برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

درمان های خانگی برای گردن درد (دیسک سرویکال)

درمان های خانگی برای گردن درد (دیسک سرویکال) درحالیکه مسکن ها، درمان فیزیکی، کشش گردن و جراحی بعنوان آخرین درمان می توانند درد گردن ناشی از دیسک سرویکال را تسکین دهند، درمان های خانگی نیز وجود دارند که می توانید برای بهبود درد و سرعت بخشیدن به فرایند درمان، از آنها کمک بگیرید.
درحالیکه مسکن ها، درمان فیزیکی، کشش گردن و جراحی بعنوان آخرین درمان می توانند درد گردن ناشی از دیسک سرویکال را تسکین دهند، درمان های خانگی نیز وجود دارند که می توانید برای بهبود درد و سرعت بخشیدن به فرایند درمان، از آنها کمک بگیرید.
 

1-کمی آرام بگیرید!

احتمالا شما هم مثل بسیاری دیگر از مردم زندگی شلوغ و بی قراری دارید. اما اگر مبتلا به دیسک سرویکال هستید و درد افزایشی گردن به علت آسیب یا درد عضلانی دارید، بهتر است موقتا قعالیت های شدید خود را کنار بگذارید. در حال استراحت، حالت راحتی را پیدا کنید، حالتی که در آن کمترین درد گردن را داشته باشید. می توانید یک حوله رول شده یا یک متکا زیر گردن خود بگذارید تا بدین صورت گردن در موقعیتی طبیعی قرار گیرد. البته منظور ما از استراحت به معنای خوابیدن در رختخواب و بی حرکتی مطلق نیست. چرا که بی تحرک بودن به مدت بیش از یک یا دو روز واقعا مضر است و ماهیچه هایی که گردن را حمایت می کنند ضعیف کرده و درد گردن را بیشتر می کند. درحالیکه گردن شما در حال بهبود است کافی است فعالیت های خود را با توانایی و احساس راحتی خود تنظیم کنید. با بهبود بیشتر، به تدریج سطح فعالیت خود را بیشتر کنید تا به حالت اول و قبل برگردید.
 

2-گرما و سرما درمانی

یکی از سوالات مردم این است که چه وقت گرما و چه وقت سرما برای تسکین دردم به کار ببرم؟
معمولا توصیه کلی این است که در 24 تا 48 ساعت اول پس از آسیب، سرما درمانی و گذاشتن کیسه یخ روی محل آسیب برای کم کردن تورم سودمند است. پس از آن گرمادرمانی برای شل کردن عضلات و بهبود خشکی آنها چاره ساز است. اما در بیماری دیسک سرویکال، از آنجا کخ نه سرما و نه گرما به عمق کافی نفوذ نمی کنند تا به واقع التهاب را تسکین دهند، بنابراین هرکدام را که به شما احساس بهتری می دهد استفاده کنید. صرف نظر از اینکه گرما یا سرما درمانی را انتخاب کرده اید، 20 دقیقه آن را روی موضع درد گذاشته سپس آن را برداشته و حداقل به مدت 40 دقیقه صبر کنید. منبع سرما یا گرما را داخل یک حوله بپیچید و هرگز آن را مستقیماً روی پوست خود نگذارید که منجر به سوختگی پوست شود.

 

3-کشش

زمانیکه به حد کافی بهبود پیدا کردید و حال بهتری داشتید، با اجازه پزشک خود می توانید تمرینات کششی را انجام دهید. این کار هم باعث تسکین درد می شود و هم انعطاف پذیری شما را افزایش می دهد.
بهتر است این تمرینات کششی را پس از گرم کردن ماهیچه ها زیر دوش آب گرم یا با یک حوله داغ انجام دهید.
در اینجا به چند حرکت کششی ساده برای مبتلایان به بیماری دیسک سرویکال اشاره می کنیم که می توانید در خانه انجام دهید:
1-به آرامی سر خود را به سمت چپ بچرخانید. با دست چپ، کشش خیلی آرام به چانه وارد کنید در نتیجه سر کمی بیشتر می چرخد. 20 ثانیه در این حالت بمانید و سپس سر خود را به آرامی به نقطه مرکزی بچرخانید. این حرکت را برای سمت راست تکرار کنید.

2-سر را به سمت چپ کج کنید و سعی کنید گوش خود را به شانه بچسبانید. با دست چپ، فشار سبکی روی شقیقه وارد کنید. 20 ثانیه در این حالت مانده و حرکت را برای سمت راست تکرار کنید.

3-سر را به سمت جلو خم کنید و سعی کنید چانه را به سینه بچسبانید. در این حالت شانه ها را شل و ریلکس کنید. 20 ثانیه در این حالت مانده و تکرار کنید.

4-روی کمر دراز بکشید، زانوها به حالت خمیده باشد و زیر گردن بالشی بگذارید تا آن را حمایت کند. سر را به آرامی به سمت جلو بیاورید. 10 ثانیه در این حالت مانده و سپس آرام بگیرید. این حرکت را 10 مرتبه تکرار کنید.

چنانچه با انجام هریک از این حرکات احساس ناراحتی کردید، بلافاصله توقف کنید.
 
بیشتر بخوانید: حرکات ورزشی درمانی برای تسکین درد گردن
 

4-تحرک داشته باشید

تحقیقات نشان می دهد که ورزش روشی موثر در درمان گردن درد است. بر طبق یافته های یک تحقیق که در مجله Journal of the American Medical Association به چاپ رسیده است، زنان مبتلا به گردن درد مزمن که به کمک وزنه تمرینات قدرتی انجام می دهند یا با استفاده از طناب های مقاومتی تمرینات مقاومتی کار می کنند، بطور چشمگیری گردن درد و ناتوانی خود را کاهش می دهند. همچنین بطور کلی فعال بودن در این بیماران بسیار مهم است. 30 دقیقه در روز ورزش ایروبیک (پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا) به بهبود جریان خون و خون رسانی به ستون فقرات و سالم نگه داشتن آن کمک می کند. با پزشک، فیزیوتراپ یا مربی ورزشی با تجربه کافی در کار با مبتلایان به درد گردن مشورت کنید تا مناسب ترین تمرینات ورزشی را به شما پیشنهاد دهد.
 

5-از خمیدگی فرار کنید

حالت بد بدن یکی از عوامل اصلی درد گردن است. هر زمان که نشسته اید، ایستاده اید یا در حال بلند کردن چیزی هستید به این فکر کنید که آیا حالت بدن من صحیح است؟ همیشه سعی کنید سر و گردن خود را صاف و مستقیم نگه دارید و مطمئن شوید کمرتان به خوبی حمایت می شود. وقتی پشت میز نشسته اید بعنوان مثال مانیتور کامپیوتر باید در مقابل چشمانتان باشد. برای بلند کردن اجسام نیز به جلو خم نشوید. در عوض از زانوها خم شده و کمر را راست نگه دارید. برای آشنایی با اصول صحیح نشستن پشت میز و صندلی و یا آشنایی با اصول صحیح نشستن، ایستادن و راه رفتن لینک های مرتبط را می توانید مطالعه کنید. بیشتر بخوانید:
 
بیشتر بخوانید: خطر موبایل برای مهره های گردن - چگونه از سندرم گردن پیامکی پیشگیری کنیم؟

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات