برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آنفولانزا قابل پیشگیری است اگر

آنفولانزا قابل پیشگیری است اگر علائم آنفلوآنزا شامل آبریزش بینی، گرفتگی بینی، گلودرد، سرفه، درد بدن، ضعف و تب است که به دلیل عفونت حاصل از ویروسآنفلوآنزا ایجاد می‌شوند. این علائم به مدت یک هفته یا بیشتر در فرد بیمار باقی می‌مانند و اگر این بیماری منجر به عوارض دیگری نشود علائم آن به‌طور طبیعی در فرد بزرگ‌سال سالم از بین می‌روند.
آنفلوآنزا نه‌تنها یکی از بهانه‌های مرسوم برای فرار از مدرسه و نرفتن سر کار است، بلکه یک بیماری آزاردهنده است که گاهی اوقات خطرناک می‌شود. در بسیاری از مواردآنفلوآنزا صرفاً موجب یک بیماری موقتی و ناراحتی چشمگیر می‌شود، اما در بعضی از مواردآنفلوآنزا موجب عوارض و مرگ‌ومیر می‌شود. علائم آنفلوآنزا شامل آبریزش بینی، گرفتگی بینی، گلودرد، سرفه، درد بدن، ضعف و تب است که به دلیل عفونت حاصل از ویروسآنفلوآنزا ایجاد می‌شوند. این علائم به مدت یک هفته یا بیشتر در فرد بیمار باقی می‌مانند و اگر این بیماری منجر به عوارض دیگری نشود علائم آن به‌طور طبیعی در فرد بزرگ‌سال سالم از بین می‌روند. احتمال ابتلا بهآنفلوآنزا در تمام طول سال وجود دارد، اما وقوع این بیماری در ماه‌های زمستان شایع‌تر است و به همین دلیل است که از آن به‌عنوانآنفلوآنزای فصلی نام‌برده می‌شود. آنفلوآنزای فصلی هرساله بسیاری از افراد را برای روزهای زیادی از فعالیت و تحرک بازمی‌دارد و افراد مسن، خانم‌های باردار یا افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن بهآنفلوآنزا آسیب‌پذیرتر هستند. برای پیشگیری و جلوگیری از خطر عفونت حاصله از بیماریآنفلوآنزا شیوه‌هایی وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:
 
  • بهداشت: همواره سعی کنید که بالاترین سطوح بهداشت فردی را در زندگی خود رعایت کنید. در طول سفر از تماس با سطوح آلوده مانند نرده‌های اتوبوس و دستگیره‌ها خودداری کنید و در صورت ارتباط با افراد مختلف از تماس فیزیکی مستقیم بپرهیزید. در صورت تماس با سطوح آلوده تنها کاری که باید انجام دهید شستن دست‌ها است.
  • خواب: اگرچه عدم تماس جسمی مستقیم با مردم و شستن همیشگی دست‌ها باعث جلوگیری از بعضی بیماری‌های عفونی می‌شود، اما اگر سیستم ایمنی شما ضعیف باشد، همچنان در معرض خطر عفونت خواهید بود. داشتن خواب کافی یکی از موثرترین و بهترین راه‌ها برای تقویت طبیعی سیستم ایمنی است. خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی، مانندآنفلوآنزا در افرادی که خواب کافی ندارند خیلی بیشتر است. علاوه بر این، کمبود خواب سرعت بهبود بیماری را کاهش می‌دهد.
  • رژیم غذایی سالم: خوردن غذاهای سالم و مغذی یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی و افزایش سلامت کلی است. سعی کنید که در رژیم غذایی خودتان میوه‌های تازه‌ای همچون مرکبات را بگنجانید، چون این میوه‌ها سرشار از ویتامین C و A هستند که برای سلامتی سیستم ایمنی بدن فایده زیادی دارند.
  • واکسیناسیون: بسیاری از افراد هنوز بر این باورند که واکسینه کردن علیه ویروسآنفلوآنزا غیرضروری و ناموثر است. البته بر اساس بررسی‌های اخیر میزان موفقیت واکسنآنفلوآنزای فصلی درمجموع جمعیت بین ۵۰ تا ۶۰ درصد است، یعنی واکسنآنفلوآنزا تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد خطر ابتلا بهآنفلوآنزا را کاهش می‌دهد. اما آیا به نظر شما این میزان موفقیت ۵۰ تا ۶۰ درصدی کم است؟ بهتر است که بجای نگاه کردن به نیمه خالی لیوان به نیمه پر لیوان نگاه کنید. در بعضی از افراد مانند کودکان، سالخورده‌ها و افراد با سیستم ایمنی ضعیف خطر ابتلا بهآنفلوآنزا زیاد است، بنابراین به این افراد توصیه می‌شود که خود را در برابر این بیماری واکسینه کنند.
  • فعال بودن: افرادی که سبک زندگی فعال و پرجنب‌وجوشی دارند ازنظر بدنی آماده‌تر هستند و درنتیجه میزان آسیب‌پذیری آن‌ها به بیماری و عفونت‌ها کمتر است. تمرین منظم یکی موثرترین راه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی است.
  • رعایت آداب مرسوم: گاهی از اوقات آداب مرسومی همچون گرفتن جلوی دهان به هنگام عطسه و سرفه به عدم شیوع عفونت کمک شایانی می‌کند. گرفتن جلوی دهان به هنگام عطسه و سرفه نه‌تنها یک حرکت مودبانه است، بلکه می‌تواند یک‌راه حل پزشکی مفید برای جلوگیری از پخش میکروب‌ها باشد.
  • سیگار نکشیدن: سیگار کشیدن خطر ابتلا به هر عفونتی را افزایش می‌دهد، مخصوصاً اگر این عفونت دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد. تحقیقات نشان داده‌اند که سیگار کشیدن واکنش ایمنی بدن را کاهش می‌دهد و باعث نابودی مژک‌های پوشش مجاری تنفسی می‌شود که به تصفیه کردن میکروب‌های هوایی و ذرات ماده کمک می‌کنند.
  • مثبت بودن: شاد و خوشحال بودن یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامتی است و اکنون تحقیق‌های مختلف نشان می‌دهند که خلق‌وخوی شما تاثیر مستقیم روی عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد، به‌طوری‌که خوشحالی باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی و افسردگی باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی می‌شود.
  • همان‌طور که اشاره شد واکسن آنفلوآنزا یکی از موثرترین راه‌ها برای پیشگیری از آنفلوآنزا است، اما تغییر‍پذیری بالای ویروس آنفلوآنزا باعث شده است که میزان موفقیت حاصل از واکسن آنفلوآنزا حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد باشد. متاسفانه، امروزه ویروس‌های مختلفی در حال تکامل هستند که نوع جدیدی از عفونت‌های آنفولانزایی را موجب می‌شوند. تکامل ویروس‌های جدید کار درمان آن‌ها را نیز سخت‌تر می‌کند. اگر تمام تلاش‌های انجام‌گرفته در جهت پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا موثر نبود، هیچ‌وقت خودتان را نبازید و از کارهایی که در جهت پیشگیری از آن انجام داده‌اید پشیمان نشوید. گاهی از اوقات عفونت‌ها برخلاف تمام تلاش‌های انجام‌گرفته بروز می‌کنند و فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به‌طورکلی، اکثر افرادی که سالم هستند برای مقابله باآنفلوآنزا به درمانی نیاز ندارند و می‌توانند با درمان‌های خانگی مانند قرقره کردن آب‌نمک، نوشیدن چای زنجبیلی با عسل و بخور دادن باعث تسکین خود و درمان آنفلوآنزا شوند. اگر علائم بیماری شما وخیم است و بدن شما به درمان‌های خانگی واکنشی نشان نمی‌دهد بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات