برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

افزایش خطر سرطان روده با مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک

افزایش خطر سرطان روده با مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک براساس نتایج مقاله‌ای که اخیرا در مجله Guمنتشر شده مصرف طولانی‌مدت آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند موجب تولید مواد سرطان‌زا در روده شود. این تحقیق بار دیگر اهمیت حیاتی باکتری‌های روده را در سلامت انسان نشان می‌دهد.
براساس نتایج مقاله‌ای که اخیرا در مجله Guمنتشر شده مصرف طولانی‌مدت آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند موجب تولید مواد سرطان‌زا در روده شود. این تحقیق بار دیگر اهمیت حیاتی باکتری‌های روده را در سلامت انسان نشان می‌دهد.
سرطان روده از جمله سرطان‌های شایع به‌خصوص در بسیاری از جوامع صنعتی است. وجود عواملی مانند کم‌تحرکی، مصرف کم میوه و سبزیجات، مصرف الکل و چاق بودن احتمال بروز این سرطان را افزایش می‌دهد.تحقیقات سال‌های اخیر ارتباط مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را با بروز بعضی بیماری‌ها مانند روده تحریک‌پذیر، بیماری سلیاک و چاقی نشان داده و این ارتباط می‌تواند نشان دهنده تاثیر آنتی‌ بیوتیک‌ها بر میکروبیوم باشد. میکروبیوم جمعیت باکتریایی موجود در روده است که تاثیر مهمی در تنظیم بسیاری از کارکردهای حیاتی بدن انسان دارد.
محققان با بررسی بیش از 16 هزار زن مسن مشاهده کردند، در آنهایی که در دهه سوم و چهارم عمرشان به مدت بیش از دو ماه آنتی‌بیوتیک مصرف کرده بودند خطر بروز آدنوم روده 36 درصد بیشتر از دیگران بود و در آنها که به مدت بیش از دو ماه آنتی‌بیوتیک را در دهه‌های 50 و 60 عمرشان مصرف کرده بودند این خطر به 69 درصد افزایش پیدا می‌کرد.
آدنوم روده نوعی تومور است که می‌تواند احتمال ایجاد سرطان را به‌شدت افزایش دهد. محققان می‌گویند تاثیر آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند با تغییر در جمعیت باکتریایی روده و به دنبال آن ایجاد مواد سرطان‌زا در آن جا باشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات