برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پسوریازیس مانع از بارداری نمی شود

پسوریازیس مانع از بارداری نمی شود خبر خوب این است که پسوریازیس نباید روی توانایی شما برای باردارشدن تاثیر بگذارد. حتی ممکن است در صورت بارداری دریابید که پسوریازیس شما بهتر شده است.
خبر خوب این است که پسوریازیس نباید روی توانایی شما برای باردارشدن تاثیر بگذارد. حتی ممکن است در صورت بارداری دریابید که پسوریازیس شما بهتر شده است.
دکتر لورا رایلی، متخصص زنان و زایمان در بیمارستان دولتی بوستون می‌گوید: «داده‌ها نشان می‌دهند که اکثریت خانم ها-بالای 60 درصد- در طول دوران بارداری با بهبود علائم پسوریازیس خود مواجه می‌شوند.» حدود 20 درصد از این خانم‌ها در همان حالت قبلی باقی می‌مانند و 20 درصد دیگر با بدتر شدن پسوریازیس خود مواجه می‌شوند. دکتر سیلویا هسو، استاد و مدیر بخش پوست‌شناسی در دانشکده پزشکی دانشگاه Temple می‌گوید که متاسفانه یک پزشک قادر نیست که بگوید در صورت بارداری چه تغییری برای پسوریازیس شما رخ خواهد داد. و اتفاق‌هایی که برای علائم پسوریازیس شما رخ می‌دهند ممکن است برای هر بار بارداری متفاوت باشند.
حتی اگر پسوریازیس شما در طول بارداری بهبود یابد، این امکان وجود دارد که پس از زایمان پسوریازیس برگردد. علاوه بر این، با توجه به برنامه درمانی فعلی شما ممکن است که نیاز به امتحان یک روش درمانی جدید در طول بارداری، پس از بارداری و حتی قبل از بارداری داشته باشید.

 

از قبل برنامه‌ریزی کنید

از پزشک خود سوال کنید آیا شما یا همسرتان لازم است داروهایتان را پیش از اقدام به بارداری قطع کنید؟ برخی داروهای پسوریازیس پیش از اقدام به بارداری، برخی در زمان بارداری و برخی هنگام شیردهی باید قطع شوند.

در ادامه نگاهی به داروهای پسوریازیس و نحوه برخورد با آنها در زمان بارداری می اندازیم:
  • رتینوئیدهای خوراکی: چنانچه مادر مبتلا به پسوریازیس رتینوئید خوراکی مصرف کند شانس تولد نوزاد ناقص بسیار بالا خواهد رفت. پزشکان اغلب از تجویز این داروها در سنین باروری پرهیز می کنند و بنابراین احتمالا چنین دارویی تابحال به شما داده نشده است.
هرگز داروی آسیترتین قبل یا حین بارداری برای بیمار تجویز نمی شود. پزشکان توصیه می کنند زنان مبتلا به پسوریازیس که قصد بارداری دارند باید مصرف این دارو را قطع کرده و 3 سال صبر کنند و سپس اقدام به بارداری نمایند.
  • ایزوترتینوئین: ایزوترتینوئین یکی دیگر از درمان های پسوریازیس است که باعث نقص نوزاد می گردد. این دارو نسبت به آسیترتین سریع تر از بدن حذف می شود و بنابراین پس از توقف مصرف دارو، کافی است 1 ماه صبر کرده و سپس اقدام به بارداری نمایید.
  • رتینوئیدهای موضعی: رتینوئیدهای موضعی بر روی پوست مالیده می شوند و به اندازه رتینوئیدهای خوراکی در دوران بارداری خطرناک نیستند. اما پرهیز از مصرف تازاروتن برای کسی که در فکر بارداری است بسیار ضروری است. چرا که باعث نقص تولد شدید می گردد. حداقل 2 هفته قبل از اقدام به بارداری مصرف تازاروتن باید قطع شود تا اثرات آن از بدن حذف گردد.
  • متوترکسات: درمان با متوترکسات در دوران بارداری باعث می شود بخش هایی از بدن نوزاد به درستی رشد نکند. همچنین می تواند باعث سقط جنین و در مردان کاهش تعداد اسپرم شود. شما و همسرتان باید 12 هفته قبل از اقدام به بارداری مصرف دارو را قطع کنید تا دارو به خوبی از بدنتان حذف شود.
  • پسورالن بعلاوه اشعه ماوراءبنفش با طول موج کوتاه (PUVA): پزشکان نمی دانند چگونه این ترکیب نور/دارو جنین داخل رحم مادر را تحت تاثیر قرار می دهد. اما در برخی تحقیقات نشان داده شده است که این ترکیب باعث رشد غیرعادی نوزاد می شود. بنابراین اگر می خواهید باردار شوید پزشک باید این درمان را در شما قطع کند.
  • کلسی پوترین: شبیه به PUVA پزشکان هنوز به درستی نمی دانند چگونه این کرم پوستی نوزادان را پیش از تولد تحت تاثیر قرار می دهد. اما شواهد کافی در دست آنها هست تا بیماران را از مصرف این کرم در دوران بارداری منع کنند.
برخی داروهای پسوریازیس در دوران بارداری منع مصرف ندارند اما اگر داروهای زیر را مصرف می کنید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید:
  1. سیکلوسپورین
  2. قطران ذغال سنگ
  3. دوزهای قوی استروئیدها که بر روی پوست مالیده می شوند
 
اگر داروهای بیولوژیکی مثل آدالیمومب، اتانرسپت و اینفلکسی مب مصرف می کنید ممکن است پزشک دستور توقف مصرف آنها را در طول بارداری بدهد. اما گاه قطع یک درمان نسبتا ایمن علائم را در بیمار تشدید کرده و باعث مشکلات بیشتر می شود. پزشک تصمیم خواهد گرفت که آیا بیمار باید درمانش را ادامه دهد یا گزینه درمانی دیگری را دنبال کند.
داروهای زیر برای استفاده در دوران بارداری معمولا ایمن هستند:
  • مرطوب کننده ها و محصولات پوستی مثل روغن های معدنی یا وازلین ژله ای
  • استروئیدهای ملایم که روی پوست مالیده می شوند (اگر شیر می دهید از مالیدن این کرم ها در محدوده پستان خودداری کنید)
  • نوردرمانی با اشعه فرابنفش طول موج متوسط
  • دیترانول موضعی
     
بیشتر بخوانید: درمان های خانگی پسوریازیس


مدیریت پسوریازیس به هنگام بارداری

  • استفاده از مرطوب‌کننده ها: دکتر هسو می‌گوید که هر چه مرطوب‌کننده غلیظ‌تر باشد بهتر است. آن‌ها را روی پوست خود، مخصوصاً پس از استحمام بمالید.
  • کاهش استرس: بعضی از زن‌ها درمی‌یابند که پسوریازیس آن‌ها در اثر استرس بیشتر می‌شود. برای کاهش استرس تغذیه خوب داشته باشید، غذاهای متعادلی مصرف کنید، خواب کافی داشته باشید، فشار کاری خود را کاهش دهید، به‌طور منظم ورزش کنید و تکنیک‌های آرام‌سازی همچون یوگا و مدیتیشن را انجام دهید.
  • اندکی نور آفتاب  جذب کنید. نور طبیعی خورشید می‌تواند در مهار التهاب تشدیدکننده علائم پسوریازیس موثر باشد. نوردرمانی در مطب پزشک بهترین گزینه است. اگر چنین چیزی ممکن نیست، جذب مقداری از نور خورشید می‌تواند مفید باشد. تماس خود را با نور خورشید به 5 تا 10 دقیقه در هر بار محدود کنید تا دچار آفتاب‌سوختگی نشوید.
 

خطرات موجود در میان زنان باردار مبتلابه پسوریازیس

در شماره ژانویه 2011 ژورنال Journa- of the America- Academy of Dermatology تحقیقی به چاپ رسید که بر اساس آن زنانی که مبتلابه پسوریازیس شدید هستند در مقایسه با زنانی که پسوریازیس ملایم دارند یا مبتلابه این مشکل نیستند بیشتر در معرض خطر به دنیا آوردن یک کودک با وزن پایین هستند. اما دکتر رایلی می‌گوید که در این زمینه به تحقیق بیشتری نیاز است. دیگر تحقیق‌ها نشان می‌دهند که فوتوتراپی می‌تواند سطوح اسیدفولیک زن‌ها را کاهش دهد. سطوح پایین فولات با افزایش خطر نقص‌های تولد مغزی و ستون فقرات در ارتباط است.
دکتر کریستینا چمبرز، استاد طب اطفال و خانواده و طب پیشگیری در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید که زنان باردار و زنان خواهان بارداری و زنانی که تحت فوتوتراپی هستند باید این اطمینان را حاصل کنند که اسید فولیک کافی یا مولتی‌ویتامین حاوی اسید فولیک دریافت می‌کنند.

 

آیا کودک من مبتلابه پسوریازیس می‌شود؟

اعتقاد بر این است که پسوریازیس یک عامل ژنتیکی دارد. حدود یک‌سوم از افرادی که مبتلابه پسوریازیس هستند آشنایی دارد که پسوریازیس دارد یا داشته است. به عقیده بنیاد ملی پسوریازیس، اگر شما یا همسرتان مبتلابه پسوریازیس باشید، حدوداً 10 درصد احتمال وجود دارد که کودک شما نیز مبتلابه پسوریازیس شود. اگر هم شما و هم همسرتان مبتلابه پسوریازیس باشید، احتمال ابتلای کودک شما به پسوریازیس 50 درصد خواهد بود.
به‌طورکلی، پسوریازیس نباید در داشتن یک کودک سالم اختلالی به وجود آورد. تنها چیزی که باید انجام دهید این است که پیش از بارداری، در طول بارداری و در طول شیردهی به پزشک خود مراجعه کنید و از او بخواهید که درمان‌های مناسب و تغییرات لازم را برای شما تجویز کند. بنابراین، با مدیریت و درمان پسوریازیس خود می‌توانید به‌نوعی از ابتلای کودک خود به پسوریازیس جلوگیری کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات