برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ام اس و آپنه خواب

ام اس و آپنه خواب اغلب مبتلایان به ام اس دچار بی خوابی، سندرم پای بی قرار، آپنه خواب و دیگر مشکلات خواب هستند. به دلایلی آپنه خواب در مبتلایان به ام اس بیشتر است. درحالیکه ام اس خود عامل خستگی بیمار می شود بی خوابی ناشی از آپنه نیز بر آن افزوده شده و خستگی فرد را دو چندان می کند.
احساس خستگی برای مبتلایان به ام اس طبیعی است. ام اس خود می تواند احساس خستگی ایجاد کند یا ممکن است اختلال دیگری داشته باشید که خوابیدن را برایتان سخت کند.
اغلب مبتلایان به ام اس دچار بی خوابی، سندرم پای بی قرار، آپنه خواب و دیگر مشکلات خواب هستند. در واقع در حالی که مجموعا 3 درصد از مردم امریکا به آپنه خواب مبتلا هستند، بین 4 تا 20 درصد مبتلایان به ام اس درگیر آپنه خوابند.
آپنه خواب می تواند باعث ایجاد خستگی در طول روز شود. همچنین خطر عارضه هایی مانند بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهد. درمان مناسب می تواند در تنفس بهتر، خواب آرام تر و هوشیاری بیشتر فرد در طول روز موثر باشد.
 

آپنه خواب چیست؟

اگر فردی دچار آپنه خواب باشد مسیر تنفسی شما هنگام خواب بسته و منجر به توقف چند باره تنفس در طول خواب می شود. این اتفاق باعث می شود مغز برای از سرگیری تنفس از خواب بیدار شود. وقتی در طول خواب چند بار بیدار شوید، خواب خوبی نخواهید داشت.
 

ارتباط ام اس با آپنه خواب چیست؟

آپنه خواب در مبتلایان به اضافه وزن بیشتر دیده می شود. به هنگام خواب، بافت اضافه حلق روی مجرای هوا را می گیرد و هوای کمتری وارد شش ها می شود.
از طرفی، ام اس و خستگی ناشی از آن تمایل فرد برای ورزش کردن را کم می کند. نتیجه آنکه فعالیت کم و داروهای استروئیدی مصرفی برای کنترل ام اس باعث اضافه وزن بیمار می گردد.
به دلایل دیگری نیز آپنه خواب در مبتلایان به ام اس بسیار شایع است. ام اس به غلاف میلین حمله می کند، غلاف میلین پوششی در اطراف سلولهای عصبی است و از آنها محافظت می کند. این عارضه باعث ایجاد ضایعات مغزی و صدمات نخاعی می شود. در نتیجه توانایی مغز در کنترل تنفس در هنگام خواب کم شود.
 

از کجا بفهمم آپنه خواب دارم

خر و پف علامت شایع آپنه خواب است. اگر شما یا کسی که کنار شما خوابیده است به هنگام خواب متوجه خروپف، حس خفگی یا تنفس منقطع شوید باید به پزشک مراجعه کنید.

علائم دیگر آپنه خواب:
  • احساس خشکی دهان به هنگام بیداری
  • احساس خستگی در روز
  • سردرد صبحگاهی
  • تغییر خلق و خو و تحریک پذیری
  • اشکال در به یاد آوردن مطالب، یادگیری یا تمرکز
در طول معاینه پزشک دهان، بینی و گلوی شما را بررسی می کند. همچنین باید خواب شما مورد مطالعه قرار گیرد تا مشخص شود دچار آپنه خواب هستید یا در صورت ابتلا چقدر شدت دارد. به این منظور باید یک شب را در آزمایشگاه مطالعاتی بخوابید یا اینکه در منزل دستگاه هایی را به شما وصل می کنند تا تنفس شما در هنگام خواب بررسی شود.
 

خطرات آپنه خواب

آپنه خواب می تواند بیش از یک حس خستگی روزانه ایجاد کند. اگر به درمان آن نپردازید، خطر موارد زیر افزایش می یابد:
همچنین ام اس می تواند روی حافظه شما تاثیر گذاشته و فکر کردن را با مشکل همراه کند.
 

آپنه خواب در ام اس چگونه درمان می شود

درمان اصلی استفاده از فشار مثبت مداوم بر راه های هوایی است  (CPAP). فرد به هنگام خواب ماسکی روی دهان و بینی خود قرار می دهد و دستگاهی به آرامی هوا را به درون گلو می دمد. از این طریق راه های هوایی در طول شب باز می مانند.
با مشورت با پزشک می توانید مناسب ترین دستگاه و ماسک CPAP را انتخاب کنید. بستن برخی ماسک ها سخت است و اگر دچار ضعف یا بی حسی در دستانتان باشید برایتان دردسر ساز خواهد شد. اگر به اعصاب صورت شما آسیب وارد شده باشد از ماسکی استفاده کنید که فشار زیادی به صورت وارد نکند.
درمان دیگری برای آپنه خواب استفاده از قطعه ای به نام وسیله دهانی است. با این کار زبان و فک پایین حرکت کرده و راه هوایی باز می شود. برای داشتن چنین وسیله ای به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

تغییرات کوچکی در زندگی روزمره می تواند به درمان آپنه خواب کمک شایانی بنماید:
  • اگر دچار اضافه وزن هستید، با ورزش و رژیم وزن خود را کم کنید.
  • برای باز نگه داشتن راه های هوایی به جای خوابیدن روی پشت، به پهلو بخوابید. می توانید بالش های مخصوصی را خریداری کنید که از چرخیدن به هنگام خواب جلوگیری می کنند.
  • اگر سیگاری هستید، از پزشک راه کارهای ترک آن را بپرسید. سیگار کشیدن آپنه را بدتر می کند.
  • تمام داروهای مصرفی خود را با پزشک چک کنید. از پزشک بپرسید کدامیک از داروهای ام اس روی تنفس شما در شب اثر منفی می گذارد؟ اگر اینطور است بپرسید می توانید آن را با داروی دیگری جایگزین کنید؟/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات