامات سدیم و آسپارتام هم دیگر افزودنی‌های تشدید‌کننده علایم آسم هستند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات