برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خطرموبایل برای مهره‌های گردن - چگونه از سندرم گردن پیامکی پیشگیری کنیم؟

خطرموبایل برای مهره‌های گردن - چگونه از سندرم گردن پیامکی پیشگیری کنیم؟ دستگاه‌های ارتباطی هوشمند از قبیل موبایل و تبلت باعث ایجاد و رواج دردهایی در ستون فقرات، به خصوص در فقرات گردنی، شده است؛ به حدی که متخصصان ستون فقرات، نام این ناهنجاری را «سندرم گردن پیامکی» گذاشته‌اند.
وقتی در 3 آوریل 1973 اولین گوشی همراه بر مبنای ایده‌های مارتین کوپر به بازار عرضه شد، شاید کسی فکر نمی‌کرد مدتی بعد بیماری‌های مربوط به گوشی همراه هم همه‌گیر خواهد شد. به هر حال، امروزه دستگاه‌های ارتباطی هوشمند از قبیل موبایل و تبلت جای بسیاری از اسباب‌بازی‌ها و ابزارهای ارتباطی را گرفته و بسیاری از مردم ساعت‌های زیادی را صرف آنها می‌کنند. همین امر باعث ایجاد و رواج دردهایی در ستون فقرات، به خصوص در فقرات گردنی، شده است؛ به حدی که متخصصان ستون فقرات، نام این ناهنجاری را «سندرم گردن پیامکی» گذاشته‌اند. در این ناهنجاری، گردن از جای اصلی خود یعنی خط فرضی کشش ثقل جلوتر آمده و باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره افراد شده است. کم نیستند افرادی که هر لحظه از وقت آزاد خود را برای انداختن نگاهی به صفحه تلفن صرف می‌کنند و حتی کسانی که تا ساعت‌ها سرگرم رد و بدل کردن پیام‌های کوتاه یا تماشا کردن ویدئوها یا خواندن مطالبی روی صفحه کوچک موبایل خود هستند.
 

چه باید کرد؟

  • اصلاح عادت‌های ناسالم استفاده از موبایل
  •  عقب بردن سر
  • بالا آوردن گوشی یا تبلت تا ارتفاع چشم
  • قراردادن دست دیگر در زیر دست
 

کجای کار می‌لنگد؟

سر انسان بزرگسال با4 تا 6کیلوگرم وزن و15درجه خمیدگی رو به جلو، حدود13کیلوگرم فشار مضاعف بر ستون فقرات وارد می‌کند. این درحالی است که نگاه کردن به صفحه گوشی‌های موبایل اغلب با سری خمیده‌تر صورت می‌گیرد. اگر خمیدگی گردن تا60درجه باشد، فشار روی ستون فقرات، گردن و کمر تا27کیلوگرم نیز می‌رسد. تداوم این فشار موجب سفت‌ شدن عضلات گردن، انقباض عضلات کمر و حتی ساییدگی زودهنگام دیسک مهره‌های ستون فقرات می‌شود.
 

عوارض استفاده نادرست از موبایل

  • انقباض عضلات گردن
  • انقباض عضلات کمر
  • سردردهای مزمن
  • درد در بخش بالایی گردن
  • کتف‌درد
  • گردن‌درد
  • دست‌درد، مخصوصا انگشت شست
  • ساییدگی زودهنگام دیسک مهره‌های ستون فقرات
  • تغییر در انحنای گردنی

6 تمرین اصلاحی

1
به دیوار تکیه بدهید و چانه‌تان را عقب ببرید. این حرکت را در 8 ست انجام دهید و در هر ست 7 ثانیه مکث کنید و 2 بار در روز این حرکت را تکرار کنید.
استراحت بین هر دو تمرین باید حداقل 15 تا 20 ثانیه باشد.
                                                                                 
                                                                                 

2
بنشینید، سپس سر را 45 درجه به سمت چپ بچرخانید و با دست چپ سر را گرفته و به آرامی به پایین بکشید و سپس در سمت دیگر نیز این حرکات را تکرار کنید.
8 ثانیه مکث کرده و 3 مرتبه این حرکت را تکرار کنید.
استراحت بین هر دو تمرین باید حداقل 15 تا 20 ثانیه باشد.
                                                                                

3
بنشینید، سپس به آرامی سر را به طرفین بچرخانید و این تمرین را 3 مرتبه و هر مرتبه 10 ثانیه تکرار کنید. استراحت بین هر دو تمرین باید حداقل 15 تا 20 ثانیه باشد.
                                                                              

4
در گوشه‌ دیوار یا ورودی در اتاق بایستید و دست‌ها را باز کنید و تنه را به سمت جلو حرکت دهید. این تمرین را 4 مرتبه انجام دهید و در هر مرتبه 15 ثانیه در همین حالت بمانید. استراحت بین هر دو تمرین باید حداقل 15 تا 20 ثانیه باشد.
                                                                               

5
در وضعیت خوابیده به شکم روی زمین قرار بگیرید و سر خود را بر روی حوله‌ای قرار دهید. سپس دست‌ها را با آرنج خمیده از پهلو برخلاف جاذبه بالا بیاورید. این تمرین را 4 مرتبه انجام دهید و در هر مرتبه 15 ثانیه در همین حالت بمانید. استراحت بین هر دو مرتبه این تمرین باید حداقل 15 تا 20 ثانیه باشد.
                                                                                

6
در وضعیت چهاردست و پا قرار بگیرید. سپس یک دست‌تان را بالا بیاورید توجه داشته باشید که نباید سر از راستای خود خارج کنید تا به پایین بیفتد.این تمرین را برای هر دست 3 مرتبه تکرار کنید و در هر مرتبه 7 ثانیه در همین وضعیت بمانید. استراحت بین هر دو مرتبه این تمرین باید حداقل10 تا 20 ثانیه باشد.
                                                                                   

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات