برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

دیابت چه بلایی سر استخوان هایتان می آورد؟

دیابت چه بلایی سر استخوان هایتان می آورد؟ دیابت از جمله بیماری هایی است که فرد را در معرض آسیب های استخوانی و مفصلی قرار می دهد. عوامل خاصی مانند آسیب عصبی (نوروپاتی دیابتی)، بیماری عروقی و چاقی می توانند این مشکلات را ایجاد نمایند اما اغلب اوقات علت اصلی عارضه، مشخص نیست.
دیابت از جمله بیماری هایی است که فرد را در معرض آسیب های استخوانی و مفصلی قرار می دهد. عوامل خاصی مانند آسیب عصبی (نوروپاتی دیابتی)، بیماری عروقی و چاقی می توانند این مشکلات را ایجاد نمایند اما اغلب اوقات علت اصلی عارضه، مشخص نیست.
درباره انواع اختلالات مفاصل و استخوان مرتبط با دیابت و علائم و گزینه های درمانی آنها بیشتر بدانید.
 

مفصل شارکو

تعریف
مفصل شارکو که با نام آرتروپاتی نوروپاتی نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که مفصل در اثر آسیب عصبی رو به زوال می رود. آسیب عصبی عارضه ای شایع در دیابت است. مفصل شارکو یا مفصل نوروپاتیک یک بیماری پیش رونده سیستم اسکلتی است که با علائمی چون در رفتگی مفاصل، شکستگی پاتولوژیک و ناهنجاری های ناتوان کننده مشخص می شود. این اختلال در اثر تخریب تدریجی استخوان و بافت های نرم در مفاصل تحمل کننده وزن بدن ایجاد می گردد. در شکل شدیدتر آن ممکن است باعث از هم گسیختگی قابل توجه در معماری استخوانی بدن شود. مفصل شارکو می تواند در هریک از مفاصل بدن رخ دهد بااینحال بیشتر در اندام تحتانی دیده می شود بخصوص در پا و مچ پا.
 
علائم
ممکن است فرد دچار مورمور و بی حسی دائم یا موقت در ناحیه درگیر شود. ممکن است این ناحیه گرم، قرمز و متورم و ناپایدار و تغییر شکل یافته شود. مفصل درگیر علیرغم تغییر شکل ظاهری، دچار درد نمی شود.
 
درمان
اگر این عارضه زود شناسایی شود، می توان سرعت پیشرفت آن را کم کرد. کاهش فعالیت های تحمل کننده وزن و استفاده از محافظ های ارتوتیک برای حفاظت از مفصل درگیر و ساختارهای اطراف، می توانند اقدامات مفیدی باشد.
 

سندرم دست دیابتی

تعریف
سندرم دست دیابتی که به آن کایروآرتروپاتی دیابتی نیز می کویند اختلالی است که در آن پوست دست ها ضخیم و براق می شود و در نهایت حرکت انگشتان را محدود می کند. مشخص نیست علت سندرم دست دیابتی چیست. اما در کسانی که به مدت طولانی دچار دیابت بوده اند شایع تر است.
 
علائم
فرد توانایی باز کردن کامل انگشتان یا چسباندن کامل دو کف دست به هم را ندارد.
 
درمان
کنترل بهتر قند خون و فیزیوتراپی می تواند سرعت بیماری را کم کند. اما نمی توان روند آن را معکوس کرد.
 

پوکی استخوان

تعریف
پوکی استخوان اختلالی است که منجر به تضعیف استخوان ها شده و احتمال شکستگی را بالا می برد. مبتلایان به دیابت نوع یک بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان هستند.
 
علائم
پوکی استخوان در مراحل اولیه به ندرت علائمی از خود نشان می دهد. نهایتا وقتی بیماری بیشتر پیشرفت کند، فرد دچار کوتاهی قد، قامت خمیده یا شکستگی استخوان می شود.
 
درمان
سبک زندگی سالم، به اضافه انجام ورزش های تحمل کننده وزن مثل پیاده روی و داشتن رژیم غذایی متعادل و غنی از کلسیم و ویتامین D (در صورت نیاز مصرف مکمل ها) بهترین راه برای مقابله با این عارضه است. در برخی بیماران مبتلا به پوکی استخوان شدیدتر و پیشرفته تر، ممکن است به داروهایی برای جلوگیری از کاهش بیشتر ذخایر استخوانی یا افزایش توده استخوانی نیاز باشد.
 

آرتروز

تعریف
آرتروز یک اختلال مفصلی است که به فرسایش غضروف های استخوانی می پردازد. این عارضه می تواند هر مفصلی را در بدن درگیر نماید. مبتلایان به دیابت نوع دو در اثر عواملی مثل چاقی (عامل خطرساز دیابت نوع دو) بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز هستند. چاقی بیشتر از دیابت در ابتلا به آرتروز تاثیرگذار است.
 
علائم
آرتروز با درد مفاصل، تورم، سفتی و عدم انعطاف یا تحرک مفاصل همراه است.
 
درمان
درمان این عارضه با ورزش و حفظ وزن سالم، مراقبت کردن و استراحت دادن مفصل درگیر، فیزیوتراپی، داروهای مسکن، جراحی هایی مانند تعویض مفصل زانو یا لگن (آرتروپلاستی مفصل) صورت می گیرد. درمان های مکمل مثل طب سوزنی و ماساژ نیز می توانند برای کنترل درد مناسب باشند.
 

بیماری دیش (DISH)

تعریف
بیماری هیپر استوز اسکلتی ایدیوپاتیک منتشر (DISH) که با نام بیماری فورستیر نیز شناخته می شود، به سخت شدگی تاندون ها و لیگامان ها گویند و معمولا ستون فقرات را درگیر می نماید. بیماری دیش می تواند ناشی از دیابت نوع دو و در اثر فاکتور رشد انسولین و شبه انسولین که رشد استخوان جدید را افزایش می دهند، باشد.
 
علائم
ممکن است فرد دچار درد، سفتی یا کاهش دامنه حرکتی در بخش های درگیر شود. اگر بیماری دیش روی ستون فقرات اثر بگذارد ممکن است فرد دچار سفتی کمر و گردن شود.
 
درمان
درمان شامل کنترل علائم است که معمولا با تجویز مسکن صورت می گیرد، و در موارد نادر ممکن است برای خارج کردن استخوان جدیدِ رشد کرده، نیاز به جراحی باشد.
 

دوپویترن کنترکچر یا جمع شدگی دوپویترن

تعریف
دوپویترن کنترکچر یک بدشکلی است که در آن یک یا چند انگشت دست به سمت کف دست خم می شوند. این عارضه در اثر کلفت و زخم شدن بافت های همبند کف دست و انگشتان به وجود می آید. دوپویترن کنترکچر در افرادی که به مدت طولانی دچار دیابت بوده اند شایع است، که احتمالا در اثر تغییرات متابولیک ناشی از دیابت ایجاد می شود.
 
علائم
ممکن است فرد متوجه ضخامت پوست کف دستش شود. در مرحله پیشرفته بیماری، او قادر نخواهد بود یک یا چند انگشت خود را به طور کامل صاف کند.
 
درمان
اگر فرد مبتلا دچار درد باشد، می توان با یک تزریق استروئیدی التهاب را کاهش داد. اگر بیمار نتواند اشیاء را با دستش بگیرد، گزینه های دیگر درمانی شامل جراحی، تزریق آنزیم کلاژن و روش های کم تهاجم با نام آپونروتومی، بافت ضخیم را از هم جدا می کند.
 

شانه یخ زده

تعریف
شانه یخ زده عارضه ای است که با درد شانه و کاهش دامنه حرکتی آن مشخص می شود. معمولا این عارضه تنها یک شانه را درگیر می کند. با این که علت آن اغلب مشخص نیست اما دیابت یکی از عوامل خطر ساز شانه یخ زده است.
 
علائم
اگر شانه یخ زده را حرکت بدهید، ایجاد درد یا حساسیت به لمس می کند. همچنین سفتی مفصل و کاهش دامنه حرکتی دیده می شود.
 
درمان
اگر شانه یخ زده زود بروز کند، فیزیوتراپی های شدید می تواند حرکت و دامنه حرکتی مفصل را به آن برگرداند. ورزش های دامنه حرکتی، داروهای کورتنی و بی حس کننده که به کپسول مفصلی تزریق می شود نیز از جمله گزینه های درمانی است. درصد کمی از بیماران نیاز به جراحی آرتروسکوپی جهت شل کردن کپسول مفصلی و حرکت آزادانه تر آن پیدا می کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات