برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پسوریازیس شما را در معرض این بیماری ها قرار می دهد

پسوریازیس شما را در معرض این بیماری ها قرار می دهد پسوریازیس با ایجاد خارش و ضایعات فلس مانند پوستی، روی کیفیت زندگی بیمار تاثیر منفی می گذارد و با بیماری های دیگری مانند بیماری های قلبی عروقی، سرطان و سندرم متابولیک ارتباط دارد.
پسوریازیس با ایجاد خارش و ضایعات فلس مانند پوستی، روی کیفیت زندگی بیمار تاثیر منفی می گذارد و با بیماری های دیگری مانند بیماری های قلبی عروقی، سرطان و سندرم متابولیک ارتباط دارد.
یک تحقیق که در آوریل 2011 در مجله Archives of Dermatology منتشر شد، نشان داد 40 درصد از مبتلایان به پسوریازیس در مقایسه با 23 درصد از جمعیت کل، دچار سندرم متابولیک هستند، سندرم متابولیک به گروهی از عارضه ها می گویند که شامل دور کمر بزرگ، تری گلیسیرید و قند خون بالا و HDL (کلسترول خوب) پایین می شود. مبتلایان به پسوریازیس نسبت به افراد سالم 15 درصد بیشتر دچار چربی شکمی (یکی از علل سندرم متابولیک) بودند.
مشخص نیست سندرم متابولیک باعث ایجاد پسوریازیس می شود یا برعکس. اما این ارتباط توضیحی است بر این سوال که چرا مبتلایان به پسوریازیس شانس بیشتری برای ابتلا به سایر بیماری ها دارند.
مطالعات پیش از این ارتباط بین پسوریازیس و بالا رفتن احتمال آرتریت پسوریاتیک، بیماری های قلب و عروق، فشار خون بالا، دیابت، سرطان، افسردگی، چاقی و حتی عارضه های خود ایمنی مثل بیماری کرون را نشان داده است.

بیشتر بخوانید: چه عواملی باعث تشدید علائم پسوریازیس می شود؟
 

پسوریازیس و سلامت قلب

علاوه بر اینکه پسوریازیس با فاکتورهای خطر بیماریهای قلبی عروقی مثل چاقی و سیگار ارتباط زیادی دارد، بنظر می رسد با بار اجتماعی روانی بیماری نیز رابطه داشته باشد.
اما مطالعه اخیر بالا رفتن احتمال بیماری های قلب و عروقی در مبتلایان به پسوریازیس را نشان می دهد، حتی زمانی که این بیماران، عوامل خطرساز اصلی قلبی عروقی را تحت کنترل در آورند. در این تحقیق باور بر این است که پسوریازیس و التهابات ناشی از آن، خود عامل خطرسازی برای ابتلا به آتریواسکلروز و انفارکتوس میوکاردیت (قلبی) به حساب می آید.
در واقع در یک مطالعه مروری در آوریل 2014 در مجله Cosmetic and Investigational Dermatology مشخص شد مبتلایان به پسوریازیس شدید بیشتر در معرض مشکلات قلبی عروقی هستند.
کارشناسان توصیه می کنند مبتلایان به پسوریازیس برای معاینات منظم و جامع به پزشک مراجعه کنند و برای بهبود وضعیت جسمی و روحی خود تلاش کرده و از رفتارهای پرخطری مثل سیگار کشیدن، خوردن بیش از اندازه و قرار گرفتن زیاد در معرض آفتاب پرهیز کنند.

بیشتر بخوانید: تظاهرات بالینی پسوریازیس متوسط تا شدید
 

ارتباط پسوریازیس با افسردگی

مدت هاست معلوم شده که پسوریازیس باعث استرس های عاطفی قابل توجه از جمله افزایش بروز اختلالات خلقی در بیمار می شود. بنیاد ملی پسوریازیس در گزارشی اعلام کرده است 24 درصد مبتلایان به پسوریازیس دچار افسردگی هستند.
افسردگی یکی از عارضه های مهم و مورد توجه در مبتلایان به پسوریازیس است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا به طور چشمگیری روی حال عمومی جسمی و روحی فرد تاثیر می گذارد. مسئله دیگر این است که افسردگی ممکن است در بالا رفتن احتمال بیماری های قلبی عروقی نقش داشته باشد، و این احتمال به خودی خود در مبتلایان به پسوریازیس بالاست.
 

بالا رفتن احتمال سرطان

یک مطالعه با آزمایش داده های برگرفته از چندین منبع در انگلستان در مارس 2016 در مجله JAMA Dermatology منتشر شد و به بالا رفتن احتمال برخی سرطان ها مثل لنفوم و سرطان پوست غیر ملانوم در بیماران مبتلا به پسوریازیس اشاره کرد.
بنیاد ملی پسوریازیس می گوید این احتمال در مبتلایان به پسوریازیس که درمان های سیستمیک مثل متوترکسات یا فتوتراپی دریافت می کنند بیشتر است. پژوهش ها همچنان در حال یافتن رابطه بین برخی از این سرطان ها و درمان های خاص پسوریازیس که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند هستند.
انجام غربالگری های منظم سرطان و اجتناب از رفتارهای پر خطر مثل سیگار کشیدن، مصرف الکل و قرار گرفتن در معرض نور خورشید که خطر برخی سرطان ها را افزایش می دهد از جمله اولویت های بیمار پسوریازیسی است.
همکاری مبتلایان به پسوریازیس با متخصص پوست و پزشکان دیگر با توجه به سابقه پزشکی و عوامل خطرساز  هر فرد نقش موثری در رسیدن به نتیجه مطلوب و پیشگیری از بیماریها دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات