برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اگر کودکتان آنفولانزا دارد...

اگر کودکتان آنفولانزا دارد... صبح از خواب بیدار می شوید و می بینید کودکتان علایم کلاسیک سرماخوردگی را دارد؛ آبریزش بینی، گلو درد و بدن درد. دمای بدنش را کنترل می کنید و می فهمید بالاست. خب حالا او سرما خورده است یا آنفولانزا دارد؟ و اگر آنفولانزاست، چه کارهایی باید انجام دهید؟

صبح از خواب بیدار می شوید و می بینید کودکتان علایم کلاسیک سرماخوردگی را دارد؛ آبریزش بینی، گلو درد و بدن درد. دمای بدنش را کنترل می کنید و می فهمید بالاست. خب حالا او سرما خورده است یا آنفولانزا دارد؟ و اگر آنفولانزاست، چه کارهایی باید انجام دهید؟

 

بیشتر بخوانید: چه کنیم که به آنفولانزا مبتلا نشویم

 

از کجا بفهمیم کودکمان سرماخوردگی دارد یا آنفولانزا؟

به گزارش «بهپو»، سرماخوردگی و آنفولانزا هر دو به وسیله ویروس ها ایجاد می شوند و علایم می توانند شبیه باشند؛ آبریزش یا گرفتگی بینی، درد عضلات، خستگی، گلو درد، تب و سردرد. بزرگترین تفاوت این است که این علایم با چه سرعتی در کودک بروز می کنند و چقدر شدید هستند؟

به نظر می رسد سرماخوردگی طی چند روز به تدریج بدتر می شود اما، آنفولانزا بیشتر شبیه یک حمله غافلگیرانه است و کودک ناگهان و به سرعت احساس مریضی شدید می کند. درحالیکه سرماخوردگی هم ممکن است همراه با تب باشد اما آنفولانزا علاوه بر تب با احساس خستگی، درد و ضعف همراه است. در کودکان استفراغ و اسهال هم مشاهده می شود. به طور کلی، علایم آنفولانزا به جای اینکه فقط در سر باشد در کل بدن نمود پیدا می کند.

 

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم سرماخوردگی داریم یا آنفولانزا؟

 

قدم های بعد از تشخیص

1- به پزشک مراجعه کنید: آنفولانزا معمولا پس از گذشت یک هفته یا کمی بیشتر، به خودی خود بهتر می شود و از بین می رود اما، در برخی موارد باعث عوارض جدی می شود. کودکان زیر 5 سال به ویژه زیر 2 سال، بیشتر در معرض عوارض آنفولانزا هستند. همچنین کودکانی که بیماری های زمینه ای دیگری مثل آسم دارند. بنابراین چنانچه فکر می کنید کودکتان آنفولانزا دارد، خیلی مهم است که به پزشک کودکان مراجعه کنید.

2- علایم را مدیریت کنید: مهم ترین چیزی که بیمار کوچک شما نیاز دارد استراحت زیاد و نوشیدن بیشتر مایعات است. تعداد داروهای آنفولانزا یا سرماخوردگی که برای کودک بی خطر باشند، زیاد نیستند اما، می توانید به کودکتان استامینوفن بدهید یا در کودکان بالای 6ماه، استفاده از ایبوپروفن مانعی ندارد. دقت کنید هرگز به کودکتان آسپرین ندهید. این داروها تب را کاهش و درد را تسکین می دهند. اگر کودک سرفه می کند پزشک ممکن است برایش داروی ضد سرفه هم تجویز کند.

3- درباره داروهای ضد ویروسی سوال کنید: داروهای ضد ویروسی تنها با نسخه پزشک قابل تهیه هستند و با جلوگیری از تکثیر ویروس داخل بدن، به درمان آنفولانزا کمک می کنند. اما برای اینکه بهترین عملکرد را داشته باشند باید در 48 ساعت اول ظهور اولین علایم مصرف شوند. این داروهای ضد ویروسی که به شکل قرص، شربت یا اسپری استنشاقی هستند معمولا به مدت 5روز مصرف می شوند. داروهای ضد ویروسی، علایم آنفولانزا را کمتر می کنند و به روند درمان و خوب شدن کودک سرعت می بخشند. مطالعات نشان داده اند مصرف این داروها باعث می شود احتمال بروز سایر بیماری های مرتبط با آنفولانزا مثل پنومونی –ذات الریه- در فرد کاهش پیدا کند.

4- برای کمک گرفتن، آگاه باشید: نسبت به هر علامتی از عوارض آنفولانزا آگاه باشید. اگر کودکتان بیش از 48 ساعت است که تب بالا دارد، حالش رو به بهبودی نمی رود یا بدتر می شود به پزشک مراجعه کنید. منظور از تب بالا، دمای بالاتر از 38 درجه در کودکان بالای 3 ماه است. برای کودکان زیر 3 ماه هر مقدار تبی که داشت، به پزشک مراجعه کنید. از دیگر علایم هشدار می توان به دهیدراسیون –کم آب شدن بدن- اشاره کرد که در این وضعیت چشم ها و دهان کودک خشک می شود. تنفس غیرعادی –خس خس سینه، نفس نفس زدن یا اشکال در تنفس عمیق- و رنگ مایل به آبی لب ها و صورت هم از علایمی است که باید نسبت به آنها آگاه باشید. همچنین اگر حس کردید کودکتان هوشیار نیست یا میلی به خوردن و نوشیدن ندارد بهتر است هرچه زودتر او را نزد پزشک ببرید.

 

بیشتر بخوانید: اقدامات درمانی در مواجهه با سرماخوردگی کودکان

 

چه زمانی کودک می تواند به مدرسه برود؟

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، آنفولانزا بسیار مسری است، بنابراین اگر کودک احساس می کند حال خوشی ندارد و بیمار است خیلی مهم است که در خانه بماند. هروقت تب او حداقل به مدت 24 ساعت و بدون مصرف داروهای تب بر فروکش کرد، فرستادن او به مدرسه اشکالی ندارد و ایمن است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات