برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

علایم اختصاصی دیابت در مردان

علایم اختصاصی دیابت در مردان هر سال از 13 تا 19 ژوئن مصادف با 24 تا 31 خرداد به عنوان «هفته جهانی سالمت مردان» نامگذاری شده است. امسال «دیابت»، عوامل خطر و تاثیرات این بیماری بر جنبه های مختلف زندگی مردان به عنوان اساس برنامه های هفته سلامت مردان معرفی شده است. در حال حاضر، از هر 10 مرد 1 نفر مبتلا به دیابت است که پیش بینی می شود این آمار تا 20 سال آینده میان مردان میانسال به شدت افزایش یابد.
هر سال از 13 تا 19 ژوئن مصادف با 24 تا 31 خرداد به عنوان «هفته جهانی سلامت مردان» با هدف آگاهی دادن در مورد مسایل مربوط به سلامت مردان نامگذاری می شود تا فرصتی باشد برای اینکه مردان به مسایل تهدیدکننده سلامت خود توجه کنند و اقدامی جهت رفع آن داشته باشند.
به گزارش «بهپو»، در سال 2018 میلادی «دیابت»، عوامل خطر و تاثیرات این بیماری بر جنبه های مختلف زندگی مردان به عنوان اساس برنامه های هفته سلامت مردان معرفی شده است. در حال حاضر، از هر 10 مرد 1 نفر مبتلا به دیابت است که پیش بینی می شود این آمار تا 20 سال آینده میان مردان میانسال به شدت افزایش یابد. به طور کلی آقایان بیشتر از خانم ها در معرض ابتلا به دیابت هستند و با احتمال بیشتری از بروز عوارض این بیماری مانند قطع عضو و مرگ ناشی از بیماری مواجه خواهند شد. این در حالی است که ایجاد تغییرات و اصلاح شیوه زندگی می تواند در پیشگیری و تاخیر بروز علایم موثر باشد.
 

چرا مردان بیشتر مستعد ابتلا به دیابت نوع2 هستند؟

«دیابت نوع 2» یکی از شایعترین بیماریهای قرن حاضر است که شیوع ابتلا به آن طی دهه های اخیر بیشتر شده و آقایان بیشتر مستعد خواهند بود، اما با توجه به مطالعات پژوهشگران ثابت شده افزایش وزن حتی بسیار کمتر از خانم ها عامل تشدیدکننده ابتلا به دیابت در آقایان محسوب می شود. این نتیجه که پس از مطالعه وضعیت حدود 100 هزار خانم و آقا تایید شد و در نشریه « Diabetologia» به چاپ رسید، علت افزایش زمینه ابتلا به دیابت را در آقایان نشان می دهد. مسلما نمایه توده بدنی یکی از مهمترین عوامل زمینه ساز ابتلا به دیابت نوع2 در جوانی است اما مطالعات حاکی از آن است که این شاخص در مردان نسبت به خانم های همسن خود در میزان کاملا کمتری هم عامل خطر خواهد بود. البته فاصله میان نمایه توده بدنی در آقایان و خانم ها در سنین پایین تر جدی تر خواهد بود. محققان بر این باورند آقایان حساسیت کمتری نسبت به انسولین در مقایسه با خانم ها دارند و از طرفی چربی ها در بدن آقایان معمولا اطراف اندام ها تجمع پیدا می کند، در حالی که خانم ها غالبا با جمع شدن چربی زیرپوستی مواجه اند. مجموعه این عوامل گویای فرضیه های پیشین در مورد علل شیوع دیابت در آقایان نسبت به خانم هاست و لزوم اهمیت نسبت به شیوه زندگی سالم و مراقبت های پیشگیرانه را نشان می دهد.
 

علایم اختصاصی دیابت در مردان

گرچه غالبا بیماری دیابت با علایمی مانند کاهش وزن بی دلیل، تکرر ادرار، بی حوصلگی و... شناخته می شود باید توجه داشت بعضی شرایط جسمانی هم می تواند به عنوان زنگ خطر تلقی شود و اقدام در جهت درمان وضعیت جسمی در اولویت قرار گیرد. در این زمینه مسلما بعضی از علایم مختص آقایان است که با توجه به اهمیت هفته جهانی سلامت مردان و دیابت بهتر است کمی دقیق تر به آنها بنگریم.
 

اختلالات نعوظ

به دلیل آسیب های اعصاب و عروق ناشی از افزایش غیرطبیعی قندخون، دیابت را باید عاملی دانست که زمینه خطر اختلالات نعوظ را 3 برابر می کند. نتایج مطالعات نشان میدهد 89 درصد مردان مبتلا به سندرم متابولیک از این مشکل رنج می برند و قطعا در روابط جنسی آنها تاثیر می گذارد. با شروع این علامت حتما نیاز به مشورت با پزشک خواهد بود که خوشبختانه اقدامات درمانی موثری برای رفع آن وجود خواهد دارد.
 

عفونتهای قارچی

یکی از بیماریهایی که معمولا چندان تصور نمی شود مردان را مبتلا کند، عفونتهای قارچی در نواحی تناسلی است، حال آنکه قندخون بسیار بالا زمینه رشد و تکثیر قارچ ها را تسهیل می کند که بیماری هایی شبیه عفونت های زنانه را در پی دارد.
 

خستگی

گرچه تکرر ادرار در طول شب خود عامل خستگی فرد است، قندخون هم به تنهایی عامل ایجاد خستگی خواهد بود. در افراد سالم سطوح متعادل انسولین در بدن باعث نفوذ گلوکز به سلولهای خونی و تامین انرژی مورد نیاز بدن برای انجام عملکردهای مختلف می شود و فرد احساس خستگی نمی کند. در اغلب بیماران دیابتی، خستگی از یک سال پیش از تشخیص بیماری احساس می شود. به همین دلیل توصیه می شود در صورت خستگی بدون دلیل و غیرعادی با پزشک مشورت شود.
 

زمینه خانوادگی ابتلا به دیابت

ابتلای چند نفر از اعضای خانواده علامت زودهنگام دیابت یا احتمال پیشرفت این بیماری در مردان است. نتایج مطالعه ای که چندی پیش روی 8 هزار نفر با زمینه خانوادگی دیابت نوع2 انجام گرفت نشان می دهد چنین افرادی 26 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند. از همین رو در این شرایط لازم است کنترل منظم قندخون هر 3 ماه یک بار در کنار شیوه زندگی سالم رعایت شود.
 

درد قفسه سینه هنگام فعالیت جسمانی

اختلالات متابولیک مرتبط با پیش دیابت مانند پرفشاری خون، زمینه خطر بروز دردهای قفسه سینه یا ایسکمی را افزایش می دهد. در این صورت فرد حین انجام فعالیتهای سنگین غیرمعمول چنین دردی را احساس می کند. نکته مهم راجع به فعالیت های جسمانی و ورزش این است که همواره باید تعادل را رعایت کرد و به طور تدریجی بر شدت و مدت تمرینات افزود که البته در صورت ابتلا به بیماری های زمینه ای حتما مشورت با پزشک توصیه می شود.
 

انزال زودرس

سندرم متابولیک به عنوان عامل خطر دیابت نوع2، علاوه بر اختلالات نعوظ بر جنبه های دیگر روابط جنسی هم تاثیر می گذارد. انزال زودرس مورد دیگری است که در واقع علامت دیابت نوع2 در مردان به حساب می آید. نتایج پژوهش ها نشان می دهد 23 درصد بیماران دیابتی از انزال زودرس و 5 درصد هم از مشکلات انزال رنج می برند. اصلاح شیوه زندگی با انجام فعالیت ورزشی مناسب و کاهش وزن می تواند در کنار روش های درمان، به بهبود وضعیت سلامت جنسی این گروه از بیماران کمک کند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، در پایان باید به این نکته اشاره کرد که بیماری دیابت در بعضی افراد بدون هیچ علامت هشداردهنده ای بروز و طی 6 یا 7 سال به آرامی پیشرفت کند. از همین رو، مراجعات پزشکی منظم و بررسی های دوره ای اهمیت دارد. از طرفی، ضرورت معاینات کافی و بررسی همه جنبه های سلامت هم باید از طرف پزشک مدنظر قرار گیرد زیرا بر اساس مطالعات سال 2017 میلادی، تنها 6 درصد پزشکان در اولین مراجعه فرد همه عوامل خطر برای تشخیص بیماری را مد نظر قرار می دهند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات