برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چای سبز چگونه با سرطان پستان مقابله می‌کند؟

چای سبز چگونه با سرطان پستان مقابله می‌کند؟ مطالعات جدید تاثیر شگفت‌انگیز پلی‌فنل‌های موجود را در چای سبز در پیشگیری از بروز سرطان پستان نشان داده‌اند. این پلی‌فنل‌ها که تحت عنوان «کاتکسین» شناخته می‌شوند، قادرند از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و مانع از بروز سرطان شوند.
با وجود پیشرفت‌هایی که در زمینه درمان سرطان پستان اتفاق افتاده، میزان مرگ و میر ناشی از این سرطان همچنان بالا است. بدون شک استراتژی‌های درمانی جدید به منظور پیشگیری از ابتلا و به‌خصوص در زنان با ریسک بالای ابتلا، مورد نیاز و ضروری است.
اما خبر خوب این که مطالعات جدید تاثیر شگفت‌انگیز پلی‌فنل‌های موجود را در چای سبز در پیشگیری از بروز سرطان پستان نشان داده‌اند. این پلی‌فنل‌ها که تحت عنوان «کاتکسین» شناخته می‌شوند، قادرند از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و مانع از بروز سرطان شوند. مطالعات جدید پیشنهاد می‌کنند که کاتکسین‌ها این کار را از طریق کنترل آپپتوز یا همان مرگ سلولی به‌واسطه تنظیم مسیرهای گوناگون انتقال سیگنالی از جمله تنظیم سیگنال‌های خارج سلولی، تنظیم یا تعدیل واکنش ردوکس و تلفیق تغییرات اپی‌ژنتیک انجام می‌دهند.
پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند، این یافته می‌تواند پایه‌ای برای توسعه داروهای جدید ضد سرطان باشد. پلی فنل‌های موجود در چای سبز علاوه بر آپپتوز، از طریق ممانعت از تکثیر سلول‌های سرطانی، ممانعت از فعالیت اوروکینازی نیتریفیکاسیون با توده سرطانی مقابله می‌کنند.
از دیگر مکانیسم‌های عمل پلی فنل‌های چای سبز، جلوگیری از فعالیت پروتئین کیناز C و CDK است. به‌این ترتیب که این پلی فنل‌ها موجب تولید H2O2 و افزایش بیان lkBα شده که خود از رونویسی NF-kβممانعت به‌عمل آورده و آغازگر آبشار caspase در میتوکندری سلول است. علاوه بر این، پلی فنل‌های موجود در چای سبز از طریق سد کردن سیگنال‌های میتوژنی و افتراقی به‌وسیله تنظیم مسیر سیگنالی EGFR-MAPK و همچنین تنظیم بیان ژن‌های c-myc، c-jun و c-fos در پیشگیری شیمیایی از سرطان موثر و تاثیرگذار هستند.
در مطالعات جدید انجام شده، کاهش تکثیر سلول‌های سرطان پستان، در پاسخ به پلی فنل‌های موجود در چای سبز مشاهده شده است. یافته‌های مطالعات جدید نشان می‌دهند که هم پلی فنل‌های موجود در چای سبز و هم 5-Fu از تکثیر رده‌های سلولی سرطان پستان، MCF-7 و SK-BR-3، پیشگیری می‌کنند. 5-Fu یک داروی ضدتوموری است که اگرچه سمیت آن می‌تواند از تاثیر کلینیکی‌اش بکاهد، به طور وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این در حالی است که پلی فنل‌های موجود در چای سبز دارای حداقل عوارض جانبی هستند. در این مطالعه برای توضیح مکانیسم اثر پلی فنل‌ها در پیشگیری از سرطان پستان، از بررسی فراساختاری سلولی به منظور شناسایی آپپتوز و اندازه‌گیری بیان ژن ضد آپپتوز survivin استفاده شد.
آنالیزهای جامع فراساختاری، نکروز را در سلول‌های مورد مطالعه با 5-Fu نشان داد. حال آنکه سلول‌های تحت درمان با پلی فنل‌های چای سبز، آپپتوز را نشان دادند. Survivin که یک عضو جدید از خانواده پروتئین‌های ضد آپپتوز (IAP) است، قوی‌ترین بازدارنده آپپتوزی است که تا کنون شناسایی شده است. بیان ژنی این پروتئین در مبتلایان به سرطان پستان به شدت افزایش پیدا کرده و در توسعه و پیشرفت سرطان پستان از طریق تاثیر بر تکثیر سلولی و آپپتوزموثر است.
یافته‌های این مطالعه همچنین کاهش بیان survivin را در رده سلولی MCF-7 که با پلی فنل‌های چای سبز تحت درمان قرار گرفته بودند، نشان داد. لازم به ذکر است که نکروز سلولی می‌تواند هم در شرایط طبیعی فیزیولوژیکی و هم در شرایط پاتولوژیک اتفاق بیافتد. نتایج و یافته‌های حاصل از این مطالعه نشان می‌دهد که پلی فنل‌های موجود در چای سبز به‌طور موثری مرگ سلولی را از طریق ممانعت از بیان ژن survivin انجام می‌دهند.
علاوه براین، طبق تحقیقات انجمن سرطان آمریکا (AACR)، احتمال می‌رود مصرف خوراکی عصاره چای سبز که حاوی پلی فنل E است، بتواند از فعالیت فاکتور رشد اندوتلیال عروقی و هپاتوسیت که هردو موجب رشد، مهاجرت و تهاجم سلول‌های توموری می‌شوند، جلوگیری کند.
نکته دیگری که در مورد چای سبز مورد توجه است، تاثیر بالقوه آنتی‌اکسیدانی آن در توانمند سازی سیستم ایمنی بدن است که خود در پیشگیری از سرطان و مقابله با آن بسیار مهم و قابل توجه است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات