برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بارداری در زنان مبتلا به ام اس

بارداری در زنان مبتلا به ام اس بارداری می تواند باعث بهبود علائم ام اس در فرد شود اما قبل از اقدام به بارداری باید در مورد استفاده از داروهای ام اس تصمیمات جدی گرفته شود.
بارداری می تواند باعث بهبود علائم ام اس در فرد شود اما قبل از اقدام به بارداری باید در مورد استفاده از داروهای ام اس تصمیمات جدی گرفته شود.
بارداری برای بسیاری از زنان دوران شاد و خوشی است و خوشبختانه برای مبتلایان به ام اس باردار شدن تهدیدی به همراه ندارد. متخصصان می گویند ام اس مادر هیچ خطری برای رشد جنین ایجاد نمی کند.
در واقع بارداری یک مرحله سالم برای زنان مبتلا به ام اس است و برای آنها مفید به شمار می آید.
تا دهه 1960 زنان مبتلا به ام اس را از باردار شدن منع می کردند زیرا تصور می شد بارداری، ام اس را وخیم تر می کند. اما پس از آن دانشمندان متوجه شدند نه تنها بارداری احتمال عود ام اس را کاهش می دهد بلکه به نظر می رسد هورمون های طبیعی که در طول بارداری در بدن ترشح می شوند، حتی بهتر از دارو های استاندارد عمل می کنند.
در رابطه با چگونگی تاثیر بارداری بر علائم ام اس مباحثاتی مطرح شده است. بعضی از محققان بر این باورند که این اثرات مثبت ناشی از هورمون های بارداری به نام استریول است. از آنجایی که در بارداری سطح استریول بالا می رود، احتمال حملات ام اس به حدود نصف کاهش می یابد. برخی دیگر از محققین می گویند این نتایج مثبت ناشی از تغییرات سیستم ایمنی است که در نتیجه بارداری حاصل می شود.
صرف نظر از تاثیرات مثبت بارداری روی بهبودی علائم ام اس، وقتی می خواهید به باردار شدن بیندیشید سابقه خانوادگی خود را در زمینه ام اس بررسی کنید. با وجود اینکه در صورت وجود چنین سابقه ای، احتمال انتقال ام اس به نوزادتان بالا می رود، اما همچنان اتفاق نادری محسوب می شود. در امریکا کودکی که از مادر مبتلا به ام اس متولد شده باشد 3 تا 5 درصد احتمال ابتلا به بیماری را دارد. خطر ابتلا در افرادی که در اقوام درجه یک خود، فرد مبتلا به ام اس ندارند، 0.1 درصد است.
 

در طول بارداری چگونه دارو مصرف کنیم؟

اگر تمایل به باردار شدن دارید ابتدا در مورد درمان های کنونی خود با پزشک مشورت کنید و از او بپرسید هیچ کدام از داروهای شما نیاز به توقف مصرف یا تغییر دارند؟ عواملی که باید به آن توجه کرد نوع دارو، سابقه پزشکی فرد و شدت حملات ام اس می باشند. بنابراین مشخص است که اعمال تغییرات دارویی در هر فرد باید با توجه به شرایط خاص خودش انجام می شود.
مطالعه ای که در فوریه 2013 در مجله Clinical Neurology and Neurosurgery منتشر شد تاثیر داروهای اصلاح کننده بیماری را بر گروه کوچکی از زنان باردار مبتلا به ام اس مورد بررسی قرار داد. 89 نفر هیچ دارویی برای ام اس دریافت نکردند و 61 نفر به مدت حداقل 8 هفته داروهای ایمونومدولاتور دریافت کردند. محققان دریافتند که میزان عوارض بین دو گروه برابر است. با این وجود نوزادانی که از زنان مصرف کننده دارو متولد شدند، بیشتر دچار کمبود وزن و قد شده بودند. در عوض میزان عود بیماری در گروهی که دارو دریافت نمی کردند به شدت افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: مصرف کورتون در بارداری

اگر بیماری شما مکرراَ شعله ور می شود، می بایست بیشتر روی حفظ روند درمانی خود دقت داشته باشید. با وجود اینکه حملات روی جنین تاثیری نخواهد داشت اما ممکن است یک ماه به طول انجامد و علائم آن از خستگی و ضعف عضلانی تا اشکال در فکر کردن و تکلم و بینایی متغیر خواهد بود.
اگر پیش از بارداری تصمیم گرفتید مصرف دارو را قطع کنید، بهتر است تا حد ممکن زود باردار شوید، بنابراین هورمون های بارداری می توانند در نقش داروهای تعدیل کننده بیماری حاضر شوند. هرچه فاصله زمانی بین توقف دارو و بارداری بیشتر شود احتمال پیشرفت بیماری بالاتر می رود.
 

عود بیماری در طول بارداری و پس از زایمان

اگر در طول بارداری دچار عود علائم ام اس شوید، ممکن است ابتدا سعی کنید بدون دارو آن را تحت کنترل در بیاورید. داروهای کورتیکواستروئیدی مثل پردنیزون و متیل پردنیزولون را می توان در طول بارداری مصرف کرد. طبق تحقیق مروری که در مجله The EPMA در سال 2012 منتشر شد مصرف داروهای استروئیدی پس از سه ماهه اول بارداری برای کمک به عود ام اس، بلامانع است. اگر این داروها در سه ماهه اول مصرف شوند ممکن است خطر ابتلا به  شکاف کام را در نوزاد بالا ببرند. با وجود اینکه پردنیزون از جفت عبور می کند اما ایجاد بدخیمی نمی کند.

بیشتر بخوانید: چه چیزهایی باعث عود بیماری ام اس می شود؟

پس از تولد نوزاد، خطر حملات ام اس بالا می رود. انجمن ملی ام اس امریکا احتمال افزایش شدت بیماری را پس از زایمان در حدود 20 تا 40 درصد می داند. اما به نظر می رسد این عود باعث ایجاد ناتوانی بلند مدت نمی شود.
پزشکان به زنانی که قبل از بارداری مبتلا به ام اس فعال هستند توصیه می کنند پس از زایمان به سرعت شروع به مصرف داروها کنند. مصرف بیشتر داروهای ام اس در طول شیردهی توصیه نمی شود زیرا هنوز مشخص نیست دارو وارد شیر مادر می شود یا خیر. پزشک روش هایی به شما می آموزد تا بتوانید شیردهی و درمان را در کنار هم داشته باشید. برای اتخاذ بهترین تصمیم در شرایط خاص شما، بهتر است با تیم معالج خود (متخصص زنان و زایمان و متخصص ام اس) صحبت کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات