برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

از کجا بفهمیم سرماخوردگی داریم یا آنفولانزا؟

از کجا بفهمیم سرماخوردگی داریم یا آنفولانزا؟ وقتی با عطسه، سرفه، درد و تب از خواب بیدار می شوید و احساس می کنید نمی توانید عضلات خود را تکان دهید از کجا باید بفهمید که سرماخوردگی دارید یا آنفولانزا؟ دانستن تفاوت های سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مهم است. سرماخوردگی یک بیماری تنفسی خفیف تر نسبت به آنفولانزاست.
وقتی با عطسه، سرفه، درد و تب از خواب بیدار می شوید و احساس می کنید نمی توانید عضلات خود را تکان دهید از کجا باید بفهمید که سرماخوردگی دارید یا آنفولانزا؟
به گزارش «بهپو»، دانستن تفاوت های سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مهم است. سرماخوردگی یک بیماری تنفسی خفیف تر نسبت به آنفولانزاست. درحالیکه علائم سرماخوردگی ممکن است چند روز طول بکشد، علائم آنفولانزا می تواند چند روز تا چند هفته طول بکشد. همچنین آنفولانزا ممکن است در کنار بیماریهایی چون پنومونی و بستری شدن در بیمارستان دیده شود.
 
بیشتر بخوانید: 13 حقیقت درباره سرماخوردگی
 

علائم شایع سرماخوردگی

علائم سرماخوردگی معمولا با گلودردی شروع می شود که یک تا دو روز بعد از بین می رود. علائم بینی مثل آبریزش بینی و احتقان همراه با سرفه که چهار تا پنج روز ادامه دارد. تب در بزرگسالان شایع نیست اما گاهی تب سبکی دیده می شود. تب بدنبال سرماخوردگی در کودکان بیشتر دیده می شود.
در چند روز اول سرماخوردگی، بینی با ترشحات آبکی پر می شود. سپس این ترشحات غلیظ و تیره تر می شوند. ترشحات تیره رنگ طبیعی بوده و معمولا به معنای عفونت باکتریایی نیست، مثل آنچه که در عفونت سینوس دیده می شود.
صدها نوع ویروس مختلف وجود دارد که می تواند عامل بروز سرماخوردگی در شما شود.
 
بیشتر بخوانید: باورهای درست و غلط درباره تغذیه سرماخورده ها 
بیشتر بخوانید: 3 درمان گیاهی سرماخوردگی
بیشتر بخوانید: مروری بر درمان دارویی سرماخوردگی

 

علائم سرماخوردگی چقدر طول می کشد؟

علائم سرماخوردگی معمولا یک هفته طول می کشد. در طول سه روز اول که علائم سرماخوردگی دارید، شما قابلیت انتقال بیماری به دیگران را دارید، پس بهتر است در خانه مانده و استراحت کنید.
اگر پس از گذشت یک هفته، علائم سرماخوردگی بهبود نیافت ممکن است به عفونت باکتریایی مبتلا باشید و لازم باشد آنتی بیوتیک مصرف کنید.
گاهی علائم سرماخوردگی با رینیت آلرژیک یا عفونت سینوسی اشتباه می شود. اگر علائم سرماخوردگی به سرعت شروع و پس از یک هفته بهبود یافت بنابراین سرماخوردگی است و آلرژی نیست. اما چنانچه پس از یک هفته علائم سرماخوردگی بهتر نشد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید که آیا آلرژی دارید یا سینوزیت.
 
بیشتر بخوانید: طب سنتی درباره سرماخوردگی چه می‌گوید؟
 

علائم آنفولانزا

علائم آنفولانزا نسبت به سرماخوردگی شدیدتر هستند و به سرعت ظاهر می شوند. علائم آنفولانزا شامل گلو درد، تب، سردرد، درد عضلانی، گرفتگی بینی و سرفه است. در آنفولانزای خوکی اسهال و استفراغ نیز دیده می شود.
علائم آنفولانزا پس از گذشت 2 تا 5 روز به تدریج بهبود می یابد، اما گاهی یک هفته یا بیشتر نیز طول می کشد. یکی از شایع ترین شکایت های آنفولانزا بخصوص در جوانان، کهنسالان یا مبتلایان به بیماریهای قلب و ریه، پنومونی -ذات الریه- است. اگر احساس کوتاهی تنفس می کنید اجازه دهید پزشکتان مطلع شود. یکی دیگر از علائم پنومونی تب است که پس از اینکه یک یا دو روز فروکش کرده است، برمی گردد.
همانند ویروس سرماخوردگی، ویروس آنفولانزا نیز از طریق غشاهای مخاطی بینی، چشم یا دهان وارد بدن می شود. هروقت دست شما با یکی از این اعضا تماس پیدا کند، به ویروس آلوده شده اید؛ بنابراین اهمیت شستشوی دست ها با مواد شوینده معمول برای پیشگیری از ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا مشخص می گردد.
 
بیشتر بخوانید: چه کنیم که به آنفولانزا مبتلا نشویم


سرماخوردگی یا آنفولانزا؟

از کجا بفهمید سرماخوردگی دارید یا آنفولانزا؟ تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی چیست؟ گرفتن دمای بدن با دماسنج حقایق زیادی را روشن می کند. علائم آنفولانزا اغلب علائم سرماخوردگی را با احتقان بینی، سرفه، درد و ضعف تقلید می کند. اما یک سرماخوردگی معمولی بندرت تب بالای 38 درجه سانتی گراد را نشان می دهد. در آنفولانزا شما احتمالا با شروع علائم بیماری تب می کنید و حالتان خوش نخواهد بود. درد بدن و عضلات نیز در آنفولانزا بسیار شایع است. جدول زیر به شما کمک می کند علائم آنفولانزا و سرماخوردگی را از هم تشخیص دهید:
 
علائم سرماخوردگی آنفولانزا
تب گاهی؛ معمولا خفیف معمول است؛ بالاتر از 38 تا 39 درجه سانتی گراد بخصوص در کودکان؛ 3 تا 4 روز طول می کشد.
سردرد گهگاه شایع است
درد عمومی سبک معمول است؛ اغلب شدید
خستگی، ضعف گاهی معمول است؛ 2 تا 3 هفته طول می کشد.
گرفتگی بینی شایع گاهی
عطسه معمول است گاهی
گلو درد شایع گاهی
ناراحتی سینه، سرفه خفیف تا متوسط؛ سرفه خشک و کوتاه شایع، می تواند شدید شود
شکایات بیمار گرفتگی سینوس ها؛ عفونت متوسط گوش سینوزیت، برونشیت، عفونت گوش، پنومونی؛ می تواند تهدید کننده زندگی باشد
پیشگیری شستن دست ها؛ دوری کردن از فرد مبتلا شستن دست ها؛ دوری کردن از فرد مبتلا؛ دریافت سالیانه واکسن آنفولانزا
درمان دکونژستانت ها؛ داروهای مسکن/تب بر دکونژستانت ها؛ مسکن ها یا تب برهای بدون نسخه؛ داروهای سرماخوردگی و ضدسرفه بدون نسخه نباید به کودکان داده شوند؛ داروهای نسخه ای ضدویروسی در برخی موارد تجویز می شود؛ مراجعه به پزشک برای تایید درمان و دارو

فصل آنفولانزا از پاییز شروع شده و تا بهار سال بعد ادامه می یابد.
 
بیشتر بخوانید: درمان های طبیعی برای سرماخوردگی و آنفولانزا 
 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

اگر سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید چنانچه هریک از علائم سخت زیر را در خود مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید:
  • تب ماندگار: تبی که بیش از سه روز ادامه پیدا کند می تواند علامتی از عفونت باکتریایی باشد که نیاز به درمان دارد.
  • بلع دردناک: گلودرد ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا باعث کمی ناراحتی می شود. درد شدید ممکن است بعلت گلودرد استرپکوکی باشد که نیازمند درمان توسط پزشک است.
  • سرفه مداوم: اگر سرفه پس از 2 تا 3 هفته بهبود نیافت ممکن است برونشیت باشد که نیازمند آنتی بیوتیک است. ترشح پشت بینی یا سینوزیت نیز می تواند باعث سرفه مزمن شود. بعلاوه آسم نیز از دیگر عوامل سرفه مداوم است.
  • احتقان و سردرد مداوم: وقتی سرماخوردگی و آلرژی ها باعث احتقان و گرفتگی مسیر سینوس ها می گردند منجر به عفونت سینوسی خواهند شد. اگر اطراف چشم ها و صورت احساس درد می کنید و پس از یک هفته ترشحات بینی غلیظ همچنان وجود دارد، احتمالا به عفونت باکتریایی مبتلا شده و نیاز به آنتی بیوتیک دارید. بااینحال اکثر عفونت های سینوسی به آنتی بیوتیک نیاز ندارند.
در برخی موارد ممکن است نیاز به مراقبت و توجه فوری داشته باشید. در بزرگسالان علائم شرایط بحرانی شامل موارد زیر است:
  • درد شدید قفسه سینه
  • سردرد شدید
  • تنفس کوتاه
  • گیجی
  • منگی
  • استفراغ مداوم
 
بیشتر بخوانید: چرا برخی از آنفولانزا می میرند؟
 
در کودکان علائم دیگری نیز ممکن است دیده شود که نیاز به توجه فوری دارد:
  • سختی در تنفس یا تنفس سریع
  • رنگ پوست آبی
  • ننوشیدن مایعات کافی
  • بی حالی و عدم تعادل بطور طبیعی
  • تحریک پذیری شدید و پریشانی
  • علائمی که بهبود یافته بودند و سپس ناگهان شدید می شوند
  • تب به همراه راش پوستی

 

بیشتر بخوانید: بهترین درمان های خانگی برای مقابله با سرماخوردگی

 

آیا می توان از آنفولانزا یا سرماخوردگی پیشگیری کرد؟

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، مهم ترین کار برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا، شستشوی مرتب دست هاست. شستن دست به مدت حداقل 20 ثانیه با آب گرم و صابون، به زدودن جرم ها از دست ها کمک می کند.
علاوه بر شستن دست ها، دریافت واکسن آنفولانزا نیز از ابتلا به آنفولانزای فصلی پیشگیری می کند. در طول دو هفته پس از دریافت واکسن، میزان آنتی بیوتیک های طبیعی بدن افزایش یافته و علیه ویروس ها مقاومت ایجاد می کنند. کودکانی که برای اولین بار واکسن آنفولانزا می زنند لازم است در دو دوز جداگانه و طی دو ماه دریافت نمایند./
بیشتر بخوانید: آیا واکسن آنفولانزا می تواند باعث واکنش های آلرژی شود؟

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات