برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چرا برخی از آنفولانزا می میرند؟

چرا برخی از آنفولانزا می میرند؟ «آنفولانزا» به ظاهر بیماری ساده ای است، اما خبرهای منتشر شده از مرگ بیماران به دلیل ابتلا به آنفولانزا این سوال را در ذهن ها نقش می بندد که چرا برخی از آنفولانزا می میرند؟
سرمای هوا بیشتر شده و موارد بروز «آنفولانزا» رو به افزایش است. کمیته کشوری آنفولانزا می گوید: «در حال حاضر شیوع آنفلوانزا در کشور وضعیت خوبی ندارد؛ به‌طوری‌که بروز موارد جدید آنفلوانزا در سطح کشور به‌ویژه در استان‌های اصفهان، کرمان، تهران و خراسان در سطح وسیعی دیده می‌شود. از طرفی سینه‌پهلو بعد از آنفلوانزا هم منجر به بستری‌های مکرر بیماران در بخش‌های داخلی، عفونی و حتی ICU شده است. برای اولین بار شاهد برخی گونه‌های جدید ویروس آنفلوانزا هم هستیم که تابه‌حال در ایران وجود نداشت و این بر نگرانی های مسوولان افزوده است.» در این میان گاه اخباری از مرگ بیماران مبتلا به آنفولانزا هم منتشر می شود که ترس ما را از این بیماری به ظاهر ساده بیشتر می کند.
به گزارش «بهپو»، با اشاره به نکات ذکر شده سوال این است که چرا برخی بیماران نمی توانند با این بیماری مبارزه کنند و در نهایت می میرند؟ بزرگسالان و کودکانی که به گفته خانواده هایشان سالم به نظر می رسیدند و در فاصله کوتاهی پس از بروز علائم ناگهان مرده اند. اگر به آنفولانزا مبتلا شوید چقدر شانس زنده ماندن دارید؟
تعداد مبتلایان به آنفولانزا که در بیمارستان بستری می شوند یا نهایتا از این بیماری می میرند هر سال با توجه به عوامل مختلف تغییر می کند؛ از جمله گونه غالب ویروس و قدرت واکسن آنفولانزای تولید شده در آن سال برای مبارزه. اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها تخمین می زند که بین 12000 تا 56000 نفر در سال در جهان جان خود را در اثر ابتلا به آنفولانزا از دست می دهند. این عدد در مقابل تعداد مبتلایان -60/8 میلیون نفر در سال- رقم ناچیزی است.
 
بیشتر بخوانید: چه کنیم که به آنفولانزا مبتلا نشویم
 

چرا برخی از آنفولانزا می میرند؟

برخی قربانیان آنفولانزا وقتی درگیر درمان و گذراندن دوره نقاهت خود هستند به عفونت دیگری مبتلا می شوند؛ از جمله پنومونی –ذات الریه- که آنقدر شدید هست که بتواند باعث مرگ شود. یکی دیگر از عفونت ها که می تواند بیمار مبتلا به آنفولانزا را از پای در آورد، سپسیس –عفونت خون- است.
از دیگر عواملی که منجر به مرگ بیمار مبتلا به آنفولانزا می شود این است که «سیستم ایمنی» فرد به دلیل بیماری دیگری ضعیف است. آنفولانزا بیماری هایی چون دیابت، آسم و بیماری های ریوی مزمن را بدتر می کند. اگر یک فرد دیابتی که نارسایی خفیف کلیوی هم دارد به آنفولانزا مبتلا و با کمبود آب بدن روبرو شود –عامل بدتر شدن نارسایی کلیوی- و نتواند با عفونت ویروسی به دلیل پاسخ ایمنی ضعیف مقابله کند، در خطر مرگ قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم سرماخوردگی داریم یا آنفولانزا؟

اما حتی افراد سالم هم از آنفولانزا می میرند؛ همانطور که در خبرها می شنویم کودکی بر اثر آنفولانزا جان خود را از دست داده است. سیستم ایمنی بدن کودکان در مواجهه با آنفولانزا متحمل بار سنگینی می شود. گاهی بدن کودک دفاع ایمنی را آنقدر افزایش می دهد که پروتئین های ضد عفونت در خون جمع شده و به سایر اندام ها آسیب می رسانند. مثلا این پاسخ ایمنی را می توان در ریه ها مشاهده کرد که نتیجه آن اشکال در تنفس کودک است.
 

آنفولانزا بیشتر چه کسانی را تهدید می کند؟

سالمندان و کودکان بیشتر در معرض عوارض جدی آنفولانزا –بستری شدن در بیمارستان و مرگ- هستند. سالمندان به دلیل بیماری های زمینه ای، سیستم ایمنی ضعیفی دارند و بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های ثانویه هستند. در مورد کودکان مساله به گونه دیگری است؛ پاسخ سیستم ایمنی آنها به ویروس سنگین است چون ممکن است اولین بار باشد که در معرض چنین گونه تهاجمی خاص قرار گرفته اند.
مثلا امسال -2018- ویروس آنفولانزای H3N2 شیوع بیشتری داشته و چند سالی بود که دیده نمی شد. حال کودکانی که پس از آخرین بار که H3N2 ویروس غالب بوده است متولد شوند آنتی بادی های از پیش تشکیل شده را در بدنشان نخواهند داشت؛ پس ویروس راحت تر به آنها حمله می کند.
سیستم ایمنی هرکس و روش پاسخ آن به ویروس آنفولانزا با دیگران فرق می کند. اگرچه در طول سالهای گذشته درک ما از ویروس آنفولانزا بیشتر شده است اما هنوز چیزهای بسیاری است که ناشناخته مانده است.

بیشتر بخوانید: درمان های طبیعی برای سرماخوردگی و آنفولانزا
 

چطور از آنفولانزا جان سالم به در ببریم؟

وقتی به آنفولانزا مبتلا هستید قهرمان بازی را کنار بگذارید. بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید. به ویژه اگر احساس می کنید هیچ وقت در عمرتان اینقدر بدحال و مریض نبوده اید و علایم غیرعادی چون تنگی نفس دارید.
اگر در روند بیماری حالتان بدتر و بدتر شد صبر کردن به امید بهبودی کار عاقلانه ای نیست؛ هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید. در این شرایط گاهی پزشک درمان های ضد ویروسی مثل داروهای «اسلتامیویر» یا «زانامیویر» یا درمان عفونت ثانویه با آنتی بیوتیک ها را شروع می کند. در کنار درمان های دارویی به توصیه های سنتی هم عمل کنید: خوب استراحت کنید، هرچه بیشتر مایعات بنوشید و رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید تا هرچه زودتر بهتر شوید.

بیشتر بخوانید: آیا واکسن آنفولانزا می تواند باعث واکنش های آلرژی شود؟

«هلث» در این باره می نویسد دریافت «واکسن آنفولانزا» همچنان بهترین راه پیشگیری از آنفولانزا شناخته شده است؛ حتی اگر اواخر فصل شیوع آنفولانزا باشد. این واکسن ها شما را در مقابل شایع ترین گونه های ویروس آنفولانزا حفظ خواهند کرد. شاید بگویید من جوانم و به راحتی از پس بیماری برخواهم آمد، اما به این نکته توجه نکرده اید که بیماری شما به راحتی قابل سرایت به دیگران است؛ به ویژه گروه های پرخطر. شما علاوه بر خودتان مسوول زندگی دیگران هم هستید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات