برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تاکی پنه چیست؟

تاکی پنه چیست؟ تاکی پنه اصطلاحی است که برای تعریف تنفس سریع و کم عمق استفاده می شود. بیمار از تنگی نفس شکایت دارد و می گوید نمی تواند هوای کافی دریافت کند. تاکی پنه می تواند علل فیزیولوژیک و پاتولوژیک داشته باشد.

به گزارش «بهپو»، تاکی پنه وضعیتی است که به تنفس سریع و کم عمق اشاره دارد. نرخ تنفس طبیعی برای یک فرد بزرگسال به طور متوسط 12 تا 20 تنفس در دقیقه است. در کودکان، تعداد تنفس در دقیقه می تواند بیشتر از بزرگسالان باشد.

تاکی پنه هم در حالت فیزیولوژیک و هم به عنوان یک علامت پاتولوژی دیده می شود.

تاکی پنه لزوماً علت پاتولوژیک ندارد. به عنوان مثال، ورزش می تواند باعث تاکی پنه شود. برخی از علل پاتولوژیک تاکی پنه عبارتند از سپسیس (عفونت خون)، کتواسیدوز دیابتی، مشکلات تنفسی مانند ذات الریه، مسمومیت با مونوکسید کربن، آمبولی ریوی، پلورال افیوژن، آسم یا بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD). سایر مسائل پزشکی مانند واکنش های آلرژیک، حالت های اضطرابی و آسپیراسیون جسم خارجی (ورود جسم خارجی به مجرای تنفسی) نیز می توانند باعث تاکی پنه شوند.

تاکی پنه اصطلاحی است که برای تعریف تنفس سریع و کم عمق استفاده می شود، که نباید با هایپرونتیلاسیون اشتباه گرفته شود، یعنی زمانی که تنفس بیمار سریع اما عمیق است. وجه تشابه هر دو از این نظر است که در هر دو تجمع دی اکسید کربن در ریه ها اتفاق می افتد و منجر به افزایش دی اکسید کربن در خون می شود. تجمع دی اکسید کربن در خون، خون را اسیدی تر از حد معمول می کند و به مغز هشدار می دهد. در پاسخ، مغز در تلاش برای اصلاح عدم تعادل، به محرک تنفسی برای افزایش سرعت سیگنال می دهد. با این کار، pH خون می تواند به محدوده طبیعی اسیدیته بازگردد.

 

علایم تاکی پنه

بیمار از احساس تنگی نفس شکایت دارد و در شرح حالش می گوید نمی تواند هوای کافی دریافت کند. در معاینه فیزیکی، انگشتان یا لب‌های بیمار ممکن است آبی رنگ باشد یا از ماهیچه‌های جانبی یا ماهیچه‌های قفسه سینه برای تنفس استفاده کند. برخی از بیماران نیز هیچ علامت واضحی ندارند.

در نوزادان، تاکی پنه می تواند به دلیل احتباس مایعات در ریه در 24 ساعت اول تولد باشد. در نوزادان رنگ آبی در ناحیه اطراف دهان، غرغر کردن یا علائم دشواری در تنفس، جمع شدن قفسه سینه در حین تنفس، تکان دادن سر، یا باز شدن سوراخ‌های بینی از علایم تاکی پنه است.

تاکی پنه در نوزادان یک مشکل در سیستم تنفسی است که می تواند در مدت کوتاهی پس از زایمان آشکار شود. این وضعیت می تواند ناشی از اختلال در پاکسازی مایع ریه جنین باشد که منجر به دیسترس تنفسی می شود. تاکی پنه گذرا در نوزادان در نوزادان نارس شیوع بیشتری دارد. این بیماری تقریباً 1 از هر 100 نوزاد نارس رخ می دهد، در حالی که در نوزادان ترم (نوزادانی که بین 37 تا 41 هفتگی متولد شده اند)، در حدود 4 تا 6 نوزاد از هر 1000 نوزاد دیده می شود. تاکی پنه در بزرگسالان بیش از 20 تنفس در دقیقه است. 12 تا 20 نفس در دقیقه یک محدوده طبیعی است.

 

علت تاکی پنه چیست؟

در حالی که تاکی پنه می تواند ناشی از دلایل فیزیولوژیکی مانند ورزش باشد، دلایل پاتولوژیک وجود دارد که ممکن است نگران کننده باشد.

تاکی پنه می تواند نشانه سپسیس یا اسیدوز (مانند کتواسیدوز دیابتی یا اسیدوز متابولیک ) باشد. بیماران مبتلا به مشکلات ریوی مانند پنومونی، پلورال افیوژن، آمبولی ریه، انسداد ریه، آسم یا واکنش آلرژیک نیز با تاکی پنه روبرو می شوند. نارسایی قلب نیز می‌تواند دلیلی برای تاکی پنه باشد و اگر کنترل نشود، می‌تواند منجر به تشدید نارسایی قلبی شود.

حالت‌های اضطرابی و هایپرونتیلاسیون بیش از حد در طول حملات پانیک نیز منجر به تاکی پنه می‌شود و می‌تواند باعث هیپوکاپنی یا کاهش سطح دی اکسید کربن و کاهش نیروی تنفسی شود.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ncbi»، تاکی پنه ممکن است برای بیماران نگران کننده باشد، اما همیشه نشان دهنده یک بیماری بحرانی نیست. اگرچه توصیه ما این است که برای بررسی های تخصصی تر حتما به پزشک مراجعه کنید. چون تاکی پنه گاهی ناشی از یک بیماری جدی است و ممکن است به مراقبت های پزشکی فوری نیاز داشته باشید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات