برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تغذیه با شیر مادر شانس ابتلا به دیابت نوع 1 را کاهش می دهد

تغذیه با شیر مادر شانس ابتلا به دیابت نوع 1 را کاهش می دهد مطالعات جدید محققان موسسه کارولینسکا در سوئد نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر احتمال ابتلا به دیابت نوع یک را در نوزاد کاهش می‌دهد.

مطالعات جدید محققان موسسه کارولینسکا در سوئد نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر احتمال ابتلا به دیابت نوع یک را در نوزاد کاهش می‌دهد.

به گزارش «بهپو»، به طور کلی شواهد اندکی در مورد نقش رژیم غذایی در ابتلا و کنترل دیابت نوع یک وجود دارد. ولی نتیجه یک مطالعه توسط محققان موسسه کارولینسکا در سوئد نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر به مدت طولانی احتمال ابتلا به دیابت نوع یک را کاهش می‌دهد.

در این مطالعه آمده است تعداد کودکان مبتلا به دیابت نوع یک در سراسر جهان رو به افزایش است؛ محققان عوامل محیطی و ژنتیکی را در این امر دخیل می‌دانند. در ادامه آمده است علاوه بر شیر مادر، مصرف پروتئین گلوتن نیز می‌تواند در کاهش احتمال ابتلا به دیابت نقش داشته باشد. محققان در تلاشند تا تاثیر شیر گاو و مصرف میوه را بر احتمال ابتلا به دیابت مورد بررسی قرار دهند.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، سوءتغذیه عامل مرگ ۲.۷ میلیون کودک در سال است. در صورت تغذیه با شیر مادر تا ۲۳ ماهگی، زندگی حدود ۸۲۰ هزار کودک زیر پنج سال حفظ می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) تغذیه انحصاری با شیر مادر را تا شش ماهگی برای تضمین سلامت و رشد جسمی و ذهنی نوزاد توصیه کرده است. پس از شش ماهگی نیز شیر مادر باید همراه با غذاهای مکمل و غذاهای عادی، تا دوسالگی ادامه یابد. این سازمان شروع شیردهی را یک‌ساعت نخستین تولد توصیه کرده است.

دو سال اول زندگی کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تغذیه مناسب در این دوران علاوه بر کاهش میزان مرگ و میر، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را نیز کاهش داده و در رشد کلی موثر است.

 

آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت در ارتباط با تغذیه با شیر مادر

-تمام اطفال طبق کنوانسیون حقوق کودکان، حق بهره‌مندی از تعذیه سالم و مناسب را دارند.

-سوءتغذیه عامل مرگ ۲.۷ میلیون کودک (۴۵ درصد) در سال است.

-بر اساس آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۱۵۵ میلیون کودک زیر پنج سال نسبت به سنشان کوتاه‌قد بودند، ۵۲ میلیون نسبت به قدشان وزن کمی داشتند و ۴۲ میلیون چاق یا دچار اضافه‌وزن بودند که عامل آن تغذیه نامناسب است.

-فقط حدود ۴۰ درصد از نوزادان تا شش ماهگی انحصارا با شیرمادر تغذیه می‌شوند.

-تعداد کمی از کودکان مکمل‌های غذایی کافی و ایمن دریافت می‌کنند. در بسیاری از کشورها، کمتر از یک چهارم اطفال ۶ تا ۲۳ ماهه از معیارهای تنوع غذایی و تغذیه کافی متناسب با سنشان بهره‌مندند.

-در صورت تغذیه با شیر مادر تا ۲۳ ماهگی، زندگی حدود ۸۲۰ هزار کودک زیر پنج سال حفظ می‌شود.

-تغذیه با شیر مادر علاوه بر تمام مزایای آن بر سلامت جسم و ذهن کودک، از لحاظ اقتصادی برای خانواده و در سطح ملی بسیار به صرفه است

 

برخی از  مزیت های شیر مادر برای نوزاد

-شیر مادر حاوی آنتی بیوتیک‌های طبیعی و  ضروری است و نوزاد را در مقابل انواع عفونت از جمله گاستریت (ورم معده)، اسهال و ذات‌الریه محافظت می‌کند.

-شیرمادر مهمترین عامل در افزایش ضریب هوشی نوزاد است.

-تغذیه با شیر مادر احتمال بروز بیماری‌های عفونت تنفسی را در نوزاد کاهش می‌دهد.

 -تغذیه با شیر مادر احتمال چاقی و اضافه وزن در سال‌های بعدی زندگی را کاهش می‌دهد.

-مهمترین نگرانی در مورد نوزادانی که پیش از موعد متولد می‌شوند، رشد نکردن کامل مغز است. مطالعات جدید نشان می دهد تغذیه با شیر مادر تاثیر بسزایی در رشد نوزاد، به ویژه نوزادان زودرس، دارد.

-مطالعات محققان آمریکایی نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر به مدت شش ماه و بیشتر، احتمال ابتلا به سرطان خون در کودکان را ۱۹ درصد کاهش می‌دهد.

- تغذیه با شیر مادر سبب بهبود توانایی های شناختی، تعادل باکتری‌های روده، بهبود سیستم گوارشی وکاهش تاثیر آلودگی هوا و آلودگی آرسنیک بر کودک می‌شود.

- شیر مادر به دلیل ترکیبات ضد التهابی، سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت کرده و از بروز بیماری های خود ایمنی جلوگیری می‌کند.

 

برخی از مزیت های شیردهی برای مادر

-شیردهی از مادران در برابر سرطان سینه و رحم، دیابت و افسردگی پس از زایمان جلوگیری می‌کند.

-مادران مبتلا به ام اسی که به مدت حداقل دو ماه نوزاد خود را شیر می‌دهند، می‌توانند مطمئن باشند که تا شش ماه حمله ام‌اس نخواهند داشت.

-شیردهی احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می دهد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هلث»، نتایج این مطالعه در نشریه EBioMedicine منتشر شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات