برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;
اختلال نعوظ به عدم توانایی نعوظ آلت مردانه (پنیس) و حفظ آن به میزان کافی برای برقراری رابطه جنسی می گویند.
اگر گاهی فرد دچار مشکل نعوظ شود مسئله نگران کننده ای نخواهد بود. اما اگر مشکلی همیشگی است منجر به ایجاد تنش، تاثیر منفی روی اعتماد به نفس فرد و ایجاد مسئله در روابط زناشویی می شود. اشکال در نعوظ یا حفظ آن می تواند نشانه ای از یک عارضه زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد و عامل خطرسازی برای بیماری قلبی است.
اگر درمورد اختلال نعوظ خود نگرانید بدون خجالت با پزشک خود مشورت کنید. گاه درمان این عارضه بسیار ساده و بسته به درمان یک بیماری زمینه ای است. در سایر موارد ممکن است نیاز به دارو یا درمان های مستقیم دیگر باشد.
علائم اختلال نعوظ ممکن است دائمی باشد:
  • اشکال در نعوظ
  • اشکال در حفظ نعوظ
  • کاهش میل جنسی
 
چه وقت به پزشک مراجعه کنیم
اگر دچار مشکلات زیر بودید به پزشک مراجعه نمایید:
  • در مورد نعوظِ کاملِ خود نگرانی هایی دارید یا دچار مشکلات جنسی دیگری مثل انزال زودرس یا دیررس هستید.
  • دچار دیابت، بیماری قلبی یا مشکلات جسمی دیگری هستید که ممکن است با اختلال نعوظ مرتبط باشد.
  • در کنار اختلال نعوظ علائم دیگری نیز دارید.
عوارض
عوارض ناشی از اختلال نعوظ:
  • ارتباطات جنسی نامطلوب همراه با عدم رضایت
  • استرس یا اضطراب
  • احساس شرم یا کاهش عزت نفس
  • مشکل در برقراری روابط
  • باردار نشدن همسر
تحریک جنسی مردان فرایند پیچیده ای است که مغز، هورمون ها، احساسات، اعصاب، ماهیچه ها و عروق خونی را درگیر می کند. اختلال نعوظ می تواند در نتیجه مشکل یکی از این بخش ها باشد. به همین ترتیب استرس و مشکلات روحی نیز می توانند علت یا عامل تشدید کننده اختلال نعوظ باشند.
گاهی اوقات مجموعه ای از مشکلات روحی و جسمی منجر به اختلال نعوظ می شوند. به عنوان مثال یک عارضه جسمی خفیف که پاسخ جنسی بدن را کٌند می کند می تواند باعث ایجاد اضطراب درباره حفظ نعوظ شود. این اضطراب ممکن است منجر به اختلال نعوظ یا تشدید آن شود.
 

عارضه های جسمی عامل اختلال نعوظ

در بسیاری از موارد اختلال نعوظ در اثر برخی از عوامل جسمی ایجاد می شود. علل شایع به قرار زیرند:
 

عوامل روحی اختلال نعوظ

مغز در بروز اتفاقات متنوع جسمی که منجر به نعوظ و ایجاد هیجانات جنسی می شوند، نقشی کلیدی دارد. چند مورد از مسائلی که باعث ایجاد تداخل در هیجانات جنسی شده و اختلال نعوظ را ایجاد کرده یا تشدید می کنند به شرح زیر است:
  • افسردگی، اضطراب یا دیگر عارضه های روحی
  • استرس
  • مشکلاتی در برقراری رابطه که ناشی از استرس، ضعف مهارت های ارتباطی یا دیگر مسائل است
 

عوامل خطر ساز

با بالا تر رفتن سن ممکن است نعوظ به زمان بیشتری نیاز داشته باشد و به اندازه قبل محکم نباشد. شاید برای ایجاد و حفظ نعوظ احتیاج بیشتری به لمس مستقیم آلت توسط همسر داشته باشید.
عوامل خطر ساز متعددی می تواند در اختلال نعوظ نقش داشته باشد:
  • بیماری: خصوصا دیابت و بیماری قلبی
  • مصرف تنباکو: که جریان خون در سرخرگ ها وسیاهرگ ها را کاهش داده و با گذشت زمان منجر به بیماری قلبی مزمن شده و امکان ابتلا به اختلال نعوظ را بالا می برد.
  • اضافه وزن: خصوصا اگر به مرحله چاقی برسد
  • برخی از درمان های بالینی: مثل اشعه درمانی سرطان یا جراحی پروستات
  • جراحات: خصوصا اگر اعصاب یا عروق کنترل کننده نعوظ دچار صدمه شوند.
  • داروها: از قبیل ضد افسردگی ها، آنتی هیستامین ها و داروهای درمان فشار خون، مسکن ها یا داروهای پروستات
  • عارضه های روحی: مثل استرس، اضطراب یا افسردگی
  • مصرف الکل و مخدر: خصوصا اگر مدت زیادی از مواد مخدر استفاده می کنید یا اگر زیاد الکل مصرف می کنید.
در بسیاری از مردان انجام معاینات پزشکی و پاسخ به سوالات پزشک (سابقه پزشکی) تمام چیزی است که پزشک برای تشخیص اختلال نعوظ و ارائه درمان آن نیاز دارد. اگر دچار عارضه مزمنی باشید یا پزشک به وجود بیماری زمینه ای مشکوک شود، احتمالا نیاز به آزمایش های بیشتر یا مراجعه به فوق تخصص خواهید داشت.
آزمایش هایی برای تشخیص بیماری زمینه ای:
  • معاینه: در معاینه جسمی پزشک به دقت پنیس و بیضه ها را معاینه کرده و احساس اعصاب را بررسی می کند.
  • آزمایش خون: نمونه خون به آزمایشگاه فرستاده می شود تا علائم بیماری قلبی، دیابت، تستوسترون پایین و دیگر عارضه ها بررسی شود.
  • آزمایش ادرار: آزمایش ادرار نیز مثل آزمایش خون برای بررسی علائم دیابت و دیگر عوارض زمینه ای به کارگرفته می شود.
  • سونوگرافی: ممکن است سونوگرافی، همرا با تزریق دارویی در پنیس انجام شود تا جریان خون را بالا برده و ایجاد نعوظ کند.
  • بررسی های روانشناختی: ممکن است پزشک سوالاتی بپرسد تا ابتلا به افسردگی یا دیگر عوامل روحی که منجر به اختلال نعوظ می شوند را بررسی کند.
اولین کاری که پزشک می کند این است که مطمئن شود فرد درمان مناسبی را برای عارضه جسمی عامل اختلال نعوظ دریافت می کند.
با توجه به عامل اختلال نعوظ و شدت این اختلال و هر عارضه زمینه ای گزینه های درمانی متعددی پیش رو دارید. پزشک می تواند مزایا و معایب هر کدام از این گزینه های درمانی را برایتان توضیح دهد و ترجیحات شما را نیز در نظر می گیرد. همچنین ترجیحات همسرتان نیز در انتخاب روش درمانی موثر است.
 

داروهای خوراکی

مصرف دارو های خوراکی در بسیاری از مردان روش موفقی برای درمان است. این دارو ها به شرح زیرند:
  1. سیلدنافیل
  2. تادالافیل
  3. واردنافیل
  4. آوانافیل
همه این چهار دارو ثاتیر اکسید نیتریک را افزایش می دهند. اکسید نیتریک یک ماده طبیعی است که توسط بدن تولید شده و باعث شل شدن عضلات پنیس می شود. این کار باعث افزایش جریان خون و ایجاد نعوظ در مواجهه با تحریک جنسی  می شود.
مصرف این داروها خودبخود باعث ایجاد نعوظ نمی شود. برای آزاد سازی اکسید نیتریک توسط عصب های آلت تناسلی ابتدا نیاز به تحریک جنسی است. این داروها سیگنال ها را تشدید کرده و  باعث نعوظ نرمال در مردان می شود. داروهای خوارکی اختلال نعوظ باعث برانگیخته شدن غرایز، میل و برانگیختگی جنسی نمی شوند و مردان با نعوظ طبیعی نیاز به مصرف آن ندارند.
داروها از نظر دوز مصرف، طول مدت اثربخشی و عوارض با یکدیگر متفات هستند. عوارض احتمالی شامل احساس گرگرفتگی، گرفتگی بینی، سردرد، تغییر در بینایی، کمر درد و احساس ناراحتی در معده است.
پزشکتان با توجه به وضعیت ویژه شما بهترین دارویی که ممکن است برای شما مناسب باشد را تعیین می کند. این داروها ممکن است مشکل اختلال نعوظ شما را فورا برطرف نکنند. و شاید نیاز داشته باشید تا مدتی با پزشک خود در ارتباط باشید تا بهترین دارو و مناسب ترین دوز را پیدا کنید.
قبل از اینکه هر دارویی از جمله مکمل های بدون نسخه و داروهای گیاهی، را برای درمان اختلال نعوظ خود شروع کنید از پزشک خود برای مصرف آن ها اجازه بگیرید. داروهای اختلال نعوظ روی تمام مردان عمل نمی کنند و در بعضی شرایط مانند بعد از جراحی پروستات یا در صورت ابتلا به دیابت تاثیر کمتری دارند. در موارد زیر مصرف برخی داروها خطرناک است:
  • مصرف داروهای نیترات (که غالبا برای درمان درد قسه سینه داده می شود) مانند نیتروگلیسرین، ایزوسورباید مونونیترات، و ایزوسورباید دی نیترات
  • بیماری قلبی یا نارسایی قلبی
  • فشار خون بسیار پایین (هیپو تنشن)
 

دیگر داروها

دارو های دیگری که برای اختلال نعوظ تجویز می شوند به شرح زیرند:
  •  تزریق آلپروستادیل: در این روش، فرد با استفاده از یک سرنگ تزریق با سوزن باریک، آلپروستادیل را به ریشه یا کنار آلت خود تزریق می کند. در برخی موارد از دیگر داروها به تنهایی یا بصورت ترکیبی برای تزریق به آلت تناسلی استفاده می شود. این داروها شامل پاپاورین، فنتولامین و آلپروستادیل می باشد. داروهایی از ترکیب دو نمونه از این داروها را بی میکس و سه نمونه را تری میکس می گویند.
هر تزریق باعث ایجاد نعوظ می شود که حدود یک ساعت بطول می انجامد. از آنجائی که سوزن استفاده شده خیلی باریک است، لذا درد ناشی از تزریق معمولا ناچیز می باشد.
عوارض تزریق به صورت خونریزی در محل تزریق، طولانی شدن بیش از حد نعوظ (پریاپیسم)، و ندرتا تشکیل بافت فیبروز در محل تزریق بروز می کند.
  • شیاف آلپروستادیل داخل پیشابراه: در درمان با آلپروستادیل داخل پیشابراهی (Muse) یک شیاف باریک داخل پیشابراه (مجرای ادراری) آلت تناسلی قرار داده می شود. برای این کار از یک اپلیکاتور برای جاسازی آن در داخل پیشابراه استفاده می شود.
معمولا نعوظ ۱۰ دقیقه بعد شروع شده و  و بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بطول می انجامد. عوارض آن شامل درد، خونریزی خفیف از پیشابراه و تشکیل بافت فیبروز داخل پیشابراه می باشد.
  • درمان جایگزینی تستوسترون: در بعضی از مردان ممکن است اختلال نعوظ با سطوح پائین تستوسترون در خون تشدید شود. در این موارد تجویز تستوسترون به صورت تنها یا در کنار درمان های دیگر، اولین گام است.
 

پمپ آلت تناسلی، جراحی و پروتز

اگر داروها تاثیری بر روی شما نداشتند یا مناسب شما نبودند، ممکن است پزشک تان درمان های دیگری را توصیه کند. این درمان ها شامل موارد زیر می شوند:
  • پمپ آلت تناسلی: پمپ پنیس (یا دستگاه وکیوم نعوظ) یک لوله استوانه ای تو خالی با یک پمپ دستی یا باطری خور است. آلت داخل لوله استوانه ای قرار گرفته و با پمپ هوای داخل لوله خراج شده و در واقع خلأی داخل لوله ایجاد می شود. با این کار خون داخل پنیس روانه شده و باعث نعوظ می شود.
وقتی نعوظ ایجاد شد، یک کش حلقوی در قاعده آلت تناسلی قرار داده تا از خروج خون از آلت جلوگیری کند و آن را سفت نگه دارد. سپس وکیوم را بر می دارید.
معمولا مدت زمان نعوظ ایجاد شده برای برقراری رابطه و مقاربت کافی است. بعد از خاتمه مقاربت حلقه کشی را از قائده آلت بر می دارید. کبودی آلت یکی از عوارض احتمالی وکیوم هست، و حلقه کشی مانع انزال خواهد شد. ممکن است آلت به هنگام لمس سرد باشد.
اگر این وسیله برای شما مناسب باشد پزشک مدل مناسب شما را تجویز خواهدکرد. به این صورت اطمینان خواهید داشت که دستگاه با نیاز های شما تناسب دارد و توسط سازنده معتبری ساخته شده است.
  • پروتز آلت تناسلی: در این نوع درمان به وسیله جراحی یک وسیله را در هر دو طرف آلت تناسلی قرار می دهند. این پروتزهای میله ای یا قابل باد شدن  و یا قابل انعطاف هستند. در پروتزهای قابل باد کردن شما می توانید کنترل کنید که کی و به چه مدت نعوظ داشته باشید. در پروتز نیمه سفت آلت همیشه سفت است اما قابل خم شدن می باشد.
 

تا زمانی که از دیگر روش های درمانی استفاده نشده باشد توصیه به استفاده از پروتز آلت تناسلی نمی شود. در مردانی که به دیگر روش های درمانی پاسخ نداده اند پروتز آلت از رضایت بالایی برخوردار است. مثل هر جراحی، خطر عوارضی مانند عفونت در این روش وجود دارد.
 

ورزش

مطالعات اخیر نشان داده است ورزش، به خصوص ورزش های هوازی متوسط تا شدید می توانند اختلال نعوظ را بهبود ببخشند. با این وجود ممکن است این نتایج مثبت در بعضی مردان کمتر باشد. به عنوان مثال مردانی که دچار بیماری قلبی هستند یا به عارضه ای دچارند.
حتی اگر ورزش منظم بوده ولی از تنش کمتری برخوردار باشد خطر اختلال نعوظ را پایین می آورد. بالا بردن سطح فعالیت احتمالا احتمال خطر را کم تر می نماید. در مورد نوع فعالیت ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.
 

مشاوره روانپزشکی

اگر اختلال نعوظ شما به دلیل استرس، اضطراب یا افسردگی ( یا شرایطی که ایجاد استرس و تنشن در روابط زناشویی می کند) ایجاد شده باشد پزشک تان به شما و همسرتان پیشنهاد می کند به یک روانپزشک یا مشاور مراجعه نمایید.
 

طب جایگزین

قبل از مصرف هر مکملی با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید برای شما بی خطر است، خصوصا اگر دچار بیماری مزمن قلبی هستید. برخی از محصولات طب جایگزین که ادعا می کنند برای درمان اختلال نعوظ مناسبند، خطرناک هستند.
سازمان غذا و دارو در مورد گونه های گیاهی ویاگرا هشدار داده است زیرا حاوی دارو های مضری هستند که در برچسب آن ها ذکر نشده است. دوز آن ها مشخص نیست یا در طول تولید و آماده سازی امکان آلوده شدن این دارو ها وجود دارد.
برخی از این دارو ها با دارو های نسخه ای تداخل ایجاد کرده و به طور خطرناکی فشار خون را پایین می آورند همچنین برای مصرف کنندگان نیترات نیز خطرناکند.
 

شیوه زندگی و داروهای خانگی

در خیلی از مردان، اختلال نعوظ به دلیل شیوه زندگی که انتخاب کرده اند ایجاد شده یا بدتر می شود. در اینجا ذکر چند نکته کمک کننده است:
  •  اگر سیگار می کشید آنرا ترک کنید: اگر برای ترک آن مشکل دارید، از افراد معتبر کمک بگیرید. از جایگزین های نیکوتین مثل آدامس ها یا قرص های مخصوص ترک سیگار استفاده کنید یا از پزشک برای تجویز داروی ترک سیگار کمک بگیرید.
  • کاهش وزن اضافی: افزایش وزن می تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن اختلال نعوظ شود.
  • در زندگی روزمره تان فعالیت بدنی داشته باشید: ورزش می تواند در درمان عارضه های زمینه ای عامل اختلال نعوظ و کاهش استرس، کاهش وزن و افزایش جریان خون موثر باشد.
  • توقف مصرف الکل و مواد مخدر: مصرف الکل یا داروهای مخدرمی تواند به تنهایی یا با ایجاد مشکلات جسمی دراز مدت، اختلال نعوظ را بدتر کند.
  • کار در روابط زناشویی: در صورتی که در بهبود ارتباط با همسر خود مشکل دارید یا در خودتان مشکلی می بینید که نمی توانید ارتباط خوبی با همسرتان برقرار کنید حتما مشاوره بگیرید.
 

حمایت و پشتیبانی

اینکه علت جسمی، روانی یا ترکیبی از هر دو باشد، می تواند اختلال نعوظ را تبدیل به استرس فکری یا هیجانی برای شما و یا همسرتان کند. در اینجا چند قدم موثر را ارائه می دهیم:
  • تصور نکنید که مشکل شما دراز مدت است: مشکل گاه به گاه اختلال نعوظ خود را بازتابی از اختلال در سلامتی و مردانگی خود تصور نکنید، و بطور اتوماتیک منتظر بروز مجدد مشکل نعوظ در طول روابط جنسی نوبت بعدی خود نباشید. این تصورات باعث اضطراب شده، و می تواند  اختلال نعوظ را بدتر کند.
  • همسر خود را در فرآیند درمانی خود مشارکت داده و درگیر نمائید: همسرتان ممکن است اختلال نعوظ شما را بعنوان علامتی از کاهش میل جنسی و علاقه شما تصور کند. اطمینان بخشی شما به همسرتان می تواند کمک کننده باشد. در رابطه با مشکل تان صادق باشید و بصورت باز و شفاف در این خصوص با همسرتان ارتباط برقرار کنید. وقتی یک مرد همسرش را درگیر فرآیند درمانی می کند اغلب درمان موفقیت آمیزتر است.
  • استرس، اضطراب و دیگر مشکلات روانی خود را نادیده نگیرید: با پزشک یا مشاورتان در مورد معرفی یک روانپزشک برای برطرف کردن مشکلات روانی کمک بگیرید.
 

درمان های طبیعی و مکمل برای اختلال نعوظ

وقتی‌که مبتلابه اختلال نعوظ می‌شوید برای بازگرداندن زندگی جنسی خود هر کاری را انجام خواهید داد. برای مثال، ممکن است ریشه‌های گیاه جینسینگ را بخورید، نوشیدنی‌های خاصی همچون آب انار را بنوشید و حتی ممکن است که طب سوزنی را نیز امتحان کنید. آیا واقعا این مواردی که بیان‌شده‌اند می‌توانند در حل اختلال نعوظ موثر باشند؟ دکتر اریک لابورد، سخنگوی انجمن اورولوژی آمریکا شک دارد که این موارد بتوانند به حل اختلال نعوظ کمک کنند. او می‌گوید: «این مواردی که مطرح‌شده‌اند بیشتر تاثیر کاذب دارند. برای مثال، ممکن است من چیزی به شما بدهم و بگویم که در درمان اختلال نعوظ موثر است و شما نیز ممکن است با مصرف آن به مدت کوتاهی تحت تاثیر کاذب آن قرار بگیرید.» دکتر لابورد ادامه می‌دهد که تحقیق‌های کوچکی که در مورد تاثیر درمان‌های گیاهی روی اختلال نعوظ انجام‌گرفته‌اند زیاد قانع‌کننده نیستند. از سوی دیگر، دکتر ژئو اسپینوزا، مدیر مرکز اورولوژی در مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک می‌گوید که برای داروهای مشهور اختلال نعوظ جایگزین‌های گیاهی نیز وجود دارند. استفاده این جایگزین‌های گیاهی با تجویز پزشک هیچ اشکالی ندارد و می‌تواند به درمان اختلال نعوظ کمک کند.
جایگزین‌های طبیعی داروهای اختلال نعوظ به‌طور وسیع مورداستفاده قرار می‌گیرند. هر یک از این جایگزین‌های طبیعی مجموعه‌ای از دلایل موافق و مخالف دارند.
  • طب سوزنی: گفته می‌شود که این درمان سوزنی چینی‌های باستان جریان خون را تقویت می‌کند. از این روش درمانی غالبا برای درمان سردردهای مزمن و درد کمر استفاده می‌شود. اما بعضی از مردها دریافته‌اند که طب سوزنی در حل اختلال نعوظ نیز موثر است. به‌طورکلی، اگرچه بعضی از تحقیق‌ها از تاثیر طب سوزی روی اختلال نعوظ حمایت می‌کنند، اما اسناد و دلایل مربوط به تاثیر طب سوزنی روی اختلال نعوظ کم هستند.
  • آرژینین (Arginine): یک آمینواسید است که به‌طور طبیعی در غذاها یافت می‌شود. این آمینواسید به آرام‌سازی رگ‌های خونی کمک می‌کند و از آن برای درمان مشکلات قلبی استفاده می‌شود. پزشک‌ها فکر می‌کنند که آرژینین باعث تقویت جریان خون به آلت تناسلی می‌شود، اما دکتر اسپینوزا می‌گوید که او استفاده از این آمینواسید را زیاد توصیه نمی‌کند چون بدن آن را به‌سرعت تجزیه و مصرف می‌کند. او می‌گوید: «برای تجربه تاثیر آرژینین باید مقدار زیادی از آن را و آن‌هم به‌طور مکرر مصرف کنید.» در عوض، دکتر اسپینوزا مصرف ال-سیترولین (L-citrulline) را توصیه می‌کند که به بدن کمک می‌کند تا آرژینین بیشتری تولید کند. اما او هشدار می‌دهد که مصرف دوز بالای ال-سیترولین می‌تواند باعث کاهش فشارخون شود.
  • دی هیدرواپی آندروسترون (DHEA): دی هیدوراپی آندروسترون هورمونی است که بدن ما آن را تبدیل به تستوسترون می‌کند. گاهی از اوقات استفاده از این هورمون می‌تواند به حل اختلال نعوظ کمک کند، اما همواره این‌گونه نیست. دکتر لابورد می‌گوید: «اگر سطوح تستوسترون شما پایین است، استفاده از این هورمون می‌تواند نقشی را در حل اختلال نعوظ ایفا کند، اما اگر سطوح تستوسترون شما نرمال است، تولید تستوسترون بیشتر هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.»
  • جینکو بیلوبا (Ginko Biloba): این گیاه یکی از پرفروش‌ترین گیاه‌های دارویی در آمریکا و اروپا است که عصاره آن می‌تواند باعث تقویت جریان خون شود. از این گیاه دارویی به‌طور وسیع برای درمان اختلال‌های خونی و مشکلات حافظه‌ای استفاده می‌شود، اما بعضی از افراد از آن برای درمان اختلال نعوظ استفاده می‌کنند. دکتر لابورد می‌گوید: «جنبه منفی این گیاه این است که تاثیری در حل اختلال نعوظ ندارد.» درعین‌حال، مصرف این گیاه دارویی اثرات جانبی دارد که می‌توان به افزایش خونریزی، تشنج، اسهال و درد معده اشاره کرد. دکتر اسپینوزا توصیه می‌کند که این گیاه را بیشتر برای مشکلات مغزی و نه اختلال نعوظ استفاده کنید.
  • جینسینگ (Ginseng): از جینسینگ قرمز کره‌ای به‌طور وسیع به‌عنوان یک درمان گیاهی اختلال نعوظ استفاده می‌شود. بخشی از علت استفاده از این گیاه به این دلیل است که در بعضی از تحقیق‌ها به کارایی این گیاه اشاره‌شده است، درحالی‌که محقق‌ها هنوز نمی‌توانند چگونگی تاثیر آن را توضیح دهند. دکتر لابورد می‌گوید: «اگر یک شخصی واقعا خواهان یک مکمل گیاهی است، من جینسینگ را به او توصیه می‌کنم، چون حداقل مصرف آن آسیبی به شما نمی‌رساند.»
  • علف هرز بز شاخ‌دار (Horny GoaWeed): در طب سنتی چینی از عصاره‌های برگ این گیاه به‌منظور درمان اختلال نعوظ استفاده می‌شده است. دریکی از تحقیق‌های انجام‌گرفته روی موش‌ها تاثیر این گیاه تاییدشده است، اما هنوز تاثیر آن روی انسان‌ها موردبررسی قرار نگرفته است. دکتر اسپینوزا می‌گوید که این گیاه به‌طورکلی باعث تقویت انرژی می‌شود و او بیشتر این گیاه را برای متعال ساختن کل بدن و نه درمان اختلال نعوظ توصیه می‌کند. علاوه بر این، مصرف این گیاه با کاهش فشارخون نیز در ارتباط است.
  • انار: شهرت این میوه و عصاره آن به دلیل غنی بودن آن از مواد مغذی است. اما دکتر اسپینوزا می‌گوید که این میوه می‌تواند به انبساط و انعطاف‌پذیری شریان‌ها کمک کند. اگرچه هنوز هیچ سند واقعی مبنی بر تاثیر این میوه در درمان اختلال نعوظ وجود ندارد، اما دکتر اسپینوزا مصرف این میوه را به دلایل مزایای سلامتی‌اش برای بدن به بیماران خود توصیه می‌کند.
  • رودیولارزا (Rhodiola Rosea): این گیاه که معروف به «ریشه طلایی» است یک گیاه‌درمانی نسبتا جدید در آمریکا است. در دهه‌های بسیاری در طب روسی از این گیاه به‌منظور افزایش استقامت و عملکرد جنسی استفاده می‌شده است. دکتر اسپینوزا می‌گوید که این گیاه می‌تواند باعث تسکین علائم خستگی و اختلال نعوظ شود. در مقایسه با دیگر محصولات این گیاه کمتر باعث احساس بی‌قراری می‌شود. دکتر اسپینوزا می‌گوید که با توجه به نتایج تحقیقات و تجربه بیمارانش اثرات جانبی این گیاه ناچیز است.
  • یوهیمب (Yohimbe): برای سال‌ها از پوست این درخت آفریقایی به‌عنوان یک مکمل گیاهی برای اختلال نعوظ استفاده می‌شده است. بعضی از آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهند که مصرف این مکمل در میان افرادی که به دلیل مصرف قرص‌های افسردگی دچار مشکلات جنسی بوده‌اند باعث بهبود مشکلات جنسی آن‌ها شده است. اما مصرف این مکمل گیاهی اثرات جانبی نیز دارد که شامل افزایش فشارخون، ضربان قلب نامنظم و سریع و اضطراب است. بنابراین، پیش از مصرف این مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

پیشگیری

بهترین راه برای پیشگیری از اختلال نعوظ داشتن سبک زندگی سالم و کنترل عارضه های جسمی موجود است. به عنوان مثال:
  • برای کنترل دیابت، مشکلات قلبی یا دیگرعارضه های مزمن با پزشک خود همکاری کنید.
  • به طور منظم به پزشک مراجعه کنید تا شما را تحت بررسی و آزمایش های غربالگری قرار دهد.
  • سیگار را ترک کنید، الکل مصرف نکنید و از مواد مخدر استفاده ننمایید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • از روش های کنترل استرس بهره ببرید.
  • برای کنترل اضطراب، افسردگی یا مشکلات روحی به پزشک یا مشاور مراجعه کنید.

پزشکان زیر در درمان این بیماری می توانند کمکتان کنند

مقاله های مرتبط با این بیمارینمایش آرشیو

    • پاسخ به پرسش های متداول درباره هپاتیت و رابطه جنسی۱۳۹۷/۱۰/۱۶

      همه می دانند که هپاتیت های ویروسی با مصرف غذای آلوده یا استفاده مشترک از سرنگ های آلوده قابل انتقال است. اما این بیماری مخربِ کبد، گاهی هم از طریق رابطه جنسی منتشر می شود. در این مقاله به نکاتی اشاره می کنیم که با دانستن آنها می توانید از خود در مقابل هپاتیت محافظت کنید.
    • انتقال ویروس ایدز با این روش ها ممکن نیست۱۳۹۷/۰۴/۱۶

      همیشه در مورد راه های انتقال ویروس ایدز شایعاتی وجود دارد. بیشتر مردم می دانند این ویروس از راه ارتباط جنسی و مصرف سرنگ آلوده منتقل می شود، اما این که چه رفتار هایی عامل خطر ساز محسوب می شوند، برای بسیاری از افراد یک سوال بزرگ است.
    • پاسخ به سوالات شما درباره ایدز۱۳۹۶/۰۹/۱۴

      ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) ویروسی است که سلول های ایمنی را که به مقابله با بیماری ها کمک می کند در بدن انسان نابود می کند. با مصرف داروهای مناسب می توانید سال ها یا دهه ها مبتلا به HIV باشید اما به ایدز مبتلا نشوید. پاسخ به سوالات و ابهامات ذهنی درباره بیماری ایدز در ادامه مطلب...
    • آشنایی با انواع آزمایش های تشخیص ایدز۱۳۹۷/۰۹/۱۳

      انواع مختلفی از آزمایش ها، خون و مایعات بدن را بررسی می کنند تا ببینند آیا شما به ویروس HIV آلوده شده اید یا خیر. این آزمایش ها بیشتر اوقات نمی توانند بلافاصله HIV را تشخیص دهند، زیرا ساختن پادتن -آنتی بادی- برای ویروس ها در بدن زمان می برد. اگر این ویروس را در بدنتان داشته باشید، با تشخیص سریع می توانید درمان هایی را آغاز کنید که به طور کامل و طولانی به زندگی خود ادامه دهید. همچنین با تشخیص زودرس، اقدامات احتیاطی انجام خواهید داد تا HIV را به دیگران انتقال ندهید.
    • نشانه های ایدز در زنان۱۳۹۷/۰۹/۱۷

      علایم اچ آی وی عمدتا برای مردان و زنان یکسان است. اما ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در مراحل اولیه، حدود 2 تا 4 هفته بعد از آلوده شدن، ممکن است احساس کنید مبتلا به آنفولانزا هستید. این نشانه ای است که بدن شما در پاسخ به ویروس نشان می دهد. معمولا این علایم چند هفته طول می کشند.

مرکز مشاورهنمایش آرشیو

تیرویید

پاسخ توسط محبوبه سادات حسینی ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
#4090

محبوبه سادات حسینی

با سلام خیر تاثیری نداره ولی انچه مسلم است این است که بعد از سن چهل سالگی کم بودن ذخیره تخمدانی کاملا طبیعی و قابل انتظار است.

قرمزی پوست،پوست پوست شدن و سوزش و خارش

پاسخ توسط ربابه غیبی ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
#4086

ربابه غیبی

سلام شما احتمالا اگزماى سبوره دارید. اما بهتر است از نزدیک ویزیت شوید

گرفتن پا

پاسخ توسط الهه دولتشاهی ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
#4085

الهه دولتشاهی

سلام لطفا سن و داروهای مصرفی خود را ذکر کنید.

آزمایش کلسترول

پاسخ توسط ادمین بهپو ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
#4084

ادمین بهپو

سلام. بدون معاینه حضوری و مشاهده شرح حال نمیتوان تصمیم وتشخیصی لحاظ کرد. بهتراست شما با یک پزشک مشورت کنید.