برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با پدیده کوبنر در پسوریازیس

آشنایی با پدیده کوبنر در پسوریازیس در برخی از مبتلایان به بیماری پسوریازیس، حتی تحریک شدن پوست با نوک سوزن یا گزش حشرات می تواند عامل تحریک کننده پلاک در نقطه ای جدید باشد. هر زمان که پوست شما آسیب دیده یا تحریک شود می تواند باعث تشکیل پلاک جدید پسوریازیس گردد.
در برخی از مبتلایان به بیماری پسوریازیس، حتی تحریک شدن پوست با نوک سوزن یا گزش حشرات می تواند عامل تحریک کننده پلاک در نقطه ای جدید باشد. هر زمان که پوست شما آسیب دیده یا تحریک شود می تواند باعث تشکیل پلاک جدید پسوریازیس گردد.
پزشکان این واکنش را پدیده کوبنر می نامند و از بین هر 4 بیمار پسوریازیسی 1 نفر ممکن است این پدیده را تجربه کند.
 

پدیده کوبنر چیست و چه کسانی را مبتلا می کند؟

هانریش کوبنر، متخصص پوست در قرن نوزدهم اولین بار این وضعیت را تعریف کرد. پزشکان گاه به این وضعیت پاسخ ایزومورفیک یا کوبنریزیشن می گویند.
این حالت بیشتر در مبتلایان به پسوریازیس اتفاق می افتد اما در بیماریهای پوستی دیگر مثل زگیل ها و ویتیلیگو نیز مشاهده می شود.
اگر در زمان عود بیماری به سر می برید احتمال اینکه پاسخ کوبنر را تجربه کنید، بیشتر است. اما پاسخ کوبنر حتی زمانی که هرگز پلاک پوستی نداشته اید نیز می تواند بروز کند.
هر واکنش کوبنر سرعت خودش را دارد. به این معنی که پس از آسیب پوست، 10 تا 20 روز و گاه حتی 2 سال طول می کشد تا پلاک های پوستی خودشان را نشان دهند.
آسیب همچنین ممکن است باعث تشدید آرتریت پسوریازیس شود. در این نوع از پاسخ کوبنر اگر شما به پسوریازیس مبتلا باشید و استخوان یا مفصلتان آسیب ببیند به احتمال بیش از 30 درصد ممکن است در آن محل آرتریت پسوریازیس بروز پیدا کند.
 

علت پدیده کوبنر

پزشکان هنوز به درستی نمی دانند چرا پوست در پاسخ به یک آسیب، پلاک تشکیل می دهد.
پاسخ کوبنر در اثر تغییر پوست از داخل یا خارج نسبت به هر عامل تغییر دهنده ای می تواند اتفاق بیفتد، از جمله:
  • آسیب هایی چون گزش حشرات، نیش، سوختگی، بریدگی، جوش ها یا خراش پوست
  • بیماریهایی چون راش پوشک، اگزما، عفونت، گال، زگیل یا درماتیت
  • آفتاب سوختگی یا رادیوتراپی
پدیده کوبنر در اثر تاتو کردن، واکسیناسیون یا طب سوزنی نیز ممکن است اتفاق بیفتد. حتی امور روزانه ای مثل اصلاح نیز می تواند عامل محرک کوبنر شود.
آب و هوا نیز در بروز کوبنر نقش دارد. اغلب در ماه های سرد زمستان و با شیوع کمتری در ماه های گرم تابستان احتمال بروز این پدیده بیشتر می گردد.
 

پاسخ پوست به این پدیده چیست؟

پدیده کوبنر باعث ایجاد پلاک هایی شبیه به پلاک های پوستی پسوریازیس می شود. این پلاک ها می توانند:
  • برجسته
  • قرمز
  • فلس دار
  • همراه با خارش و درد
  • ترک خورده و خونی باشند
در بیشتر موارد آسیب های بدتر به معنای پلاک های بیشتر است. برخلاف بیماری پسوریازیس که در زمان عود بیشتر روی زانوها، آرنج ها، پوست سر و کمر ظاهر می شود پلاک های پدیده کوبنر در هرجایی از پوست که آسیب دیده باشد می تواند اتفاق بیفتند.
 

درمان پدیده کوبنر

به محض اینکه پس از یک آسیب پوستی، روی پوست پلاک ظاهر شد به پزشک خود مراجعه کنید. او به پرونده پزشکی شما اطلاعات جدید را اضافه خواهد کرد. دانستن اینکه چه چیزی باعث تحریک پسوریازیس شما شده است به شما کمک خواهد کرد در آینده از محرک ها دوری کنید.
درمان پلاک های پدیده کوبنر همانند پلاک های معمول در پسوریازیس است. گزینه های درمانی زیادی وجود دارد، از جمله:
  • پماد، لوسیون یا کرم. اینها را بدون نسخه و یا با تجویز پزشک می توانید تهیه کنید. برخی از اینها حاوی استروئید هستند.
  • داروهای نسخه ای به شکل قرص، شربت یا آمپول. برخی از اینها التهاب را می خوابانند. برخی دیگر بر روی سیستم ایمین بدن عمل می کنند.
  • نور درمانی. دستگاه هایی وجود دارد که نور فرابنفش را به طور منظم به بدن می تاباند و سرعت پیشرفت پسوریازیس را کند می نماید.
درمانهای پسوریازیس در افراد مختلف متفاوت عمل می کند. پزشک به شما کمک می کند درمانی را انتخاب کنید که بهترین نتیجه را برای شما در پی خواهد داشت./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات