برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

دیابت چگونه به تاندون‌ها آسیب می‌زند؟

دیابت چگونه به تاندون‌ها آسیب می‌زند؟ اگر به دیابت مبتلا هستید و هنگام راه رفتن یا حرکت اندام ها احساس درد دارید، ممکن است به دلیل مشکلات تاندون‌هایتان باشد. سطح بالای قند خون در ایجاد مشکل در تاندون ها نقش دارد.

اگر به دیابت مبتلا هستید و هنگام راه رفتن یا حرکت اندام ها احساس درد دارید، ممکن است به دلیل مشکلات تاندون‌هایتان باشد. تاندون ها نوارهای طناب مانندی هستند که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند. سطح بالای قند خون در ایجاد مشکل در تاندون ها نقش دارد.

به گزارش «بهپو»، شما در سراسر بدنتان تاندون دارید، از جمله در شانه ها، بازوها، مچ دست، باسن، زانوها و مچ پا. آنها نیرو را از ماهیچه ها به استخوان ها منتقل می کنند تا بتوانید حرکت کنید.

اگر دیابت شما تحت کنترل نباشد، تاندون‌ها ضخیم شده و احتمال پارگی آن‌ها بیشتر می‌شود.

 

دیابت چگونه به تاندون‌ها آسیب می‌زند؟

آسیب تاندون در دیابت نوع 1 و نوع 2 به دلیل موادی به نام محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته اتفاق می افتد که ما به اختصار به آن AGEs می گوییم. این مواد زمانی تشکیل می شوند که پروتئین یا چربی با قند در جریان خون مخلوط شود.

به طور معمول، بدن AGE ها را با سرعت آهسته و پیوسته ایجاد می کند. اما زمانی که دیابت دارید، قند اضافی در خون سرعت تولید AGE ها را افزایش می دهد که بر تاندون ها تأثیر می گذارد.

تاندون ها از پروتئینی به نام کلاژن ساخته می شوند. AGE ها با کلاژن پیوندی ایجاد می کنند که می تواند ساختار تاندون ها را تغییر دهد و بر عملکرد آنها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، آنها می توانند ضخیم تر از حد طبیعی شوند و ممکن است نتوانند به اندازه قبل وزنی که به آنها وارد می شود را نگه دارند. در نتیجه، احتمال پارگی تاندون‌ها بالا می‌رود.

 

برخی مشکلات تاندون که در صورت کنترل نشدن دیابت بروز می کند عبارتند از:

شانه یخ زده: کپسولی که تاندون ها و رباط های مفصل را احاطه کرده است ضخیم و باعث بروز درد و سفتی می شود.

آسیب روتاتور کاف: آسیب تاندون ها و ماهیچه هایی که مفصل شانه را احاطه کرده اند، از جمله عضله فوق خاری.

انگشت ماشه ای: انگشت در حالت خمیده گیر می کند و با یک ضربه صاف می شود، مانند صدای کشیده شدن ماشه.

سندرم تونل کارپال: به دلیل فشار روی عصبی که از آن عبور می کند، دچار بی حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف در مچ دست می شوید.

انقباض دوپویترن: ضخیم شدن بافت زیر پوست دست که باعث خم شدن انگشتان به سمت کف دست می شود.

آسیب تاندون دردناک است و می تواند مانع حرکت مفصل شود. حتی اگر برای رفع آسیب جراحی انجام دهید، تاندون ممکن است دوباره پاره شود. مطالعات نشان می دهد که بیش از یک سوم افراد مبتلا به دیابت که برای رفع پارگی روتاتور کاف جراحی انجام می دهند، دوباره دچار این مشکل می شوند.

 

بیشتر بخوانید: دیابت چه بلایی سر استخوان هایتان می آورد؟

 

آسیب تاندون چه تاثیری بر دیابت می گذارد؟

ورزش برای کمک به کنترل دیابت مهم است، اما زمانی که تاندون‌هایتان دردناک و سفت هستند، کار و ورزش سخت‌تر می شود.

مثلا آسیب تاندون آشیل در پشت پاشنه پا حرکت مچ پا را محدود می کند. این محدودیت شما را مجبور می کند با هر قدم فشار بیشتری به وسط پای خود وارد کنید که خطر ابتلا به زخم پا را افزایش می دهد.

با پزشک خود در مورد راه هایی صحبت کنید که به شما کمک می کند در زمان بهبودی آسیب تاندون سطح قند خونتان پایین می ماند.

 

چگونه می توانم از آسیب تاندون پیشگیری کنم؟

بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات تاندون کنترل دیابت است. قند خون خود را با کمک رژیم غذایی، ورزش و دارو کاهش دهید و اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید وزنتان را کم کنید. کاهش وزن سلامت شما را بهبود می بخشد و همزمان فشار را از روی تاندون ها می کاهد.

اگر دچار آسیب تاندون شده اید، از پزشک خود در مورد درمان هایی مانند موارد زیر سوال کنید:

مسکن هایی مانند آسپرین یا ایبوپروفن

شل کننده های عضلانی

فیزیوتراپی و ورزش

گرما یا یخ

یک آتل برای ثابت نگه داشتن مفصل در حین بهبود تاندون ها

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، ممکن است پزشک برای رفع مشکلات تاندون تزریق استروئید به مفصل را پیشنهاد دهد. به خاطر داشته باشید که استروئیدها می توانند باعث افزایش کوتاه مدت قند خون شوند. از پزشک خود بپرسید که آیا مزایای این درمان بیشتر از خطرات آن است یا خیر./

 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات